تلسکوپ قدرتمند VLA به جستجوی حیات بیگانه می رود

تلسکوپ قدرتمند VLA یکی از قوی‌ترین آرایه‌های تلسکوپ رادیویی جهان با ماموریت جستجو حیات بیگانگان، در 50 مایلی غرب سوکورو، نیومکزیکو واقع شده است.

به گزارش تکناک آرایه تلسکوپ قدرتمند VLA بنیاد ملی علوم اکنون به جمع‌آوری اطلاعاتی کمک می‌کند که محققان را قادر می‌سازد امواجی را که فقط از فرستنده‌های مصنوعی ساطع می شود تجزیه و تحلیل کنند. این امواج نشانه‌ای از وجود یک تمدن پیشرفته و دور است.

اندرو سیمیون ، رئیس موسسه SETI، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: تلسکوپ قدرتمند VLA ابزاری است که برای ستاره شناسان رادیویی استفاده می شود، اما این اولین بار است که ما از آن در جستجوی گسترده و مداوم برای نشانه هایی که ردی از فناوری در گذشته یا حال را نشان می دهند استفاده می کنیم.

ترکیب سخت افزار محاسباتی پیشرفته با تلسکوپ فوق حساس

آرایه تلسکوپ قدرتمند VLA یک رصدخانه نجومی متشکل از 27 آنتن است که در 23 مایل از اراضی بیابانی پراکنده شده است. هر یک از این تلسکوپ ها 25 متر قطر دارند و می توان آنها را در پیکربندی های مختلف برای گرفتن سیگنال های رادیویی از فضا مرتب کرد.

در شش سال گذشته، این رصدخانه در پروژه ای به نام VLASS مشارکت داشته است که هدف آن شناسایی رادیویی 80 درصد از آسمان بود. دانشمندان یک کپی از داده ها را به یک گیرنده ویژه با کانال های بسیار باریک (تقریباً یک هرتز عرض) وارد کردند.

گیرنده، که “COSMIC” نامیده می شود یک تداخل سنج چند حالته منبع باز است که توسط موسسه SETI با همکاری رصدخانه ملی رادیو نجوم، توسعه یافته است. به گفته این تیم، سیگنال‌های یک فرستنده مصنوعی حاوی چنین نوارهای باریکی هستند و کشف آنها نشان دهنده حضور یک جامعه پیشرفته است.

پل دمورست، دانشمند و سرپرست گروه پشتیبانی علمی VLA/VLBA در رصدخانه ملی رادیویی نجوم، گفت: COSMIC در پیش زمینه کار می کند بدین صورت که یک کپی از اطلاعاتی که سایر دانشمندان ستاره شناسی برای اهداف دیگر استفاده می کنند را تجزیه تحلیل می کند. محققان می گویند این یک راه ایده آل و کارآمد استفاده بهینه از زمان کار تلسکوپ برای جستجوی سیگنال های نادر است.

آزمایش کیهانی احتمالات بزرگی را در اختیار ما قرار می دهد

آزمایش جدید محققان را قادر می‌سازد تا طیف گسترده‌ای از انتقال‌ها، مانند سیگنال‌های پالسی و گذرا را ارزیابی کنند. این تیم تخمین می زند که تعداد منظومه های ستاره ای مورد بررسی تقریباً ده میلیون خواهد بود.

سیستم COSMIC از ابتدای سال 2023 سیگنال‌های فضاپیمای وویجر 1 را برای تأیید عملکرد آنتن‌های مجزا در آرایه و همچنین ترکیب مشاهدات آنها برای ایجاد نتیجه ای که به وضوح حامل و نوارهای جانبی ارسال از فضاپیما را نشان می دهد، تجزیه و تحلیل می‌کند. این فضاپیما دورترین جسم ساخته شده توسط انسان در فاصله کنونی 15 میلیارد مایلی است.

جک هیکیش، موسس، Real-Time Radio Systems Ltd می گوید: سیستم کیهانی نمونه‌ای فوق‌العاده از استفاده از سخت‌افزار محاسباتی همه‌منظوره مدرن برای تقویت قابلیت‌های یک تلسکوپ موجود است و به‌عنوان بستر آزمایشی برای تحقیقات فن‌آوری در تلسکوپ‌های رادیویی آتی مانند نسل بعدی VLA NRAO عمل می‌کند.

در ارتباط با VLA فوق حساس، انتظار می رود COSMIC تقریباً هزار بار جامع تر از هر جستجوی قبلی برای کشف حیات بیگانگان باشد. دانشمندان ابراز خوش‌بینی می‌کنند که بهبودهای عمده در حساسیت و دامنه آزمایش‌های اکتشافی اغلب با تشخیص سیگنال پاداش داده می‌شود. این ممکن است نقطه عطفی در تلاش ما برای یافتن سایر ساکنان هوشمند کهکشان راه شیری باشد.

این یک راه ایده آل و کارآمد برای بدست آوردن زمان زیادی از تلسکوپ برای جستجوی سیگنال های نادر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.