تاثیر رژیم بارداری بر رشد سیستم عصبی کودک

مطالعه جدیدی نشان داد که دیابت در دوران بارداری مادر ممکن است تأثیر منفی بر رشد عصبی کودکان در 2 سالگی داشته باشد.

مطالعه جدیدی که در دانشگاه تورکو انجام شد، نشان داد که دیابت در دوران بارداری مادر ممکن است تأثیر منفی بر رشد عصبی کودکان در 2 سالگی داشته باشد.

به گزارش تکناک، همچنین این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی سالم و متعادل مادر، منجر به رشد و توسعه مناسب سیستم عصبی کودک می شود.

این پروژه تحقیقاتی، رشد مهارت های ذهنی، زبانی و حرکتی کودکان را بررسی کرد. شاخص چاقی مادر با پلتیسموگرافی جابجایی هوا و شاخص دیابت بارداری با تست تحمل گلوکز خوراکی تعیین شد.

رژیم غذایی در دوران بارداری با استفاده از سنجش کیفیت رژیم غذایی و پرسشنامه ای درمورد مصرف ماهی مورد ارزیابی قرار گرفت.پلتیسموگرافی تغییرات حجم را در مناطق مختلف بدن اندازه گیری می کند.

دکتر لوتا ساروس سرپرست اصلی این تحقیق می گوید: ما در این تحقیق متوجه شدیم که رشد عصبی کودکان بطور متوسط، عادی بود. نتایج تحقیقات ما نشان داد که کودکان 2 ساله ای که مادرانشان دیابت بارداری داشتند، مهارت های زبانی ضعیف تری نسبت به کودکانی که مادرانشان در بارداری به این بیماری مبتلا نبودند، داشتند.”

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که مادرانی که چاق تر هستند، کودکانی با مهارت‌های ذهنی، زبانی و حرکتی ضعیف‌تری به دنیا می آورند.

ساروس تاکید کرد: مشاهدات ما منحصر به فرد است، زیرا هیچ یک از مطالعات قبلی ارتباط بین ترکیب بدنی مادر و رشد عصبی کودکان را بررسی نکرده بودند.

دیابت بارداری و چاقی به ویژه میزان چربی بالا، اثرات نامطلوبی بر متابولیسم مادر دارد و باعث افزایش التهاب در بدن می شود. در واقع، این مکانیسم‌های احتمالی هستند که از طریق یک سری عوامل مضر بر رشد عصبی کودک تأثیر می‌گذارند.

این مطالعه نشان داد که کیفیت بهتر رژیم غذایی مادر با رشد زبانی بهتر کودک مرتبط است. همچنین در این تحقیق، ارتباط مشابهی بین مصرف ماهی در دوران بارداری و رشد عصبی کودک کشف شد.

نتایج بدست آمده  نشان می دهد که یک رژیم غذایی با کیفیت خوب، حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است که به عنوان مثال در ماهی یافت می شود. چربی های نرم و غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا 3 باعث رشد عصبی کودکان می شود.

پروفسور کرسی لایتینن اولین نویسنده این تحقیق گفت: داشتن یک رژیم غذایی سالم و جامع در دوران بارداری می تواند بطور ویژه ای برای رشد عصبی کودکانی که مادرانشان به دلیل اضافه وزن یا چاقی در گروه خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند، مفید باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.