ترامپ چگونه فیسبوک را تغییر داد

در یک مقطع زمانی رابطه فیس بوک با سیاستمداران نسبتاً بحث برانگیز بود اما پس از انتخابات 2016 آمریکا، همه چیز تغییر کرد.

به گزارش تک ناک، در اوایل مبارزات انتخاباتی، دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری وقت آمریکا، محدودیت‌های قوانین فیس‌بوک را در برابر سخنان نفرت‌آمیز آزمایش کرد، در همان زمان که این شرکت به وسیله‌ای برای استثمار سیاسی توسط بازیگران سیاسی تبدیل شده بود.

اولین آزمایش: دست و پنجه نرم کردن با یک پست دونالد ترامپ در فیسبوک در سال 2015 .
در این پست ترامپ خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به ایالات متحده شده بود. در حالی که برخی در داخل شرکت استدلال محکمی می کردند که اظهارات ترامپ قوانین فیس بوک را در برابر سخنان نفرت انگیز مذهبی نقض می کنداما مدیران شرکت تصمیم گرفتند که این پست را حذف نکنند. تا آن زمان، کارمندان فیس بوک پیش از این هرگز با این احتمال دست و پنجه نرم نکرده بودند که یک نامزد سیاسی برای بالاترین مقام اداری ایالات متحده از پلتفرم آنها برای نفرت پراکنی و تهدید علیه مسلمانان استفاده کند.
کارمند سابق فیس‌بوک و لابی‌گر دموکرات میگوید: «وقتی کاندیدای اصلی ریاست جمهوری به یکی از پرطرفدار ترین دین ها در جهان حمله میکند شما چه می کنید؟»

و این فقط سیاستمداران داخلی امریکا نبودند که فیس بوک باید نگران آنها می بود، بلکه این نگرانی ها شامل سیاستمداران غیر امریکایی نیز می شد.. پس از انتخابات 2015 علی‌رغم اظهارنظرهای اولیه مارک زاکربرگ که «ایده بسیار دیوانه‌کننده» مبنی بر اینکه اخبار جعلی در این پلتفرم می‌توانست بر انتخابات تأثیر بگذارد را رد می‌کرد ، به زودی مشخص شد که تبلیغات از حساب‌های فیس‌بوک روسی به میلیون‌ها رای‌دهنده آمریکایی رسیده است .پس از واکنش های بی‌سابقه‌ای علیه فیسبوک این شرکت مجبور شد تا تا مسئولیت خود را در تأثیرگذاری بر سیاست جهانی تشخیص دهد.

digikala

با گذشت زمان، زاکربرگ نقش فیس‌بوک را به‌عنوان چیزی که او آن را «نظام پنجم» می‌نامید – نهادی به قدرتمندی دولت و رسانه‌ها در شکل‌دهی برنامه‌های عمومی – تصدیق کرد و در عین حال تلاش کرد نقش شرکت را در دیکته کردن شرایط قابل قبول سیاسی به مخاطبین به حداقل برساند.

فیس بوک برای برداشتن بار مسئولیت سیاسی در آینده، هیئت نظارتی را در سال 2018 تشکیل داد، نهادی شبیه به دیوان عالی که برای بررسی تصمیمات بحث برانگیز محتوایی – از جمله نحوه برخورد با حساب کاربری ترامپ – تشکیل شد. اما این هیئت نظارت تازه تاسیس شده و ما هنوز از قدرت تاثیر آن بر سیاست های فیسبوک بی اطلاع هستیم. فیس بوک چقدر مسئولیت دارد که شرایط پلتفرم خود را دیکته کند؟ و آیا هیئت مدیره می تواند به اندازه کافی برای تغییر موتور زیربنایی پلت فرم رسانه های اجتماعی و الگوریتم های توصیه محتوای آن به مخاطب اعمال قدرت کند؟

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.