تشخیص دیابت نوع 2 با ضبط صدا !

در حال حاضر اگر کسی بخواهد بداند که آیا دیابت نوع 2 دارد یا خیر، باید برای آزمایش خون به آزمایشگاه مراجعه کند و سپس منتظر نتیجه باشد.

به گزارش تکناک، طبق یک مطالعه جدید، یک ضبط صدای 10 ثانیه ای در تلفن همراه ممکن است خیلی زود نتایج را ارائه دهد.

این مطالعه توسط دانشمندان شرکت بین‌المللی بیوتکنولوژی کلیک انجام شد و در آن 267 شرکت کننده که قبلاً غیر دیابتی (192 نفر) بودند یا دیابت نوع 2 (75 نفر) داشتند، شرکت داشتند.

از هر فرد خواسته شد تا یک عبارت گفتاری خاص را از طریق یک برنامه، تا شش بار در روز به مدت دو هفته، روی تلفن همراه خود ضبط کند. بسته به سرعتی که هر فرد با آن صحبت می کند، این ضبط صداها شش تا 10 ثانیه طول می کشد.

هنگامی که 14 ویژگی صوتی از 18465 ضبط صدا به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، مشخص شد که چندین مورد از آن ویژگی ها مانند زیر و بم و شدت، به شیوه ای ثابت بین شرکت کنندگان دیابتی و غیر دیابتی متفاوت است. اگرچه این تفاوت ها توسط گوش انسان قابل تشخیص نبود، اما می توان آنها را با نرم افزار پردازش سیگنال تشخیص داد.

این یافته نشان می دهد که ابتلا به دیابت نوع 2 (type 2 diabetes : type of diabetes mellitus with high blood sugar and insulin resistance) باعث تغییرات ظریف در صدای افراد می شود.

با در نظر گرفتن این نظریه، دانشمندان یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کردند که صداهای ضبط شده را همراه با اطلاعات بیمار مانند سن، جنسیت، قد و وزن تجزیه و تحلیل می کند. وقتی این برنامه روی داوطلبان آزمایش شد، 89 درصد در شناسایی زنان دیابتی نوع 2 و 86 درصد در تشخیص مردان دیابتی دقیق بود.

این اعداد باید با اصلاح فناوری، بهبود یابند. تیم تحقیقاتی متوجه شد که آزمایش های قند خون ناشتا در هر دو جنسیت 85٪ دقیق بوده است، در حالی که آزمون هموگلوبین گلیکوزیله و آزمون تحمل قند خوراکی به ترتیب 91٪ و 92٪ دقیق بوده‌اند.

اکنون برنامه‌ها مستلزم انجام آزمایش‌های صوتی بیشتر بر روی جمعیتی بزرگ‌تر و متنوع‌تر هستند.

جایسی کافمن، دانشمند تحقیقاتی آزمایشگاه های کلیک و اولین نویسنده مقاله در مورد این مطالعه گفت: روش های فعلی تشخیص دیابت می تواند به زمان، سفر و هزینه زیادی نیاز داشته باشد. فناوری صوتی این پتانسیل را دارد که این موانع را به طور کامل از بین ببرد.

این مقاله اخیراً در مجله Mayo Clinic Proceedings: Digital Health منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.