تاثیر شگفت انگیز کاهش وزن بر سلامت قلب

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی منتشر شده اثرات مثبت قلبی عروقی کاهش وزن که از طریق تغییر سبک زندگی به دست می‌آید، حداقل به مدت پنج سال ادامه می یابد.

به گزارش تکناک، اثرات کاهش وزن از طریق یک برنامه فشرده،، در مقایسه با افرادی که این کار را انجام ندادند، سطح فشار خون سیستولیک، نسبت کلسترول کل به کلسترول خوب و سطح HbA1c (نشانگر دیابت) پایین تری داشتند.

بر اساس یک بررسی از تحقیقات منتشر شده در مجله Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes، حتی اگر مقداری از وزن دوباره برگردد، ایجاد تغییرات در سبک زندگی در اثر برنامه کاهش وزن فشرده، می تواند منجر به کاهش وزن شود و خطرات ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را برای حداقل پنج سال کاهش دهد.

بیشتربخوانید:  

طبق به‌روزرسانی آماری سال 2023 توسط انجمن قلب آمریکا، در سراسر جهان، اضافه وزن و چاقی منجر به مرگ 2.4 میلیون نفر در سال 2020 شده است. افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند یا دارای اضافه وزن هستند، بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به کلسترول و فشار خون بالا هستند که همین موضوع احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در آنها افزایش می‌دهد. آنها همچنین در معرض خطر ابتلا به مقاومت به انسولینی هستند که زمینه ساز دیابت نوع 2 است.

برنامه‌های کاهش وزن می‌توانند با تشویق به تغییر سبک زندگی و رفتار، مانند خوردن غذاهای سالم و افزایش فعالیت بدنی، به کاهش وزن و حفظ وزن سالم شخص کمک کنند. برگشت مجدد مقداری از وزن پس از اتمام برنامه های کاهش وزن، اتفاقی رایج است. برخی از مطالعات نشان می دهد که این الگوی تغییر وزن در هنگام کاهش وزن و به دنبال آن افزایش مجدد وزن، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. البته صحت این موضوع بطور کامل تایید نشده است.

سوزان جب، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: بسیاری از پزشکان و بیماران می‌دانند که کاهش وزن اغلب با افزایش دوباره وزن همراه است و می‌ترسند که این موضوع، تلاش برای کاهش وزن را بی‌معنی کند. این موضوع به مانعی برای برای کاهش وزن در افراد تبدیل شده است. برای افرادی که دارای اضافه وزن یا مشکلات چاقی هستند، کاهش وزن یک راه موثر برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی است.

در این بررسی، محققان مطالعات علمی بین‌المللی موجود در سال 2018 را برای مقایسه عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 در میان افرادی که یک برنامه کاهش وزن فشرده را دنبال می‌کردند با افرادی که برنامه های سبک تر کاهش وزن یا بدون برنامه کاهش وزن را دنبال می‌کردند، ارزیابی کردند. مطالعات در این تجزیه و تحلیل شامل رژیم غذایی و یا مداخلات ورزشی، جایگزینی جزئی یا کلی وعده غذایی و روزه داری متناوب بود. مطالعات در تنظیمات مختلفی انجام شد و شامل حالت‌های مختلفی (حضوری، مبتنی بر برنامه، تلفن و غیره) بود.

محققان نتایج 124 مطالعه را با بیش از 50هزار شرکت‌کننده با میانگین پیگیری 28 ماه بررسی کردند. آنها از این نتایج ترکیبی برای تخمین تغییرات در عوامل خطرناک بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 پس از کاهش وزن استفاده کردند. میانگین کاهش وزن در مطالعات مختلف، بین 2-5 کیلوگرم متغیر بود. وزن مجدد به طور متوسط ​​0.12 تا 0.32 کیلوگرم در سال بود. میانگین سنی شرکت کنندگان 51 سال با شاخص توده بدنی 33 بود که افراد با این میزان توده بدنی چاق محسوب می شود.

در مقایسه با افرادی که در یک برنامه با شدت کمتر و آنهایی که اصلا هیچ برنامه ای برای کاهش وزن نداشتند، شرکت کنندگانی که از طریق یک برنامه کاهش وزن فشرده وزن کم کردند، عوامل خطرناک کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 داشتند. کمبود این عوامل خطرناک ، حداقل پنج سال پس از پایان برنامه کاهش وزن ادامه داشت.

بر اساس نتایج تلفیقی از مطالعات بررسی شده، به طور متوسط:

  • میزان فشار خون سیستولیک که بالاترین عدد در اندازه گیری فشار خون است، 1.5 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) کمتر در یک سال و 0.4 میلی متر جیوه کمتر در پنج سال پس از شرکت در یک برنامه کاهش وزن فشرده بود.
  • علاوه بر این، درصد HbA1c یعنی پروتئینی که در گلبول‌های قرمز خون برای آزمایش دیابت استفاده می‌شود، در یک و پنج سال پس از شرکت در یک برنامه کاهش وزن فشرده، به میزان 0.26 کاهش یافت.
  • نسبت کلسترول تام به کلسترول خوب که معروف به کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) است، یک سال و پنج سال پس از شرکت در برنامه کاهش وزن فشرده، به میزان 1.5 برابر کمتر بود.

جب توضیح داد که این تغییرات خیلی مهم هستند زیرا نشان دهنده بهبود در سطح جمعیت است.

به نظر می رسد که کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا دیابت نوع 2 حتی پس از برگشت دوباره وزن نیز کمتر باقی می ماند. البته مطالعات کمی این موضوع را بررسی کرده اند. جب گفت: اطلاعات بیشتری برای تایید اینکه آیا این مزیت ادامه دارد یا خیر، مورد نیاز است.

جب گفت: بیشتر کارآزمایی‌ها به این موضوع می‌پردازند که آیا درمان‌های جدید مؤثر هستند یا خیر و بیشتر بر تغییر وزن در کوتاه‌مدت تمرکز می‌کنند تا تأثیر بر بیماری ها.

او گفت: یافته‌های ما باید این اطمینان را در افراد ایجاد کند که برنامه‌های کاهش وزن در کنترل عوامل خطرناک قلبی عروقی مؤثر هستند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

شواهد حاکی از آن است که سلامت قلب و عروق با پیروی از 8 معیار سلامتی انجمن قلب آمریکا بهبود می‌یابد. این معیار ها عبارتند از: خوردن غذای سالم، فعالیت بدنی، سیگار نکشیدن، خواب کافی، حفظ وزن سالم، و کنترل سطح کلسترول، قند خون و فشار خون. .

این تحقیق چندین محدودیت نیز داشت. مثل این که اطلاعات موجود در تحقیق پس از سال 2019 به‌روزرسانی نشد و این تحقیق بر مقالات تحقیقاتی منتشر شده به زبان انگلیسی متمرکز بود، بنابراین مطالعات واجد شرایطی که به زبان‌های دیگر نوشته شده بودند ممکن است از دست رفته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.