تشخیص بیماری فیلاریاز لنفاوی از رقص انگل‌ها

فیلاریاز لنفاوی

Wuchereria bancrofti نام کرم های انگلی است که توسط پشه‌ها در برخی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا، اقیانوس آرام غربی، کارائیب و آمریکای جنوبی پخش می‌شوندو محققان توانسته اند  از نوع حرکت منحصر به فرد آنها به روشی تشخیصی برسند. فیلاریاز لنفاوی

به گزارش تک ناک، این کرم ها در حال چرخش در درون سیستم لنفاوی انسان جریان می یابند و نوع بالغ آنها می‌توانند پنج تا هفت سال عمر کنند.فیلاریاز لنفاوی

این انگل ها وقتی جفت می‌شوند، میلیون‌ها نوزاد مهیب به نام میکروفیلاریا تولید می‌کنند و باعث ایجاد بیماری ای به نام فیلاریاز لنفاوی می شوند که می تواند منجر به تورم بافتی (ادم لنفاوی)،پیل پایی و در مردان تورم کیسه بیضه شود.

تمایل این انگل به حرکات رقص مانند کاملاً ثابت شده است.در اصطلاح پزشکی، تصویربرداری اولتراسوند از سفره های کیسه بیضه آنها به عنوان “علامت رقص فیلاریال” نامیده می شود.

همانطور که نویسندگان گزارش NEJM توضیح می دهند: علامت رقص نشان دهنده موج کرم های زنده ای است که به کانال های لنفاوی مهاجرت کرده اند و باعث اتساع و اختلال در عملکرد کانال ها می شوند.

تصاویر رقص های تاب دار از نشانه های قطعی وجود فیلاریازیس لنفاوی محسوب می شوند و حتی می توانند نوع آسیبی که تانگوهای بیضه ایجاد می کنند را تشخیص دهند.

در گزارش NEJM، نویسندگان، آمیت ساهو و بهارات آگاروال از بیمارستان فوق تخصصی مکس در دهلی نو، عارضه‌ سوزان و دردناک مرد 26 ساله‌ای که سابقه یک ماهه درد و تورم کیسه بیضه همراه با تب درجه پایین داشت را مشاهده و بررسی کردند و با یک معاینه اولتراسوند به سرعت این عارضه علت یابی شد. آزمایش خون تشخیص را تایید کرد و بررسی کرم های جوان آنها را به عنوان گونه Wuchereria bancrofti microfilariae شناسایی کرد.

به این مرد یک دوره سه هفته ای از داروی ضد انگلی دی اتیل کاربامازین داده شد که می تواند میکروفیلاریا و برخی کرم های بالغ را از بین ببرد.پس از تکمیل دوره درمان علائم او برطرف شد و دیگر نشانه ای از مهمانی انگلی وجود نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.