تعمیرپذیری، قابلیت بزرگ Asus ROG Ally

کالبد شکافی Asus ROG Ally نشان می‌دهد که این دستگاه نسبت به Steam Deck از مزیت بزرگی در تعمیرات برخوردار است.

به گزارش تکناک، در این گزارش تحلیلی آمده است: باتری، دسته‌های بازویی، فن‌ها و SSD همه به راحتی قابل تعویض هستند زیرا نه با چسب‌ بلکه با پیچ‌ اتصال داده شده‌اند.

یکی از کالبد شکافی های  گسترده و جامع iFixIt بر روی دستگاه قابل حمل و قدرتمند Asus ROG Ally انجام شده است. در این تجزیه و تحلیل، قطعاتی مانند باتری، دسته‌های بازویی، فن‌ها و SSD به عنوان قطعاتی که به راحتی تعویض می‌شوند، تحسین شده‌اند. با این حال، دستگاه Asus ROG Ally به دلیل صفحه نمایشی که به سختی قابل تعویض است و (بعضی اوقات) عدم دسترسی به برخی قطعات یدکی سفارشی، امتیازات خود را از دست داده است.

iFixit می‌خواهد زیر پوسته Asus ROG Ally را بررسی کند تا ببیند که در برابر «پادشاه بلامنازع دستگاه‌های بازی مبتنی بر رایانه شخصی»، یعنی Steam Deck شرکت  Valve، چگونه عمل می‌کند. تعمیرپذیری دستگاه برای علاقه‌مندان به فناوری بسیار مهم است، بنابراین سنجش سایت‌هایی مانند iFixit برای بسیاری از کاربران بسیار حائز اهمیت است. بررسی گسترده ما از Asus ROG Ally و Valve Steam Deck همچنین بررسی درونی دستگاه‌ها را نیز شامل می‌شود که می‌توانید از طریق لینک‌های درج شده آن را مشاهده کنید. با این حال، در این خصوص با iFixit بسیار عمیق‌تر می‌روید.

باز کردن ROG Ally بسیار آسان بود. فقط شش پیچ فیلیپس و چند تب/کلیپس لازم بود تا پشت دستگاه را بردارید. باتری دارای برچسب “عدم دستکاری” است (و دو برچسب هشدار کوچکتر در قطعات دیگر وجود دارد). با این حال، این برچسب‌ها بیشتر یک مشاوره ایمنی هستند تا قانونی – به عنوان اینکه باتری‌های لیتیوم-یون در صورت استفاده نادرست، خطرناک هستند. iFixit، باتری آسان‌تعویض ROG Ally را به عنوان “بزرگترین مزیت تعمیر” نسبت به Steam Deck توصیف کرده است.

با وجود این هشدار، باتری در ROG Ally برای تعویض نسبت به Steam Deck به راحتی قابل دسترسی است، زیرا به جای چسبیدن با پیچ‌ها متصل شده است. همچنین، قطعاتی که به راحتی با پیچ باز می‌شوند، شامل SSD فرم فاکتور M.2 2230 بود (که در حال نگارش به 2 ترابایت قابل ارتقا است).

تجزیه و تحلیل بیشتر، مسائل دیگری را نیز در طراحی کاربرپسند این دستگاه نشان می‌دهد. به عنوان مثال، مجموعه دسته بازویی بر روی یک برد ماژولار قرار دارد که با استفاده از پیچ و یک کابل داده جداپذیر متصل شده است. وقتی باز شود، با باز کردن دو پیچ دیگر، کاربر می‌تواند دسته بازویی فیزیکی را که به ساییدگی و آسیب دیدگی حساس هستند، جدا کند – که بسته به سبک و ترجیحات بازی‌افزاری کاربر، این آسیب دیدگی ممکن است رخ دهد. همچنین، مجموعه خنک‌کننده و فن به صورت ماژولار و آسان برای جدا کردن/تعمیر قرار دارد.

پس از برداشتن مادربرد، حذف بلندگوهای ماژولار، دکمه روشن/خاموش، حسگر اثر انگشت، حلقه LED و قطعات دیگر، چالشی نیست.

صفحه نمایش برای جداسازی خیلی کاربرپسند نبود. مانند بسیاری از دستگاه‌های هوشمند، با چسب چسبیده است، و iFixit برای برش و برداشتن آن از ترکیبی از ابزار جراحی و پیک گیتار استفاده کرد تا خطر شکستن شیشه را به حداقل برساند (شاید مقداری هوای گرم روی چسب مفید باشد).

یک نقطه ضعف نهایی که توسط ویدیو iFixit مورد تاکید قرار گرفت، عدم وجود قطعات یدکی رسمی ROG Ally است. این شرکت هنوز تعهدی برای ارائه این قطعات به تعمیرکاران یا عموم مردم نداده است، اما اگر پیرو روند رقیب اصلی خود باشد، در آینده این کار را انجام خواهد داد.

iFixit، با انتقاد از رابط کاربری ROG Ally و استفاده آن از ویندوز، ویدئو خود را به پایان رساند. با این حال، نقاط قوت و ضعف ویندوز به خوبی برای کاربران شناخته شده‌اند، و ما در بررسی خود بحث گسترده‌ای از Armoury Crate SE روی دستگاه قابل حمل Asus ارائه داده‌ایم.

1 دیدگاه برای “تعمیرپذیری، قابلیت بزرگ Asus ROG Ally

  1. Avatar
    Davood گفته:

    باسلام خدمت شما سوال داشتم خدممتون. و اینکه من یه کنسول rog ally دسته دوم خریداری کردم ولی خیلی زود باتری خالی می‌کنه
    مثال وقتی رمبو سیکس آنلاین بازی میکنم کلا نیم ساعت دوام میاره و حتی رو شارژ مستقیم هم نمیتونه دوام بیاره و خالی می‌کنه خاموش میشه ممنون میشم بتونید راهنمائیم کنید که آیا تعویض باتری دارید و حدودا قیمتش چقدر هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.