ساخت دستگاه نوار قلب جیبی توسط پژوهشگران ایرانی

ساخت دستگاه نوار قلب جیبی توسط پژوهشگران ایرانی

پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت دستگاه نوار قلب جیبی شدند که از روی انگشتان دست، نوار قلب فرد را ثبت می کند و از طریق بلوتوث روی گوشی هوشمند به نمایش می گذارد.

به گزارش تکناک به نقل ازسینا پرس، این دستگاه توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده و امکان ارسال نوار قلب ثبت شده برای پزشک را نیز فراهم می کند.

پوریا جوادی، یکی از پژوهشگران گفت: یکی از اهداف شرکت ما کمک به درمان بیماران از راه دور است تا بیماران مبتلا به ناراحتی قلبی بتوانند خودشان در منزل با ابزارهای ساخته شده، خود مراقبتی انجام دهند.

وی افزود: جدیدترین دستگاهی که ساخته ایم، دستگاه ثبت نوار قلب جیبی است. بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی و آریتمی قلبی می توانند این دستگاه را با خودشان حمل کرده و هرگاه دچار ناراحتی قلبی شدند همان لحظه نوار قلبی شان را ثبت و به پزشک معالج شان ارسال کنند.

وی اظهارداشت: این دستگاه قابلیت تشخیص آریتمی های رایج و خطرناک را دارد. سالمندان و افرادی که مراجعه به درمانگاه برای آنها دشوار است یا با بستن هولتر احساس ناخوشایندی بدست می آورند، می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

digikala

وی تصریح کرد: این دستگاه قابل حمل بوده و ابعاد آن کوچک و سبک به اندازه یک کارت اعتباری با وزن ۵۸ گرم است. این دستگاه از روی انگشتان دست، نوار قلب افراد را ثبت می کند و از طریق بلوتوث روی گوشی هوشمند نمایش می دهد. همچنین امکان ارسال نوار قلب ثبت شده را نیز برای پزشک فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: این دستگاه نقش موثری در تله مدیسین و مراقبت خانگی دارد و با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی ساخته شده است. امکان تحلیل نوار قلب ثبت شده نیز به زودی برای این دستگاه فراهم خواهد شد.

جوادی بیان کرد: هم اکنون قیمت این دستگاه یک سوم نمونه مشابه خارجی است. از نظر کیفیت نیز با آنها برابری می کند. این دستگاه مهندسی معکوس شده نمونه های مشابه خارجی نیست. تمام الگوریتم ها و پردازش های آن توسط مهندسان برنامه نویس دانشگاه خواجه نصیر انجام می شود.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.