تاثیر بسیار کم بتابلوکرها بعد از حمله قلبی

پزشکان معمولاً بتا بلوکرها را برای جلوگیری از حملات قلبی مکرر تجویز می‌کنند. اما تحقیقات جدید این عمل را زیر سوال می‌برد و نشان می‌دهد که این داروها به‌طور قابل‌توجهی خطر حمله قلبی دوم را برای افراد دارای عملکرد طبیعی قلب، کاهش نمی‌دهند.

به گزارش تکناک، این مطالعه که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، تفاوت اندکی را در میزان مرگ و میر بین بازماندگان حمله قلبی بدون نارسایی قلبی که از بتابلوکرها استفاده می‌کردند و نمی‌کردند، نشان داد.

بتابلوکرها با مهار ترشح هورمون‌های خاصی مانند آدرنالین که سرعت قلب را افزایش می‌دهند، عمل می‌کنند. در حالی که آنها به‌طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی مانند خس خس سینه، اختلال نعوظ و خستگی ایجاد کنند.

پزشکان معمولاً بتابلوکرها را برای همه بیماران مبتلا به حمله قلبی تجویز می‌کنند، اما محققان خاطرنشان کردند که این پروتکل از مطالعات انجام شده قبل از ظهور درمان‌های جدیدتر برای بهبود نتایج حمله قلبی ناشی می‌شود.

دکتر بشار الهمیاری، استادیار بخش پزشکی قلب و عروق در واحد پزشکی دانشگاه تگزاس می‌گوید:‌ این تحقیق به ما می‌گوید که درمان با بتابلوکرها نباید به‌طور جهانی برای افرادی که حملات قلبی داشته‌اند تجویز شود. در عوض، پس از سنجیدن فواید و خطرات، این داروها باید به صورت جداگانه مصرف شوند.

مصرف بتابلوکرها برای بیماران سکته قلبی مفید نبود

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر توماس جرنبرگ، محققان می‌خواستند ببینند که آیا بتابلوکرها برای افرادی که دچار حملات قلبی کوچک شده‌اند و تحت درمان‌های مدرن قرار گرفته‌اند، مفید است یا خیر.

برای انجام این کار، آنها 5020 نفر را که دچار حمله قلبی حاد شده بودند، آزمایش کردند که 95 درصد از آنها در مراکز مراقبت‌های درمانی در سوئد تحت درمان بودند (بقیه در استونی و نیوزیلند درمان شدند). همه بیماران دارای کسر جهشی طبیعی بودند که آزمایشی است که نشان می‌دهد قلب چقدر خون را به بدن پمپاژ می‌کند.

دانشمندان به‌طور تصادفی نیمی از شرکت‌کنندگان را به مصرف داروهای بتابلوکر متوپرولول و بیسوپرولول اختصاص دادند، در حالی که نیمی دیگر از داروها استفاده نکردند. شرکت‌کنندگان می‌دانستند که آیا بتابلوکر مصرف می‌کنند یا خیر، و پزشکان هم می‌دانستند که کدام بیماران آن‌ها را مصرف می‌کنند.

این مطالعه بین سال‌های 2017 و 2023 انجام شد و محققان پس از میانگین 3.5 سال شرکت‌کنندگان را پیگیری کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که شرکت‌کنندگانی که بتابلوکر مصرف کرده‌اند، عملکرد خیلی بهتری نسبت به افرادی که مصرف نکرده‌اند، نداشته‌اند، به‌طوری که 3.9 درصد از گروه مصرف‌کننده بتابلوکرها به هر دلیلی جان خود را از دست دادند و این میزان در افرادی که از این داروها مصرف نکرده بودند، 4.1 درصد بود.

همچنین محققان تفاوت کمی بین این دو گروه از نظر میزان مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی عروقی مانند انفارکتوس میوکارد، فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی پیدا کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف بتابلوکرها سود قابل توجهی برای این بیماران ندارد.

ترولز یندیگن، نویسنده اصلی این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: بسیاری از بیماران عوارض جانبی مشکوک را با بتابلوکرها گزارش می‌کنند، بنابراین فکر می‌کنم این یافته بر هزاران بیمار تأثیر خواهد گذاشت.

محدودیت‌های مطالعه

جرنبرگ خاطرنشان کرد که نتایج فقط برای بیماران مبتلا به حمله قلبی با عملکرد قلب حفظ شده اعمال می‌شود و محققان هنوز فکر می‌کنند بتابلوکرها بتا در بیماران مبتلا به حملات قلبی بزرگ‌تر که در آن عملکرد قلب تحت تأثیر قرار گرفته است، مهم هستند.

او همچنین خاطرنشان کرد که این مطالعه کنترل‌شده با دارونما نبود، اگرچه او فکر نمی‌کند که این امر سوگیری را ایجاد کند که بتواند بر نتایج تأثیر بگذارد.

همچنین این سوال وجود دارد که آیا نتایج در خارج از سوئد یعنی جایی که اکثر شرکت‌کنندگان تحت درمان قرار گرفتند، اعمال می‌شود یا خیر.

در حالی که برخی از کارشناسان موافق هستند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات بتابلوکرها بر بیماران حمله قلبی مورد نیاز است، آنها فکر می‌کنند نتایج این مطالعه امیدوارکننده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.