تاثیر نوعی داروی دیابت در کاهش وزن نوجوانان چاق

پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در بزرگسالان تاثیر یک داروی دیابت برای چاقی در نوجوانان دارای اضافه وزن امیدوارکننده به نظرمی رسد.

پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در بزرگسالان و تایید بعدی FDA در سال گذشته، تاثیر یک داروی چاقی نوظهور در نوجوانان دارای اضافه وزن امیدوارکننده به نظرمی رسد.داروی دیابت

به گزارش تکناک، این درمان اثرات کاهش وزن مناسبی را در نوجوانان ایجاد کرده و در عین حال نشانه های خوبی از سلامت قلبی عروقی در این گروه سنی نشان میدهد.

داروی مورد بحث که semaglutide نام دارد، در واقع به عنوان درمانی برای دیابت نوع 2 در سال 2017 تایید شد، اما در حوزه کاهش وزن نیز نویدبخش بوده است.

این دارو با تقلید ساختار شیمیایی هورمونی در بدن عمل می‌کند که روی مرکز کنترل اشتها در مغز برای کاهش احساس گرسنگی تاثیر می گذارد.یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ پتانسیل کاهش وزن این دارو را برای مجموعه‌ای از ۲۸ فرد چاق نشان داد.

فاز سوم این آزمایش در مورد  بیش از 2000 فرد چاق انجام شد که تزریق هفتگی دارو را دریافت کردند و در برنامه های کاهش وزن با مصرف کالری کمتر و افزایش فعالیت بدنی قرار گرفتند.

digikala

در این گروه، متخصصان شاهد کاهش وزن به طور متوسط 15.3 کیلوگرم (33.7 پوند) و میانگین کاهش شاخص توده بدنی (BMI) 5.54درصد همراه با کاهش عوامل خطر برای بیماری قلبی و دیابت بودند. سپس FDA ایالات متحده سماگلوتید را برای کاهش وزن در بزرگسالان در ژوئن سال گذشته تایید کرد.

پس از 68 هفته، 72.5 درصد از گروه سماگلوتید حداقل 5 درصد کاهش وزن را تجربه کردند، در حالی که تنها 17 درصد در گروه دارونما کاهش وزن داشتند.

گروه سماگلوتید به طور متوسط 16.1درصد کاهش در BMI خود داشتند، در حالی که BMI گروه دارونما به طور متوسط 0.6درصد افزایش یافت. دانشمندان دوباره شاهد بهبود عوامل خطر قلبی عروقی از جمله دور کمر، کلسترول و کنترل قند خون بودند.

سیلوا ارسلانیان، نویسنده ارشد از دانشگاه پیتسبورگ، گفت: نتایج شگفت انگیز هستند. برای فردی که 165 سانتی متر قد و 109 کیلوگرم وزن دارد، میانگین کاهش BMI برابر است با کاهش حدود 18 کیلوگرم.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.