دانش بنیان‌ها ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را توسعه می‌دهند

شارژ خودروهای برقی

فراهم کردن زیرساخت‌های کافی برای توسعه خودروهای برقی می‌تواند گام مهمی باشد که ایران را به سمت حفظ محیط‌زیست و کاهش آلایندگی‌های شهری نزدیک‌تر کند.

به گزارش تک ناک، کارشناسان می گویند خودروهای احتراقی سهم بالایی در آلودگی هوا دارند و استفاده از سوخت‌های فسیلی و بعضا نامرغوب هم مزید بر علت شده است تا هر روز هوای شهرهای بزرگ آلوده‌تر و نفس زمین و بشر تنگ‌تر شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها افزایش مصرف در قسمت سوخت تا 55 درصد؛ طی 25 سال آینده یک رکورد تاریخی را ثبت خواهد کرد.

آلودگی‌هایی که زندگی شهروندان در برخی فصول سال را بسیار سخت و دشوار و مشکلات عدیده‌ای را برای آنها ایجاد کرده است. این پدیده جهانی در برخی شهرهای بزرگ به عنوان یکی از معضلات شهری نمود یافته و دغدغه ای برای مسولین کشورها شده است. از جمله راهکارهایی که در برخی کشورها به کار گرفته شده استفاده از خودروهای برقی است. خودروهایی که با انرژی پاک حرکت می کنند و دوستدار محیط زیست و زیست بشر هستند.

خودروهای برقی راهکاری مناسب

خودروهای برقی را به عنوان یک راه‌حل گریز‌ناپذیر برای بشر در آینده می دانند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که یکی از بازیگران صنعت خودرو است و در کنار دیگر دستگاه‌های متولی برای توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌ها در این عرصه تلاش می‌کند؛ کارگروه خودروهای برقی خود را ذیل ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته ایجاد کرده است تا به کمک آن موضوعاتی چون «استانداردسازی در حوزه خودرو برقی و ایستگاه‌های شارژ»، «تدوین مشوق‌های مناسب در حوزه خودرو برقی»، «تدوین دستورالعمل‌های مورد نیاز در حوزه خودرو برقی» و «تعیین متولی در برخی از حوزه‌ها» را محقق کند.

این کارگروه سعی دارد تا این اهداف را با هم افزایی دیگر نهادها و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش‌بنیان؛ به نتیجه برساند. این مجموعه‌های دانش‌محور بهترین گزینه برای توسعه زیرساخت های ایجاد و توسعه خودروهای شارژی یا برقی در کشور محسوب می شوند.

شهرهای آلوده در اولویت

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طرح توسعه زیست بوم خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های آن می‌کوشد تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، ایستگاه‌های شارژی چند منظوره که قابل استفاده برای خودروها و موتورهای برقی است را طراحی و تعبیه کند. قرار است این ایستگاه‌های شارژی در استان‌های با میزان آلودگی هوای بالا و در مکان‌های پرتردد و حلقه های مرکزی کلان شهرها ایجاد شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و بررسی‌های انجام شده مناطق آزادی مانند کیش، قشم، جلفا و غیره کاندیدای راه‌اندازی این ایستگاه ها هستند. گروه توسعه فناوری های نوین خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همراهی  شرکت مکو گروه مپنا در تلاشند تا این ایستگاه‌های شارژ در 15 تا 20 منطقه کشور برپا شود. البته به دلیل هزینه‌های بالای ساخت و خرید تجهیزات این ایستگاه ها باید محلی که برای آنها تعیین می شود به تجهیزات ایمنی و امنیت بالا مجهز باشد.

توسعه خودروهای برقی و ایستگاه‌های آن نیازمند یک هم افزایی و همکاری مشترک میان دستگاه‌هایی چون وزارت نیرو، شهرداری‌ها، سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور، وزارت صمت، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی همچون شرکت های تامین کننده انرژی، شرکت های حمل و نقل برقی، شرکت های تولیدکننده خودروهای برقی داخلی، شرکت های تولیدکننده شارژ داخلی و است. در صورت غفلت از هرکدام این بازیگران قطعا رسیدن به این هدف با مشکلات و موانع جدی روبرو خواهد شد.

توسعه خودروهای برقی در ایران به دلیل وجود سازوکارهای قانونی کند و بی تناسب با توانمندی‌های دانشی و تخصصی موجود در کشور؛ حرکت می کند. این در حالی است که ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای توسعه پلت فرم خودروهای برقی بسیار بالا است و می توانیم با کمک آنها سرعت توسعه یافتگی صنعت خودروهای برقی را بیشتر کنیم و در یک مسیر مطمئن و هم گام با دانش جهانی حرکت کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.