تبدیل ضایعات سالن های آرایش به کرم ضد آفتاب !

وقتی به موی انسان هایی فکر می‌کنید که هر روز در سالن‌های آرایش سراسر دنیا بریده می‌شوند و دور ریخته می‌شوند به حجم زیادی از مو های هدر رفته می رسید. با این حال، دانشمندان در هند روش جدیدی برای استخراج ترکیبات از موی انسان ابداع کرده‌اند تا در محصولاتی مانند پانسمان زخم و کرم ضد آفتاب استفاده شود.

به گزارش تکناک، موی انسان عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین (ترکیبات اصلی سازنده ناخن‌های ما) همراه با رنگدانه‌ای به نام ملانین تشکیل شده است که به آن رنگ می‌دهد.

اگرچه هر دو ماده کاربردهای بالقوه بی‌شماری دارند، تلاش‌های قبلی برای استخراج آنها از مو شامل استفاده از مواد شیمیایی سمی و روش‌های پیچیده بوده است. علاوه بر این استخراج همزمان این ترکیبات از موی انسان موفقیت آمیز نبوده است. اینجاست که تکنیک جدید وارد می شود.

تیمی به رهبری دکتر پائولومی گوش از دانشگاه ریاست جمهوری هند، فرآیند استخراج ترکیبات کراتین و ملانین از موی انسان را بدون کوچکترین ضایعاتی آغاز کرده است. این فرایند با شستن دسته‌های موی دور ریخته شده و بریدن آن به قطعات کوچک آغاز می‌شود. سپس آن تکه‌های کوچک مو با یک مایع یونی (نمک مایع) مخلوط می‌شوند که پیوندهای هیدروژنی را که مولکول‌های کراتین را در کنار هم نگه می‌دارد، می‌شکند.

سپس مخلوط مو و نمک حرارت داده می‌شود و در محلول اسید هیدروکلریک ریخته می‌شود که باعث رسوب ملانین می‌شود. در ادامه رسوب ملانین جمع‌آوری می‌شود. در نهایت، از روش دیالیز شیمیایی برای جمع آوری کراتین که اکنون در دسترس قرار دارد از محلول استفاده می شود. مایع یونی با کاهش عملکرد فنی می تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

از آنجایی که قبلاً نشان داده شده بود که کراتین نقش فعالی در بهبود زخم ها دارد، دانشمندان معتقدند که کراتین استخراج شده از مو می تواند در پانسمان های زخم مانند بانداژهای هموستاتیک استفاده شود.

از آنجایی که ملانین دارای خواص ضد اشعه ماوراء بنفش و آنتی اکسیدان شناخته شده است، می توان از آن در محصولاتی مانند کرم ضد آفتاب یا لایه های مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش برای پنجره ها استفاده کرد. طبق گزارش‌ها، چنین دستاوردی با روش‌های دیگر برای استخراج ملانین از مو امکان‌پذیر نیست، زیرا آنها آسیب زیادی به ساختار طبیعی رنگدانه وارد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.