تهدید اپل به توقف برخی خدمات برای کاربران بریتانیا

تهدید اپل به توقف برخی خدمات برای کاربران بریتانیا

اپل تهدید کرده است که درصورت تداوم قوانین نظارتی، ارائه FaceTime و iMessage در بریتانیا را متوقف می کند.

به گزارش تکناک، اپل سال‌ها برای حفظ حریم خصوصی کاربران در تلاش بوده است. این شرکت به طور مداوم از اطلاعات کاربران برای دسترسی دولت به آن‌ها امتناع کرده و به دلایلی مانند نگرانی‌های درباره حریم خصوصی و امنیت مشتریان به این کار ادامه داده است. در سال ۲۰۱۵، سازمان CIA و پژوهشگران اطلاعاتی بریتانیا به دنبال هک کردن آیفون‌ها و سایر محصولات اپل بودند، امّا اپل در پایبندی به حفظ حریم خصوصی کاربرانش پابرجا مانده و همچنان از درخواست‌های نظارت دولت امتناع کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، دولت بریتانیا در حال حاضر در حال فشار برای تغییر قوانین نظارت که موجب تحمیل تغییرات اساسی در امنیت و حریم خصوصی شرکت‌های فناوری خواهد شد، است. همچنین بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که اپل تهدید کرده است که اگر قوانین تغییر کنند، ارائه خدماتی مثل FaceTime و iMessage را در انگلستان متوقف خواهد کرد.

تقاضاهای نظارت دولت بریتانیا بر اپل

با وجود پایبندی اپل به حفظ حریم خصوصی کاربران، دولت بریتانیا به دنبال دسترسی به اطلاعات کاربران بوده است. در سال ۲۰۱۳، بریتانیا متهم شد که با استفاده از برنامه مخفی PRISM برای نظارت بر فعالیت‌های آنلاین شهروندان بریتانیایی، به قوانین بریتانیا عمل نکرده است. به تازگی، دولت بریتانیا به دنبال دسترسی بیشتر به اطلاعات کاربران بوده است. در سال ۲۰۱۶، بریتانیا قانون قدرت‌های تحقیقاتی را (IPA) تصویب کرد که به دولت قدرت نظارت گسترده بر فعالیت‌های آنلاین را می‌دهد. این قانون توسط طرفداران حفظ حریم خصوصی مورد انتقاد قرار گرفته است، آنها استدلال می کنند که این قانون تهدیدی قابل توجه برای حریم خصوصی کاربران است.

با این حال، دولت در حال حاضر برنامه‌هایی برای بروزرسانی قانون قدرت‌های تحقیقاتی را دارد. این قانون به وزارت داخله اجازه می‌دهد که شرکت‌های فناوری را مجبور کند تا قابلیت‌های امنیتی را غیرفعال کنند. روند بروز رسانی قانون در راه است و شرکت های فناوری می توانند قبل از اقدام، درباره انجام آن تجدید نظر کنند. طبق بروزرسانی قانون قدرت‌های تحقیقاتی، قابلیت‌های امنیتی نباید فعال باشند. دولت بریتانیا فرایند مشاوره ۸ هفته‌ای را درباره تغییرات پیشنهادی در قانون قدرت‌های تحقیقاتی آغاز کرده است. با این حال، اپل علیه تغییرات جدید در قانون اعتراض کرده است.

پاسخ اپل به خواسته های دولت بریتانیا

اپل یک مقاله نه صفحه‌ای که با بسیاری از تغییرات مخالفت می‌کند را ارائه کرده است. این شرکت مخالف برنامه وزارت داخله برای اطلاع از تغییرات ویژگی‌های امنیتی محصولات قبل از اجرای آن‌ها است. این نیز خلاف قانون است که برندهای غیرانگلیسی با تغییراتی که محصولات آنها را در سطح جهانی تحت تأثیر قرار می دهد، مطابقت می کنند. همچنین، اپل مخالف این قانون است که می‌گوید برندها باید زمانی که وزارت خانه از آنها می‌خواهد یک ویژگی را غیرفعال یا مسدود کنند، فوراً باید اقدام کنند. این شرکت‌ها امکان مرور یا فرایند اعتراض را نخواهند داشت.

اپل افزود که تغییراتی در ویژگی‌های امنیتی برای هیچ کشور خاصی انجام نمی‌دهد. این شرکت ادعا می‌کند که این کار قابلیت محصول را برای تمام کاربران ضعیف خواهد کرد. همچنین، اپل بر این باور است که برخی تغییرات نیازمند انتشار بروزرسانی‌های نرم‌افزاری هستند و نمی‌توانند به‌صورت مخفیانه انجام شوند. اپل به این نتیجه می‌رسد که این پیشنهاد، یک تهدید جدی و فوری برای امنیت داده‌ها و حریم خصوصی اطلاعات است. این شرکت افزود که حتی افراد خارج از انگلستان نیز تحت تأثیر تغییراتی قرار خواهند گرفت که توسط دولت بریتانیا لازم است، انجام شود.

اپل می‌گوید که اگر دولت بریتانیا تغییری در سیاست خود ایجاد نکند، ممکن است مجبور شود تا ارائه برخی از خدمات خود را در بریتانیا متوقف کند. اپل تنها شرکتی نیست که اعتراض می‌کند. شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند واتساپ و سیگنال نیز به شدت علیه بروزرسانی قانون قدرت‌های تحقیقاتی اعتراض دارند. در واقع، سیگنال تهدید کرده است که از بریتانیا خارج شود.

موضع اپل در مورد حریم خصوصی کاربر

اپل مدت‌هاست که طرفدار حفظ حریم خصوصی کاربران بوده است. این شرکت تعدادی از تدابیر را برای محافظت از داده‌های کاربران، از جمله رمزگذاری سرتاسری و احراز هویت دو مرحله‌ای، پیاده‌سازی کرده است. در سال ۲۰۱۶، اپل که درخواست FBI را برای باز کردن یک آیفون استفاده شده توسط یکی از شلیک‌کنندگان سان برناردینو (San Bernardino) رد کرد، به شهرت رسید. این شرکت به این دلیل اعتراض کرد که ایجاد درب پشتی برای امنیت آیفون، سابقه بدی ایجاد می‌کند. اپل ادعا می‌کند که انجام چنین کاری باعث کاهش امنیت همه کاربران آیفون خواهد شد.

در سال 2018، اپل ویژگی های حریم خصوصی جدیدی را در iOS 12 از جمله پیشگیری از ردیابی پیشرفته و بهبود مدیریت رمز عبور را معرفی کرد. این شرکت همچنین به شدت مخالف نظارت دولتی بوده و برای حفاظت قوی‌تر حریم خصوصی کاربران، تلاش کرده است.

به هرحال، عدم پذیرش درخواست های نظارت دولتی توسط اپل بازتابی از تعهد این شرکت به حفظ حریم خصوصی کاربران است. با وجود فشارهایی که از سوی دولت‌ها در سراسر جهان وارد شده‌اند، اپل در عدم پذیرش درخواست‌های نظارت دولتی خود پایبند مانده است. در حالی که این موضع این شرکت را در تضاد با برخی از دولت ها قرار داده است، اما اعتماد بسیاری از کاربران را نیز جلب کرده است. همانطور که نبرد برای حفظ حریم خصوصی کاربران ادامه دارد، این احتمال وجود دارد که اپل همچنان صدای شرکت ها باشد. این شرکت احتمالاً به دفاع از حریم خصوصی و امنیت کاربران ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram