ایا اپل استراتژی خود در مورد مک پرو را تغییر داده است؟

ی تحلیل ها می گوید اپل برنامه‌های خود را برای تبدیل مک پرو به یک مک جامع کنار گذاشته و به گزینه‌های توسعه توسط کاربر برای استفاده از پتانسیل کامل دستگاه تکیه کرده‌است.

برخی تحلیل ها می گوید اپل برنامه‌های خود را برای تبدیل مک پرو به یک مک جامع کنار گذاشته و به گزینه‌های توسعه توسط کاربر برای استفاده از پتانسیل کامل دستگاه تکیه کرده‌است.

به گزارش تکناک، به عبارتی دیگر این بازگشت به مفهوم اصلی نسل اول مک پرو در سال 2006  تعبیر می شود.

نقطه فروش منحصر به فرد این دستگاه قدرت فوق العاده آن هنگام خرید نبود، در واقع به دلیل وجود امکان پیکربندی دلخواه آن به منظور رفع نیازهای خاص هر مشتری بود.

مشخصات مک پرو واقعی اپل و استفاده از آن به عنوان تمرکز اصلی بازاریابی، نسبتاً ساده بود و در واقع از قدرت کمتری نسبت به Power Mac G5  که مک پرو جایگزین آن شد برخوردار بود، اما این شرکت بر قابلیت‌های توسعه بیش از قدرت پایه تأکید داشت.

digikala

در صورت نیاز به قدرت متوسط اما حجم زیادی برای فضای ذخیره‌سازی، امکان افزودن تمام درایوهای مورد نیاز در این مدل وجود دارد. اگر عملکرد گرافیکی مدنظر باشد، می‌توان قوی ترین کارت های گرافیک را اضافه کرد. ایده اپل فروش یک پلتفرم قوی و منعطف با هدف سفارشی‌سازی دستگاه مطابق با نیازهای کاربر بود.

 مک پرویی که صحبتی از آن نیست!

با مک پرو سال 2013 شاهد جایگزینی طرح Tower  اپل با طرح بدنام سطل زباله (Trash) بودیم. عملاً این مدل رویکرد مخالف را در پیش گرفت و برخلاف معرفی آن به عنوان قدرتمندترین مک در خط تولید، امکانات محدودی برای گسترش داشت.

با وجود استقبال تقریبی در آن زمان، فروگذاری اپل به دنبال آن موجب منسوخ‌شدن تدریجی بیشتر و بیشتر دستگاه شد و دیگر از نظر این شرکت نیز به عنوان یک اقدام اشتباه در نظر گرفته می شود.

نسل سوم مک

تا سال 2019، اپل به طراحی Tower مک پرو بر اساس نسخه به روز شده طرح اصلی Power Mac G5نسل اول مک پرو بازگشت.

با این دستگاه، اپل قصد ارائه بهترین‌دستگاه الهام‌گرفته از هر دو را با فراهم کردن امکان خرید یک دستگاه فوق‌العاده قدرتمند در محل همراه با امکانات توسعه عالی را داشت.

انتظارات از نسل چهارم مک پرو

با تغییر دیرهنگام به سیلیکون اپل، در ابتدا انتظار می رفت این شرکت مسیر تعیین شده توسط دستگاه نسل سوم را، با یک مک پرو بسیار قدرتمندتر نسبت به مدل‌های دیگر در خط تولید مک به صورت استاندارد به همراه ارائه گزینه های ارتقاء عالی برای کاربر ادامه دهد.

 

طبق گزارش‌های اخیر در اکتبر، اپل در حال آزمایش یک CPU  24 هسته ای، GPU 76 هسته ای و حافظه 192 گیگابایتی است و گزارش قبلی درباره یک طرح با یک تراشه M2 Extreme شامل یک CPU ۴۸ هسته ای و GPU 160 هسته ای و 384 گیگابایت رم می‌باشد.

برنامه های جدید مک پرو 2023

با این حال، مارک گورمن از بلومبرگ در آخر هفته گذشته اعلام کرد برنامه های اپل اکنون تغییر کرده است.

ظاهراً اپل برنامه‌های خود را برای ساخت یک مک پرو سیلیکون اپل با تراشه پیشرفته M2 Extreme با 48 هسته CPU و 152 GPU کنار گذاشته است.

به نظر می رسد نگرانی های موجود درباره پیچیدگی و هزینه این برنامه باعث تعلیق آن شده‌است. گورمن همچنان می‌گوید اپل در حال آماده‌سازی یک مک پرو جدید با M2 Ultra با طراحی شامل قابلیت توسعه برخی از اجزا مانند رم و حافظه است.

این در اصل به مفهوم اصلی مک پرو به جای قدرتمندترین مک جهان برمی گردد و با این مدل، دستگاهی با امکان تبدیل به قدرتمندترین مک جهان دریافت خواهید کرد. نکته قابل توجه این است که طبق اشارات بنجامین مایو ، تجدید نظر های انجام گرفته به نوعی باعث قدرت کمتر دستگاه نسبت به مدل قبلی خود می‌شود.

همچنین 192 گیگابایت رم، به میزان قابل توجهی کمتر از 1.5 ترابایت رم پشتیبانی شده توسط نسل فعلی مک پرو 2019 خواهد بود. همچنین نحوه قرار‌گیری پردازنده گرافیکی 76 هسته‌ای روی هم مشخص نیست، زیرا مک پرو فعلی را می‌توان با چهار کارت گرافیک داخلی پیکربندی کرد.

در صورت صحت این موارد، مک پرو بسیار ناپایدار خواهد بود

در صورت صحت گزارش، می توان تجدید نظر اپل را درک کرد. تاثیر همه گیری و کمبود جهانی چیپ باعث تلاش مضاعف اپل برای تامین تقاضا برای محصولات انبوه خود شد. در این فضا، تخصیص ظرفیت تولید سیلیکون با ارزش اپل به یک ابرتراشه جدید با چنین جذابیتی منطقی به نظر نمی‌رسد.

از نظر مالی، Mac Pro به عنوان یک محصول، احتمالاً برای اپل منطقی نیست. مطمئناً، در صورت استفاده از حداکثر امکانات آن، هزینه 52847.98 دلار می‌شود. اما با توجه به زمان مورد نیاز به منظور توسعه و ایجاد چنین دستگاهی، با تعداد کم فروش آن نسبت به هر محصول دیگری در خط تولید، تصور درآمدزایی این شرکت از آن سخت است.

اما این ویژگی‌ها ما را مستقیماً به دلیل وجود مک پرو بازمی‌گرداند. اولاً، این یک محصول محبوب است و موجب محبوبیت کل محدوده مک می‌شود. دوم، اپل با ایجاد دستگاهی برای استودیوهای بزرگ فیلم و عکاسان تجاری برتر با برای برآورده کردن نیازهای سخت افزاری فوق العاده آنها، موجب تبدیل پلتفرم مک به عنوان یک انتخاب پیش‌فرض برای افراد حرفه‌ای در صنعت ویدیو و عکس شده است.

بنابراین، اگرچه ممکن است  مک پرو به عنوان منبع درآمد برای اپل مهم نباشد، اما به دلیل نقش نمادین و عملی آن در تثبیت مک به عنوان پادشاه در بخش‌های کلیدی، با کسب درآمد زیاد برای این شرکت کوپرتینویی، برای او بسیار حائز اهمیت است. هر گونه مصالحه دیگر در قدرت دستگاه می تواند آسیب بیشتری به شهرت آن وارد کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.