تمایل انویدیا به استفاده از حافظه SK Hynix HBM3E

هوش مصنوعی و کارت گرافیک HPC به عنوان نسل بعدی انویدیا ممکن است از حافظه HBM3E استفاده کند.

به گزارش تکناک، گفته می‌شود که این شرکت علاقه‌مند به ارزیابی نمونه‌های حافظه HBM3E شرکت SK Hynix است، اگر این اطلاعات دقیق باشند، GPU محاسباتی نسل بعدی Nvidia برای کاربردهای هوش مصنوعی و محاسبات با عملکرد بالا، به جای HBM3، از حافظه HBM3E استفاده خواهد کرد.

به گفته منابع صنعتی مورد ارجاع توسط روزنامه‌های Money Today و Seoul Economic Daily کره، انویدیا در نظر دارد با درخواست نمونه‌های HBM3E از SK Hynix، تأثیر آن‌ها بر عملکرد GPU را ارزیابی کند.

حافظه HBM3E جدید SK Hynix باعث افزایش نرخ انتقال داده‌ها از 6.4 GT/s کنونی به 8.0 GT/s خواهد شد. در نتیجه پهنای باند هر استک از 819.2 گیگابایت بر ثانیه به 1 ترابایت بر ثانیه افزایش خواهد یافت. با این حال، اطلاعاتی درباره سازگاری HBM3E با کنترل‌کننده‌ها و رابط‌های HBM3 قبلی وجود ندارد و SK Hynix هنوز اطلاعاتی در این زمینه منتشر نکرده است. در هر صورت، Nvidia و سایر توسعه دهندگان GPU های محاسباتی هوش مصنوعی و HPC نیاز دارند که این فناوری را ارزیابی کنند.

به نظر می‌رسد SK Hynix قصد دارد نمونه برداری از حافظه HBM3E خود را در نیمه دوم سال 2023 آغاز کند و برنامه دارد تولید انبوه آن را در پایان سال 2023 یا سال 2024 شروع کند. SK Hynix قصد دارد حافظه HBM3E را با استفاده از فرآیند ساخت 1b نانومتری خود (کلاس 10 نانومتری چندگانه DRAM) بسازد. این فرآیند ساخت در حال حاضر برای تولید حافظه های DDR5-6400 استفاده می شود. همین فناوری در تولید تراشه های حافظه LPDDR5T برای کاربردهای با عملکرد بالا و مصرف کم انرژی هم استفاده خواهد شد.

هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد کدام یک از GPU های محاسباتی Nvidia از حافظه HBM3E استفاده خواهد کرد، اما احتمالاً شرکت در پردازنده های نسل بعدی خود که در سال 2024 عرضه خواهند شد، از این نوع حافظه استفاده خواهد کرد. در همین حال، مشخص نیست که آیا این یک GPU محاسباتی Hopper GH100 بازطراحی شده خواهد بود یا چیزی کاملا جدید.

SK Hynix در حال حاضر بیش از 50 درصد از بازار حافظه HBM را کنترل می‌کند و تنها شرکتی است که HBM3 را تأمین می‌کند. این شرکت به طور انحصاری تولید کننده HBM3 نیز خواهد بود، حداقل در ابتدا.

یک شرکت تحقیقاتی بازاریابی به نام Yole Development، گسترش قابل توجهی در بازار حافظه HBM پیش بینی کرده است زیرا این نوع حافظه، مزیت پهنای باند منحصر به فردی نسبت به سایر انواع DRAM دارد. این شرکت تخمین می‌زند که ارزش بازار حافظه HBM، که در سال 2023 برابر با 705 میلیون دلار است، تقریباً دو برابر شده و در سال 2027 به 1.324 میلیارد دلار خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.