تزریق بی درد چندین دارو با یک پچ پوستی جدید

پچ پوستی

توسعه یک پچ پوستی پوشیدنی جدید می‌تواند با تزریق بی‌درد داروهای مختلف از طریق پوست ، نیاز به استفاده مکرر از آمپول و دارو را رفع می کند.

به گزارش تکناک، هیچ کس دوست ندارد به طور مکرر آمپول بزند یا حتی مجبور باشد چندین دارو را به صورت خوراکی در طول روز مصرف کند. بنابراین این پچ پوستی می تواند یک راه حل مناسب باشد.

این دستگاه آزمایشی که Patch On-Demand Spatiotemporal (SOP) نام دارد در دانشگاه کارولینای شمالی توسط گروهی به سرپرستی پروفسور ووبین بای و جوآن سانگ ساخته شد. این دستگاه یک تغییر بزرگ در ابزاری است که به عنوان پچ میکروسوزن شناخته می شود.

معمولاً این پچ‌ها به شکل ورقه‌های پلیمری کوچک با مجموعه‌ای از آرایه‌های ریز، تیز و حاوی دارو (معروف به میکروسوزن‌ها) در قسمت زیرین خود هستند. هنگامی که پچ بر روی بدن فشار داده می شود، سوزن‌ها بدون درد به لایه بالایی پوست نفوذ می کنند. سپس به طور بی ضرری حل می‌شوند و محموله دارویی خود را در بدن آزاد می کنند.

SOC کمی متفاوت است، زیرا دارای یک مدار الکتریکی در سطح بالایی خود است و سوزن های آن را می توان به صورت جداگانه با داروهای مختلف بارگذاری کرد و همه سوزن ها با یک پوشش نازک از طلا پوشانده شده‌اند. هنگامی که پچ در ابتدا روی پوست اعمال می شود، آن پوشش از حل شدن سوزن‌ها جلوگیری می کند.

هنگامی که SOC توسط سیگنال بی‌سیم از یک تلفن هوشمند (یا رایانه) در نزدیکی فعال می شود، یک یا چند میکروسوزن را گرم می کند و باعث می شود طلای روی آنها متلاشی شود. سپس خود سوزن مستقیماً در معرض پوست قرار می گیرد و در مدت 30 ثانیه بار خود را حل کرده و آزاد می کند. مانند سایر چسب های میکرونیدل، دارو ابتدا وارد مایع بینابینی بین سلول‌های پوست می‌شود و سپس به جریان خون منتقل می شود.

در آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده است، از SOP  با موفقیت برای تجویز دوزهای متعدد ملاتونین به موش‌ها استفاده شده است. امید است که این فناوری در نهایت بتواند برای درمان بیماری‌های مزمن مانند بیماری آلزایمر، با تجویز داروهای مختلف در طول روز و طبق برنامه از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار گیرد.

سانگ می‌گوید: زیبایی این دستگاه این است که می‌تواند صدها داروی غلیظ را در خود جای دهد و انتشار متوالی آنها را به‌طور خودکار برنامه‌ریزی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.