آیا تراشه‌های ARM دنیای رایانه شخصی را متحول می‌کنند؟

تراشه های ARM SoC

در حالی که تراشه های ARM در مک فروش بسیار خوبی داشته‌ ، پیش بینی برخی از تحلیلگران افزایش فروش رایانه های شخصی مجهز به این تراشه ها در ماه ها و سال های آینده است.

به گزارش تک ناک، بررسی ها نشان می دهد طی چهار سال آینده، ممکن است این تراشه‌ها 30 درصد از بازار را به خود اختصاص دهند.

اپل از پایان سال 2020 با تغییر رویکرد، جایگزینی پردازنده های اینتل با تراشه های ARM را آغاز کرده است. این یک انقلاب کوچک در فضای مصرفی رایانه‌ها است که به حمایت از ابتکارات قبلی کوالکام کمک میکند و محبوب‌ترشدن تراشه های RISC را در نتیجه گسترش تلفن های هوشمند به دنبال دارد.

به گفته استیو برازیر، مدیرعامل شرکت تحقیقات بازار Canalys، تا سال 2026، ، نیمی از پردازنده‌های ابری مبتنی بر تراشه ARM خواهند بود و 30 درصد رایانه‌های شخصی از پردازنده ARM استفاده خواهند کرد.

تراشه های ARM

اپل پیشرو در این راه است

بر اساس گزارش‌ها، تا حد زیادی به لطف اپل و مک‌هایش با رکود جهانی فروش و حتی جان سالم به در بردن از کاهش فروش، تراشه‌های ARM تقریباً 15 درصد فروش در فصل سوم سال جاری که نشان‌دهنده درصد زیادی از فروش در صنعت رایانه است، را تشکیل می‌دهد.

طبق گفته Canalys، اپل در حال حاضر درحال فروش تقریباً 100درصد مک‌های مبتنی بر ARM است. به عنوان مثال، مک پرو و ​​گران ترین مک مینی هنوز از پردازنده های اینتل استفاده می کنند. بر اساس IDC، شرکت کوپرتینویی که از نظر سهم بازار در فصل سوم سال 2022 پشت سر لنوو، اچ پی و دل قرار گرفت، حدود 13.5 درصد از بازار رایانه های شخصی را با مک های اپل سیلیکون خود در اختیار دارد.

دل با 16.1 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت. با این حال، این رتبه چهارم دو اتفاق مثبت را برای اپل آشکار می‌سازد. از یک طرف، این شرکت در فصل سوم سال 2022، 10.06 میلیون مک بیشتر از سه ماهه مشابه سال 2021 فروخته است. این شرکت کالیفرنیایی فقط محصولات سطح بالا ارائه می دهد، بنابراین با فروش کمتر، قابلیت تولید ارزش بیشتری را دارد.

دنیای رایانه های شخصی به زودی به تراشه های ARM می پیوندد

در حالی که مک‌های مجهز به تراشه های ARM نظر قدرت قابل توجه‌ترین و جذاب‌ترین رایانه‌های شخصی هستند، کروم‌بوک‌های مجهز به ARM نیز در بازار، با استقبال کمتری روبرو هستند.

با توجه به بررسی مؤسسات تحقیقاتی، سهم بازار رایانه های شخصی ARM در پایان سال 2022 بین 13 تا 15 درصد است. که در هر دو مورد نشان دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به 9.4 درصد فصل دوم سال 2022 است.

مدیرعامل Canalys مطمئن است که استفاده از تراشه‌های ARM به رشد خود ادامه خواهد داد و با وجود تعهد حال حاضر سازندگان تجهیزات  اصلی رایانه های شخصی به AMD و Intel، در نهایت به پردازنده های ARM روی خواهند آورد.

این یک گام ابتدایی ضروری در مسیر پیشروی مایکروسافت، برای راحتی توسعه دهندگان در ساخت برنامه های ویندوز در دستگاه های مبتنی بر ARM است.

تراشه های ARM کوالکام برای رایانه

شرکت San Diego business به تازگی تراشه های ARM را برای آینده رایانه شخصی خود معرفی کرده است. تاکنون تنها Oryon، تراشه‌ای با عنوان رقیب اصلی M1 و M2 ، معرفی کرده است. اما ممکن است ابزار مناسب مورد انتظار رایانه های شخصی ویندوزی مجهز به ARM باشند و بتوانند با موفقیت دو ساله مک رقابت کنند.

ما تنها نام یکی از تراشه‌های در انتظار را می‌دانیم وآن Oryon است. سرانجام کوالکام ایده‌های لازم برای هسته‌هایی که پیشتر با نام Phoenix شناخته می‌شد را برای ایجاد Oryon گردآوری کرده‌است. پس از خرید Nuvia به قیمت 1.4 میلیارد دلار در سال 2021، این هسته جدیدترین CPU پرقدرت داخلی آن است.

حتی با اینکه کوالکام بیش از پنج سال است روی رایانه های شخصی ویندوز سرمایه گذاری کرده است. مدتی زمان خواهد برد تا این شرکت اطلاعاتی در مورد تراشه های نهایی خود منتشر کند. طبق گفته سازنده، این تراشه با محصولات نیمه دوم سال 2023 عرضه خواهد شد بنابراین، به قول Kedar Kondap، مدیر کل تراشه‌های رایانه‌های شخصی و بازی کوالکام، سال 2024 ممکن است سال تغییر و تسریع استقرار ARM در رایانه‌های شخصی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.