تاثیر شگفت انگیز داروی گیاهی چینی بر نارسایی قلبی

تحقیقات نشان می دهد Qiliqiangxin که یک داروی گیاهی و سنتی چینی است، به طور موثر بستری شدن و مرگ ناشی از نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد.

به گزارش تکناک، طبق تحقیقات اخیر ارائه شده در یک جلسه Hot Line در کنگره ESC 2023، qiliqiangxin که یک ترکیب در طب سنتی چینی است، بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و مرگ قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و کاهش کسر جهشی بطن (HFrEF) کاهش می دهد.

Qiliqiangxin یک عصاره در طب سنتی چینی است که از 11 نوع گیاه به دست می آید (جدول 1). در یک مطالعه آزمایشی، qiliqiangxin میزان پپتید ناتریورتیک نوع پرو-B (NT-proBNP) را کاهش داد و علائم نارسایی قلبی را در بیماران مبتلا به HFrEF در صورت اضافه شدن به داروهای درمانی نارسایی قلبی بهبود بخشید. همچنین مطالعات پیش بالینی نشان داده اند که qiliqiangxin اثرات مفیدی بر کاهش فیبروز میوکارد و بازسازی قلب دارد.

مواد تشکیل دهنده qiliqiangxin

آزمایش QUEST: یک ارزیابی جامع

آزمایش QUEST کارایی بالینی و ایمنی qiliqiangxin را بر پیامدهای اصلی نارسایی قلبی در بیماران مبتلا به HFrEF ارزیابی کرد. این آزمایش در 133 بیمارستان در چین و هنگ کنگ انجام شد.

این آزمایش بیماران بزرگسال مبتلا به HFrEF را با کسر جهشی بطن چپ 40٪ یا کمتر و NT-proBNP 450 pg/ml یا بالاتر که حداقل دو هفته قبل از ثبت‌نام یک رژیم درمانی پایه و استاندارد داشتند، وارد مطالعه کرد.

بیماران به صورت تصادفی برای مصرف qiliqiangxin (چهار کپسول، سه بار در روز) یا دارونما در کنار داروهای استاندارد برای نارسایی مزمن قلبی،‌ مورد مطالعه قرار گرفتند. نقطه پایانی اولیه ترکیبی از بستری مجدد برای بدتر شدن نارسایی قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی بود.

در مجموع 3110 بیمار در این آزمایش شرکت کردند که 1555 نفر از آنها به صورت تصادفی تحت درمان با qiliqiangxin و 1555 نفر به صورت تصادفی تحت درمان به دارونما قرار گرفتند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 62 سال و 72.1 درصد مرد بودند. در ابتدا، میانگین کسر جهشی بطن چپ 32٪ و میانه NT-proBNP  pg/ml 1730.80 بود.

کاهش قابل توجه پیامدهای نارسایی قلبی

طی یک پیگیری متوسط ​​18.3 ماهه، نقطه پایانی اولیه در 389 بیمار (25.02٪) در گروهی که qiliqiangxin مصرف می‌کردند و در 467 بیمار (30.03٪) در گروهی که دارونما مصرف می‌کردند (نسبت خطر [HR]، 0.78؛ فاصله اطمینان 95٪) رخ داد.

این اثر با خطرات کمتر بستری شدن مجدد در بیمارستان برای بدتر شدن نارسایی قلبی و مرگ قلبی عروقی در گروهی که qiliqiangxin مصرف می‌کردند، مرتبط بود. اثر qiliqiangxin بر پیامد اولیه عموماً در بین زیر گروه‌های از پیش تعیین‌شده از جمله در زیرگروه‌های تعریف‌شده بر اساس سن و میزان NT-proBNP، و در بیماران با یا بدون مهارکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین/نپری‌لیزین (ARNIs) سازگار بود.

یافته های ثانویه و تحلیل ایمنی

از نظر نقاط پایانی ثانویه، کاهش میزان NT-proBNP محلول در خون بین شروع و پیگیری سه ماهه در گروهی که qiliqiangxin مصرف می‌کردند، بیشتر از گروهی که دارونما مصرف می‌کردند، بود که با مطالعه آزمایشی قبلی مطابقت داشت.

تجزیه و تحلیل نقاط پایانی ایمنی، تفاوت معنی داری را در مرگ و میر ناشی از همه علل نشان نداد، که در 221 بیمار (14.21٪) در گروه مصرف کننده qiliqiangxin و 262 بیمار (16.85٪) در گروه مصرف کننده دارونما (HR، 0.84؛ 95٪ CI، 0.70 تا 1.01) رخ داد. کپسول های Qiliqiangxin به خوبی توسط شرکت‌کنندگان تحمل شدند و هیچ تفاوت عمده ای بین دو گروه در عوارض جانبی از جمله علائم گوارشی، بدتر شدن عملکرد کلیه و افزایش آنزیم های کبدی وجود نداشت.

نظر کارشناس و نتیجه گیری

محقق اصلی این مطالعه،‌ پروفسور Xinli Li از اولین بیمارستان وابسته دانشگاه پزشکی نانجینگ در چین گفت: طبق اطلاعات ما، این اولین آزمایش از یک طب سنتی چینی برای درمان نارسایی مزمن قلبی بود.

یافته‌های ما مزایای بالینی معنی‌داری را با qiliqiangxin در بیماران مبتلا به HFrEF نشان می‌دهد که از استفاده از qiliqiangxin به عنوان یک درمان کمکی برای درمان نارسایی قلبی پشتیبانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.