شرکت OpenAI پردازنده‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود را می سازد

شرکت سرمایه‌گذاری تازه‌تأسیس MGX در ابوظبی در حال مذاکره برای تأمین مالی طرح بلندپروازانه‌ی سم‌آلتمن برای ساخت ظرفیت عظیم تولید نیمه‌رسانا برای پردازنده‌های هوش مصنوعی است.

به گزارش تک‌ناک و به نقل از فایننشال‌تایمز،اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، این اقدام مطابق با استراتژی امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به بازیگری کلیدی در صنعت هوش مصنوعی جهانی خواهد بود.

تحرک OpenAI برای پردازنده‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود ناشی از نیاز به کاهش وابستگی به پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی Nvidia، مانند H100 است. در همین حال، سم‌آلتمن علاوه بر توسعه‌ی پردازنده‌های هوش مصنوعی، می‌خواهد تأمین ثابتی از آن‌ها را برای OpenAI و احتمالاً سایر شرکت‌ها تضمین کند.

او پس از مشاهده‌ی دو بحران عمده‌ی تأمین نیمه‌رسانا در سال‌های اخیر (اول برای صنایع خودرو و رایانه و سپس برای صنعت هوش مصنوعی)، به نظر می‌رسد بر این باور است که سازندگان قراردادی سنتی تراشه ظرفیت کافی برای پاسخگویی به تقاضای جهانی برای تراشه‌های هوش مصنوعی را ندارند. در نتیجه، ادعا می‌شود او خواستار ساخت کارخانه‌های بیشتری است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیرعامل OpenAI، سم‌آلتمن، هزینه ساخت تأسیسات جدید تولید نیمه‌رسانا و زیرساخت‌های حمایتی را تا ۷ تریلیون دلار برآورد کرده است. در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا این پروژه‌ی تراشه پروژه‌ای از OpenAI یا پروژه‌ی سم‌آلتمن است (به احتمال زیاد مورد دوم)، مدیرعامل در حال دور زدن جهان و صحبت با تولیدکنندگان تراشه و جلب حمایت از کشورهای ملی، از جمله بحث با Temasek سنگاپور بوده است، زیرا سرمایه‌گذاران خطرپذیر سنتی بعید است چنین مبالغ هنگفتی را سرمایه‌گذاری کنند.

MGX، صندوقی متمرکز بر هوش مصنوعی که توسط امارات متحده عربی راه‌اندازی شده، به ریاست شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی این کشور است. این صندوق با استفاده از منابع مالی و حمایت سیاسی امارات، قصد دارد ابوظبی را به قطب مرکزی توسعه‌ی هوش مصنوعی تبدیل کند.

عزم امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به یک نیروگاه جهانی هوش مصنوعی در تلاش‌های این کشور برای جذب چهره‌های برجسته‌ی صنعت هوش مصنوعی، از جمله ایلان ماسک، که علاقه‌مندی خود را برای همکاری با این کشور خلیج‌فارس برای پروژه‌ی هوش مصنوعی خود، xAI، ابراز کرده است، مشهود است.

شیخ طحنون نقشی فراتر از ریاست MGX دارد. او همچنین رهبری G42 را برعهده دارد، که یک هلدینگ متمرکز بر هوش مصنوعی در امارات متحده عربی است و توسط صندوق سرمایه‌گذاری حاکمیتی ابوظبی پشتیبانی می‌شود. G42 با بازیگران اصلی صنعت هوش مصنوعی مانند OpenAI، مایکروسافت و Cerebras مشارکت‌هایی برقرار کرده است. تأسیس MGX با همکاری G42 و مبادله، اقدام راهبردی دیگری در حوزه هوش مصنوعی از سوی ابوظبی است.

رویکرد پیش‌دستانه‌ی امارات متحده عربی به هوش مصنوعی با پذیرش اولیه‌ی ابتکارات هوش مصنوعی، مانند تعیین اولین وزیر هوش مصنوعی جهان در سال ۲۰۱۷ و افتتاح یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی با تمرکز بر هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹، برجسته می‌شود. این تلاش‌ها عزم این کشور را برای ارتقای جایگاه خود در صنعت هوش مصنوعی نشان می‌دهد.

با این حال، بلندپروازی‌های امارات متحده عربی در حوزه‌ی هوش مصنوعی در بحبوحه‌ی چشم‌انداز پیچیده‌ی ژئوپلیتیکی، مانند تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین که فراتر از تجارت به امنیت ملی نیز گسترش می‌یابد، شکل می‌گیرد. G42 در پاسخ به نگرانی‌های ایالات متحده، مجبور شده است مشارکت‌های خود را با شرکت‌های چینی، از جمله هواوی، ارزیابی مجدد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.