تسلا مشخصات رسمی Cybertruck را اعلام کرد

Cybertruck

در‌حالی‌که تسلا تاکنون برخی از مشخصات اساسی Cybertruck الکتریکی را اعلام نکرده است، اکنون جزئیات بیشتری از نسخه‌های نهایی تولید این خودرو را بیان کرده است.

به‌گزارش تک‌ناک، در رویداد تحویل تسلا که دیروز برگزار شد، اطلاعاتی از باتری و سرعت و دیگر ویژگی‌های فنی Cybertruck منتشر شد. در این رویداد، تسلا به‌منظور مقایسه‌ی Cybertruck با برخی از رقبایش، از‌جمله F-150 Lightning فورد و R1T ریویان، اطلاعات مفصلی ارائه داد. ایلان ماسک به شوخی در مراسم رونمایی Cybertruck در آستین تگزاس گفت: «پایان دنیا می‌تواند هر لحظه‌ فرارسد.» این اظهارات اکنون بیش از هر زمان دیگری در‌زمینه‌ی تحولات مربوط به این خودرو بسیار معنادار به‌نظر می‌رسند.

Cybertruck تا حدودی درمقایسه‌با نسخه‌ی اصلی براق‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما هنوز‌هم ظاهری محکم و پیشرفته با یک خط مرکزی تیز دارد که خودرو را به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم می‌کند.

این آلیاژ فولادی را تسلا طراحی کرده است و نوآوری بی‌نظیری محسوب می‌شود. ایلان ماسک می‌گوید این آلیاژ پیش از Cybertruck وجود نداشته است و به‌دلیل سختی بیش‌ازحدش نمی‌توان آن را به‌صورت سه‌بعدی چاپ کرد. ماسک همچنین ادعا می‌کند که اسکلت فولادی این خودرو به آن سفتی پیچشی بیشتری از خودروِ مک لارن P1 می‌دهد.

ایلان ماسک به جای صرفاً اعلام کردن مقاومت Cybertruck در برابر گلوله، یک ویدیو نشان داد که در آن این خودرو تحت شلیک چندین اسلحه، از جمله یک تفنگ سبک قدیمی به نام Capone Tommy gun، قرار گرفته است. در این آزمایش، بدنه Cybertruck فرورفتگی‌هایی داشت، اما هیچ گلوله‌ای از آن عبور نکرد.

ایلان ماسک به‌جای اینکه صرفاً اعلام کند که Cybertruck در‌برابر گلوله مقاوم است، ویدئویی نشان داد که در آن خودرو یادشده دربرابر شلیک چندین اسلحه، از‌جمله تفنگ سبک قدیمی به نام Capone Tommy gun، قرار گرفته است. در این آزمایش، بدنه‌ی Cybertruck فرورفتگی‌هایی داشت؛ اما گلوله‌ای از آن عبور نکرد.

درباره‌ی شیشه‌های ضد‌ضربه که در نمایش قبلی نتوانستند در‌برابر ضربات مقاومت کنند، تسلا توانسته است از اشتباه‌های ویرانگر خود در سال ۲۰۱۹ جلوگیری کند. وب‌سایت تسلا اعلام کرده است که شیشه‌ی زرهی می‌تواند توپ بیسبال پرتاب‌شده با سرعت ۷۰ مایل‌برساعت (۱۱۳ کیلومتر‌برساعت) یا تگرگ درجه‌ی ۴ را تحمل کند.

طراحی منحصر‌به‌فرد تسلا برای سبک کامیونت Cybertruck باعث شده است تا مردم یا عاشق آن شوند یا از آن متنفر باشند. در نسخه‌ی تولیدی، تغییرات درخورتوجهی را نمی‌بینیم که بتواند دیدگاه‌های مردم را از دسته‌ای به دسته‌ی دیگر تغییر دهد.

بدنه‌ی استیل براق به‌همراه سپرهای بزرگ‌تر جلو و عقب مشاهده می‌شودکه ظاهری کمی صاف‌تر و منحنی‌تر دارد. با‌این‌حال، درمجموع همچنان همان سازه‌ی برنزی و بروتالیستی و قطعه‌ای از فلز است که احتمالاً مردم به دوست‌داشتن یا نفرت از آن عادت کرده‌اند.

در رویداد اخیر تسلا، این شرکت بیشتر روی معرفی آمادگی این خودرو برای عملکردهای هیجان‌انگیز و کاربردی تمرکز کرد تا جزئیات فنی و مشخصات اصلی. تسلا در وب‌سایت خود اطلاعات بیشتری منتشر کرده است که اطلاعاتی درباره‌ی سه مدل برنامه‌ریزی‌شده را دربر می‌گیرد.

مدل پایه با محور عقب که می‌تواند تا ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) با هر‌بار شارژ حرکت کند، قرار است در سال ۲۰۲۵ با قیمت ۶۰,۹۹۰ دلار رونمایی شود. تسلا برآورد می‌کند که با تشویق‌های دولتی برای خودروهای الکتریکی، قیمت آن به ۴۹,۸۹۰ دلار برسد.

در مرحله‌ی بعدی، دو مدل تمام چرخ محرک عرضه می‌شوند. اولین مدل از این دسته با هر بار شارژ می‌تواند ۳۴۰ مایل (۵۴۷ کیلومتر) را طی و ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و در ۴.۱ ثانیه از ۰ به ۶۰ مایل‌برساعت (۹۶.۵ کیلومتر‌برساعت) شتاب بگیرد. این مدل قرار است از ابتدای سال ۲۰۲۴ با قیمت پایه‌ی ۷۹,۹۹۰ دلار عرضه شود (۶۸,۸۹۰ دلار پس از تشویق‌ها).

مدل Cyberbeast تمام چرخ محرک که مشخصات بهتری در تمام زمینه‌ها به‌جز برد رانندگی دارد، شامل ۸۴۵ اسب‌بخار قدرت و شتاب ۰ تا ۶۰ مایل‌برساعت در تنها ۲.۶ ثانیه است. Cyberbeast با هر بار شارژ حداکثر ۳۲۰ مایل (۵۱۵ کیلومتر) طی می‌کند و قیمتش ۹۹,۹۹۰ دلار یا ۹۶,۳۹۰ دلار با در‌نظر‌گرفتن بسته‌ی تشویقی IRS تسلاست.

برای کسانی که به‌دنبال افزایش برد در هر دو مدل تمام چرخ محرک Cybertruck هستند، تسلا گزینه‌ای برای افزودن بسته‌ی باتری اضافی پیشنهاد می‌کند که مانند جعبه‌ابزار در بخش بارگیری کامیون قرار می‌گیرد. با این گزینه، تسلا برد حداکثر ۴۷۰ مایل (۷۵۶ کیلومتر) را تخمین می‌زند.

هر دو مدل تمام چرخ محرک Cybertruck ظرفیت بکسل مشابهی با Rivian دارند؛ یعنی ۱۱,۰۰۰ پوند (۴,۹۹۰ کیلوگرم). تسلا بار تحملی ۲,۵۰۰ پوند (۱,۱۳۴ کیلوگرم) را برای این مدل‌ها تخمین می‌زند که این مقدار از F-150 Lightning بیشتر است. ممکن است مشتریانی که به‌دنبال کاربرد بیشتر هستند، دوست نداشته باشند که دیوارهای مثلثی باکس مانع دسترسی سریع به ابزارها از طرفین شوند؛ اما این اعداد و ارقام باید برای آن‌ها جذاب باشد.

خریدارانی که به‌دنبال کامیونی کاربردی هستند، از مزایای باکس کامپوزیتی سایبرتراک با ابعاد ۶ در ۴ فوت (۱.۸ در ۱.۲ متر) و فضای کلی ۶۷ فوت مکعبی (۱,۸۹۷ لیتر) می‌توانند لذت ببرند. این باکس قفل‌شدنی و از‌طریق پوشش تونو بازگشت‌پذیر به‌راحتی دردسترس است.

در رویداد تحویل اخیر تسلا، ویدئویی از Cybertruck نشان داده شد که نه‌تنها رقبای برقی مانند Ford F-150 Lightning و Rivian R1T را در بکسل‌کردن پشت‌سر می‌گذارد؛ بلکه حتی Ford F-350 HD را نیز شکست می‌دهد. به‌علاوه، ویدئو دیگری نشان داد که سایبرتراک در مسابقه‌ی یک‌چهارم مایل سریع‌تر از Porsche 911 مدل ۲۰۲۳ است؛ حتی در‌حالی‌که یک دستگاه پورشه ۹۱۱ دیگر را روی تریلر حمل می‌کند.

Cybertruck در محیط‌های آفرود بسیار قابلیت دارد. سیستم تعلیق هوای تطبیق‌پذیر چهار گوشه‌ی این خودرو می‌تواند ارتفاع سواری را تا ۱۷ اینچ (۴۳ سانتی‌متر) تنظیم کند. این ارتفاع بیشتر از ۱۶ اینچی است که در سال ۲۰۱۶ مطرح شده بود و از ۱۵ اینچ (۳۸ سانتی‌متر) Rivian نیز بیشتر است. این ویژگی سایبرتراک را در بازار خودروهای کارخانه‌ای پیشتاز می‌کند.

تسلا تأکید می‌کند که این کامیونت به دیفرانسیل‌های قفل‌شونده، تورک وکتورینگ در عقب، فرمان چهار چرخ و سیستم فرمان‌دهی الکترونیکی مجهز است. این سیستم فرمان‌دهی نسبت‌های فرمان را برای اطمینان از دقت در مانور در سرعت‌های پایین و ثبات در سرعت‌های زیاد تنظیم می‌کند.

در‌حالی‌که ظاهر خارجی سایبرتراک توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، داخل کابین آن با طراحی ساده و مرتب، آرامش را برای سرنشینان فراهم می‌کند. کابین حول صفحه‌نمایش لمسی عریض ۱۸.۵ اینچی متمرکز شده است که برای سرگرمی استفاده می‌شود.

صفحه‌نمایش مرکزی عقب ۹.۴ اینچی سرگرمی را به مسافران عقبی می‌رساند و سیستم صوتی با ۱۵ اسپیکر آکوستیک را تنظیم می‌کند. علاوه‌بر‌این، همه‌ی مسافران می‌توانند از منظره‌ی بالای سر خود از‌طریق سقف شیشه‌ای لذت ببرند.

در روزهای آینده، اطلاعات بیشتری از Cybertruck منتشر خواهد شد. آیا طراحی سایبرتراک با ادعای ایلان ماسک مبنی‌بر اینکه «آینده دقیقاً مانند آینده به‌نظر خواهد رسید» هم‌خوانی دارد یا خیر؟ این اظهار‌نظر بیانگر دیدگاهی است که در آن طراحی و فناوری نوین به‌معنای واقعی کلمه نوعی از آینده را ترسیم می‌کند؛ آینده‌ای که تا‌به‌حال فقط در تخیلات و آثار علمی‌تخیلی دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.