تهیه یک دستور غذایی ایده آل و مغذی برای فضانوردان

سالاد گیاهی، که قطعا خوشمزه تر از خمیری است که در سال 2001 برای فضانوردان سرو شد

برای زنده ماندن در سفرهای طولانی به سیارات دیگر، فضانوردان مجبورند غذاهایی مقوی بخورند. با در نظر گرفتن این واقعیت، دانشمندان اخیراً دستور غذایی تهیه کرده‌اند که می تواند غذای تازه و ایده آل برای مسافران فضا باشد.

به گزارش تکناک، این غذا توسط یک گروه بین المللی از دانشمندان به رهبری پروفسور ولکر هسل از دانشگاه آدلاید تهیه شد.

دانشمندان از فرآیندی به نام برنامه ریزی خطی استفاده کردند که در آن متغیرهای مختلف برای رسیدن به یک هدف خاص متعادل می شوند. این هدف در این مورد، برآوردن نیازهای غذایی روزانه یک فضانورد مرد و در عین حال به حداقل رساندن مصرف آب مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه غذا بود.

نکته مهم این است که فضانوردان در فضا کالری بیشتری نسبت به ما روی زمین می سوزانند. همچنین آنها به دلیل اثرات زندگی در یک محیط با گرانش صفر، به ریزمغذی های بیشتری نیاز دارند. علاوه بر این، محصولات تازه تولید شده در سفینه های فضایی باید تا حد امکان به کود و منطقه رشد کمتری نیاز داشته باشند و باید به سرعت رشد کنند.

در نهایت مشخص شد که بهترین وعده غذایی برای فضانوردان، یک سالاد گیاهی متشکل از دانه های سویا، دانه های خشخاش، جو، کلم پیچ، بادام زمینی، سیب زمینی شیرین یا تخمه آفتابگردان است. اگرچه این سالاد کارآمدترین تعادل با حداکثر مواد مغذی و حداقل نهاده های کشاورزی را ارائه می دهد، اما محتوای ریز مغذی های آن کم است و دانشمندان معتقدند این کمبود را می توان با افزودن مکمل ها جبران کرد.

چهار نفر این سالاد را چشیده‌اند و اظهار داشتند که طعم آن خوب است اما دانشمندان قصد دارند آن را به افراد بیشتری بدهند تا طعم آن را ارزیابی کنند. درحال حاضر دانشمندان قصد دارند یک وعده غذایی را برای برآورده کردن نیازهای فضانوردان زن و افزودن محصولات بیشتر به غذای خود تهیه کنند.

مقاله ای در مورد این تحقیق اخیراً در مجله ACS Food Science & Technology منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.