تشخیص سرطان و التهاب با قند میوه

در یک آزمایش جدید، شکل فروکتوز رادیواکتیو که قند طبیعی موجود در میوه‌ها است، به موش‌ها داده ‌شد و مناطق سرطانی و التهاب را در یک اسکن تشخیصی نشان داد.

به گزارش تکناک، محققان می‌گویند این رویکرد، تشخیص بیماری‌ها را آسان‌تر از تکنیک‌های فعلی می‌کند و راه‌های جدیدی را برای تشخیص زودهنگام باز می‌کند.

توموگرافی انتشار پوزیترون یا اسکن PET اغلب به تزریق مقدار کمی گلوکز رادیواکتیو به نام ردیاب، به جریان خون متکی است. این اسکنر بر اساس محل مصرف گلوکز در بدن تصویری ایجاد می‌کند. از آنجایی که بسیاری از سرطان‌ها از گلوکز برای سوخت و‌ ساز سوخت استفاده می‌کنند، گلوکز در آنجا تجمع می‌یابد و سرطان را نشان می‌دهد.

البته همه سرطان‌ها از گلوکز برای سوخت استفاده نمی‌کنند و اندام‌های سالم مانند مغز و قلب می‌توانند از آن برای انرژی استفاده کنند و در اسکن PET، نواحی بیمار را پنهان کنند. بنابراین محققان دانشگاه اتاوا (uOttawa) در کانادا، یک ردیاب رادیواکتیو جدید ابداع کردند که نحوه استفاده سلول‌ها از فروکتوز که نوعی قند است که به طور فزاینده‌ای در ابتلا به بیماری‌ها نقش دارد، نشان می‌دهد.

آدام شوهندلر، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: برای اولین بار، ما توانستیم ببینیم که فروکتوز که یک قند معمولی غذایی است، در کجای بدن استفاده می‌شود. خارج از کلیه‌ها و کبد، متابولیسم فروکتوز در هر اندام دیگری ممکن است به یک مشکل از جمله سرطان و التهاب اشاره کند.

فروکتوز نیز مانند گلوکز یک قند ساده یا مونوساکارید است و به‌طور طبیعی در میوه‌ها،‌ آب میوه‌ها، برخی سبزیجات و عسل یافت می‌شود. مانند گلوکز، فروکتوز مستقیماً از روده کوچک به جریان خون جذب می‌شود اما کبد قبل از اینکه بتواند از آن به عنوان انرژی استفاده کند، باید فروکتوز را به گلوکز تبدیل کند.

مطالعات نشان داده‌اند که وقتی بافت قلب به دلیل حمله قلبی دچار کمبود اکسیژن می‌شود، به استفاده از فروکتوز به عنوان منبع انرژی روی می‌آورد. شواهد نشان می‌دهد که این تغییر ممکن است در اثر التهاب نیز ایجاد شود و عامل اصلی رشد سرطان باشد. بنابراین استفاده از قابلیت‌های تشخیصی فروکتوز منطقی است.

محققان، فلوئور رادیواکتیو (18F) را قبلاً به‌طور گسترده در اسکن‌های PET استفاده می‌شد را به شکل اصلاح‌شده فروکتوز متصل کردند تا ردیاب جدید خود یعنی [18F]4-FDF را تولید کنند. هنگامی که این قند به موش‌های مبتلا به سرطان کبد انسانی تزریق شد، اسکن PET از 20 تا 45 دقیقه پس از تزریق نشان داد که ردیاب در تومور و کمتر در بافت‌های سالم، مغز و قلب تجمع یافته است، که نشان می‌دهد اندام‌های سالم وابستگی محدودی به فروکتوز دارند. به عنوان منبع انرژی در یک موش دارای التهاب، اسکن‌ها افزایش قابل‌توجهی در جذب قلب و مغز  [18F]4-FDF را نشان دادند که پتانسیل این ردیاب را برای ترسیم التهاب حساس این اندام‌ها نشان می‌دهد.

این کشف راه‌های جدیدی را برای تشخیص و درمان زودهنگام سرطان‌ها و بیماری‌های التهابی موثر بر قلب و مغز باز می‌کند.

این مطالعه در مجله The Journal of Nuclear Medicine منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.