روانشناسان ترفند عجیبی برای تغییر طعم غذا یافتند

اگر کودکتان به غذای خاصی علاقه‌ ندارد، ممکن است بخواهید ظاهر آن را تغییر دهید.حال یک مطالعه جدید نشان دهنده تاثیر رنگ ظرف بر طعم غذا ی نگهداری شده در آن است.

به گزارش تکناک، این آزمایش شامل 47 داوطلب بود که بر اساس پاسخ آنها به پرسشنامه انتخاب غذا به دو گروه تقسیم شدند.

اگرچه هیچ راه مشخصی برای تشخیص یک فرد بد غذا وجود ندارد، این دسته به طور استدلالی می‌تواند شامل افراد با رژیم غذایی محدود، علاقه شدید به غذاهای خاص ، نیاز به تهیه غذا به روش خاص و افراد با مشکل در پذیرش غذاهای جدید یا افراد با علائم ترکیبی از همه این صفات باشد.

پس از حذف افراد با طعم غالب تلخ در دهان به‌عنوان دلیلی برای تفاوت در رفتار خوردن، غذا برای دو گروه در کاسه‌های قرمز، آبی یا سفید سرو شد.

در حالی که رنگ هیچ تفاوتی در طعم درک شده در افراد با ذائقه مناسب ایجاد نمی کرد، افراد بدغذا تغییراتی در طعم غذا بر اساس رنگ کاسه مورد استفاده گزارش کردند.

digikala

لورنزو استافورد، روانشناس از دانشگاه پورتسموث در بریتانیا، می‌گوید: این دانش می‌تواند برای کسانی که سعی در گسترش فهرست غذاها دارند مفید باشد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک فرد بدغذا را تشویق به امتحان سبزیجات تلخ بیشتری کنید، می‌توانید با سعی در سرو آن در بشقاب یا کاسه‌ای با القا احساس شیرینی، آنها را ترغیب کنید.

نمونه‌هایی از چیپس سیب‌زمینی با طعم نمک و سرکه به همه شرکت‌کنندگان در کاسه‌ها با رنگ‌های متفاوت داده‌شد، سپس از داوطلبان خواسته شد تا آنها را بر اساس میزان مطلوبیت، شوری و شدت طعم رتبه‌بندی کنند.

در حالی که به نظر نمی رسید رنگ کاسه تاثیری بر شدت طعم داشته باشد، تفاوت هایی در دو دسته فقط برای افراد حساس وجود داشت. اسنک‌های موجود در کاسه‌های قرمز و آبی در مقایسه با کاسه‌های سفید شورتر به نظر می‌رسید، در حالی که تنقلات در کاسه‌های قرمز در مقایسه با کاسه‌های دیگر مطلوبیت کمتری داشتند.

در راستای مطالعات قبلی، محققان پیشنهاد می‌کنند بسته‌بندی آشنا برای شرکت‌کنندگان ممکن است بر احساس چشایی آن‌ها تأثیرگذار باشد. تنقلات شور اغلب در بسته بندی آبی در بریتانیا فروخته می شود.

به گفته استافورد، یادگیری بیشتر در مورد چگونگی تحریک رفتار افراد در تلاش برای خوردن طیف وسیعی از غذاها ، به طور قابل توجهی بر بهبود کیفیت زندگی خود افراد و اطرافیانشان موثر است.

استافورد می‌گوید: داشتن رژیم‌ غذایی محدود می‌تواند منجر به کمبود تغذیه‌ای و همچنین مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، سلامت ضعیف استخوان و مشکلات دندانی شود.

همچنین هزینه اجتماعی نیز دارد زیرا لحظات لذت‌بخش بین اعضای خانواده به راحتی به‌دلیل احساس شرم یا فشار افراد حساس در خوردن غذا می‌تواند به موقعیت‌های استرس‌زا، مضطرب و درگیری‌زا تبدیل شود.

تحقیقات گذشته نشان داده است با اهمیت وجود رژیم غذایی گسترده برای سلامت کلی، افراد بدغذا در هر سنی با محدود کردن خود به 20 ماده غذایی، عواقب منفی می‌تواند برای آنها داشته باشد.

در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسد که رنگ کاسه بر طعم غذا تأثیر بگذارد، اما تحقیقات قبلی نیز نشان داده اند که نور و موسیقی بر رفتارهای غذایی تأثیرگذار است. تمام حواس ما از جمله چشایی به هم متصل است.

تیم تحقیق می‌گوید این یافته جدید می‌تواند به درمان نئوفوبیا غذایی، عدم تمایل به امتحان کردن غذاهای جدید، کمک کند. اما مطالعات بیشتری برای بررسی طیف گسترده‌تر رنگ‌ها و طیف وسیع‌تری از غذاهای مغذی‌تر مورد نیاز است.

استافورد می‌گوید: از طریق تحقیقات بیشتر، می‌توان راه‌هایی برای کمک به تأثیر مثبت بر رژیم غذایی افراد و در نتیجه سلامت روانی و جسمی آنها تعیین کرد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.