تغییر قابل توجه ترکیب منابع انرژی برق برای استخراج بیت کوین

بر اساس داده‌های جدید دانشگاه کمبریج، برخی از دولت‌ها می‌توانند با ممنوع کردن استخراج بیت‌کوین  بر اثرات زیست‌محیطی بیت‌کوین تأثیر منفی بگذارند.

بر اساس داده‌های جدید دانشگاه کمبریج، برخی از دولت‌ها می‌توانند با ممنوع کردن استخراج بیت‌کوین  بر اثرات زیست‌محیطی بیت‌کوین تأثیر منفی بگذارند.

به گزارش تک ناک، بر اساس داده های جدید، ترکیب منابع برق استخراج بیت کوین (BTC) در چند سال گذشته به شدت تغییر کرده است، به طوری که انرژی هسته ای و گاز طبیعی به سریع ترین منابع انرژی در حال رشد تبدیل شده اند که به استخراج بیت کوین کمک می کنند.
مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج (CCAF) روز سه‌شنبه به‌روزرسانی بزرگی را برای منبع داده‌های اختصاصی استخراج بیت‌کوین خود (CBECI) منتشر کرد.
طبق داده‌های کمبریج، سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ و گاز طبیعی تقریباً دو سوم کل منابع برق استخراج بیت کوین (BTC) را تا ژانویه 2022 تشکیل می‌دادند که بیش از 62 درصد را تشکیل می‌داد. به این ترتیب، سهم منابع انرژی پایدار در ترکیب انرژی BTC به 38 درصد رسید.
مطالعه جدید نشان می دهد که زغال سنگ به تنهایی تقریباً 37 درصد از کل منابع برق استخراج بیت کوین (BTC) را در اوایل سال 2022 به خود اختصاص داده است و به بزرگترین منبع انرژی برای استخراج بیت کوین تبدیل شده است. در میان منابع انرژی پایدار، انرژی آبی با سهم تقریباً 15 درصدی، بزرگترین منبع شناخته شد.
علیرغم اینکه استخراج بیت کوین به طور قابل توجهی به زغال سنگ و انرژی آبی متکی است، سهم این منابع انرژی در کل ترکیب انرژی بیت کوین طی چند سال گذشته کاهش یافته است. در سال 2020، انرژی زغال سنگ 40 درصد از منابع برق استخراج جهانی بیت کوین (BTC ) را تامین می کرد. سهم نیروگاه های آبی از سال 2020 تا 2021 بیش از نصف شده و از 34 درصد به 15 درصد کاهش یافته است.

ترکیب برق استخراج بیت کوین از 2019 تا 2022 منبع: CCAF
ترکیب برق استخراج بیت کوین از 2019 تا 2022 منبع: CCAF

در مقابل، نقش گاز طبیعی و انرژی هسته ای در تامین انرژی استخراج بیت کوین در دو سال گذشته به طور قابل توجهی در حال رشد بوده است. سهم گاز در منابع برق استخراج بیت کوین (BTC) از حدود 13 درصد در سال 2020 به 23 درصد در سال 2021 افزایش یافت، در حالی که درصد انرژی هسته ای از 4 درصد در سال 2021 به نزدیک به 9 درصد در سال 2022 افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران کمبریج، جابجایی ماینرهای چینی دلیل اصلی نوسانات شدید ترکیب انرژی بیت کوین در سال های 2020 و 2021 بوده است. سرکوب کریپتوها در چین در سال 2021 و مهاجرت ماینرهای مرتبط منجر به کاهش عمده سهم نیروی برق آبی در منابع برق استخراج بیت کوین (BTC) شد. همانطور که قبلاً گزارش شده بود، مقامات چینی تعدادی از مزارع استخراج کریپتو که با برق آبی کار می کردند را در سال 2021 تعطیل کردند.
در این مطالعه آمده است: «ممنوعیت اعمالی توسط دولت چین در استخراج ارز دیجیتال و تغییر در فعالیت استخراج بیت کوین به سایر کشورها تأثیر منفی بر ردپای زیست محیطی بیت کوین گذاشت.
تحلیلگران همچنین تاکید کردند که منابع برق استخراج بیت کوین (BTC) بسته به منطقه بسیار متفاوت است. کشورهایی مانند قزاقستان هنوز به شدت به سوخت های فسیلی متکی هستند، در حالی که در کشورهایی مانند سوئد، سهم منابع انرژی پایدار در تولید برق حدود 98 درصد است.
به گفته تحلیلگران، افزایش استفاده از انرژی هسته ای و گاز در منابع برق استخراج بیت کوین (BTC) کوین ظاهراً منعکس کننده “تغییر قدرت استخراج به سمت ایالات متحده” است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، بیشتر برق کشور توسط گاز طبیعی تولید می شود که بیش از 38 درصد از کل تولید برق کشور را تشکیل می دهد. زغال سنگ و انرژی هسته ای به ترتیب 22 درصد و 19 درصد را به خود اختصاص دادند.

این مطالعه در میان سایر نتایج مربوط به آخرین به‌روزرسانی CBECI، نشان داد که انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) مرتبط با استخراج بیت کوین تا 21 سپتامبر 2022، 48 میلیون تن دی اکسید کربن (MTCO2e) را به خود اختصاص داده است. این میزان 14 درصد کمتراز میزان تخمینی حجم تولید دی اکسید کربن در سال 2021 است. بر اساس برآوردهای این مطالعه، سطوح فعلی انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به بیت کوین تقریباً 0.1 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را نشان می دهد.

با ترکیب تمام یافته‌های ذکر شده قبلی، این شاخص تخمین می‌زند که تا اواسط سپتامبر، حدود 199.6 MtCO2e را می‌توان به شبکه بیت‌کوین نسبت داد. تحلیلگران تاکید کردند که حدود 92 درصد از کل انتشارات از سال 2018 به بعد رخ داده است.

کل انتشارات گلخانه ای مربوط به استخراج بیت کوین تا اواسط سپتامبر 2022. منبع: CCAF

همانطور که قبلا گزارش شد، CCAF به عنوان بخشی از ابتکار تحقیقاتی چند ساله خود که به عنوان برنامه دارایی های دیجیتال کمبریج (CDAP) شناخته می شود، روی CBECI کار می کند. همکاران نهادی CDAP شامل موسسات مالی مانند British International Investment، مرکز مالی بین المللی دبی، Accenture، EY، Fidelity، Mastercard، Visa و غیره هستند

یافته های جدید CDAP به طور قابل توجهی با داده های شورای استخراج بیت کوین (BMC) متفاوت است . شورای استخراج بیت کوین (BMC) در ماه جولای سهم منابع پایدار در ترکیب تامین  منابع برق استخراج بیت کوین را نزدیک به 60 درصد تخمین زد.

بن گاگنون، مدیر ارشد Bitfarms در ماه آگوست به Cointelegraph گفت: «این موضوع سوخت‌های هسته‌ای یا فسیلی را شامل نمی‌شود، بنابراین می‌توان گفت که حدود 30 تا 40 درصد انرژی این صنعت از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.
به گفته الکساندر نویمولر، سرپرست پروژه CBECI، رویکرد CDAP با شورای استخراج بیت کوین در مورد تخمین ترکیب برق بیت کوین متفاوت است.

او گفت : ما از اطلاعات نقشه استخراج خود استفاده می کنیم تا ببینیم استخراج کنندگان بیت کوین در کجا قرار دارند و سپس ترکیب برق کشور، ایالت یا استان را بررسی می کنیم. همانطور که من درک می کنم، شورای استخراج بیت کوین از اعضای خود می خواهد که این داده ها را به همراه یک نظرسنجی گزارش دهند. او همچنان اشاره کرد که هنوز چند تفاوت در ارتباط با کمبود داده در مطالعه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.