توسعه هوش مصنوعی مصرف آب را بالا برد

مایکروسافت و OpenAI هر بار که شما یک سوال را از ربات چت هوش مصنوعی آنها مطرح می‌کنید، معادل یک بطری آب را برای خنک کردن مراکز داده استفاده می‌کنند.

به گزارش تکناک، چه بخواهیم چه نخواهیم، تغییر آب و هوا بر همه چیز تأثیر می گذارد. افزایش تدریجی دمای هوا در تابستان، به افزایش طوفان‌ها و تأثیر منفی بر همه چیز از جمله تأمین غذا تا قیمت‌های انرژی شده است.

مایکروسافت نیز با تأثیرات تغییرات آب و هوا غریبه نیست، زیرا یکی از معدود شرکت‌هایی است که متعهد شده است که کل ردپای کربن فعلی و میراث خود را در دهه های آینده جبران کند. با این حال، ظهور Bing Chat و ChatGPT ممکن است بر خلاف توسعه این تعهدات باشد.

هوش مصنوعی مولد مانند Bing Chat و ChatGPT قادر به تقلید متن و گفتار انسان است و می‌تواند پرس و جوهای زبان طبیعی، گزارش‌ها و خلاصه‌ها را ایجاد کند. برخی از افراد از این ابزارها برای نوشتن رمان‌های کامل استفاده می‌کنند که این موضوع منجر به انتقادهایی از سوی پلتفرم‌هایی مانند آمازون و صاحبان حقوق نشر می‌شود. در سال‌های آینده، احتمالاً هوش مصنوعی مانند موارد فوق در بازار کار نقش افزایشی خواهند داشت، علیرغم گزارش کاهش استفاده و دقت ChatGPT در ماه‌های اخیر. گوگل نیز یکی از بازیکنان اصلی در این حوزه است و طبق گفته‌ها، اپل نیز در حال صرف میلیون‌ها دلار برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی خود است.

همه ما می‌دانیم که بر اساس گزارشات، هزینه اجرای ChatGPT در حدود 700,000 دلار در روز است، اما آیا می‌دانستید که هر برای پرس و جو همچنین معادل مقدار یک بطری آب برای خنک کردن استفاده می‌شود؟ این بر اساس یک گزارش (از طریق مجله Fortune) از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا است که قرار است در سال آینده منتشر شود.

مایکروسافت به طور کلی در مورد مصرف انرژی خود شفافیت دارد، به دلیل تعهد خود برای گزارش سالانه در مورد تأثیرات زیست محیطی. به عنوان نمونه، ما می‌دانیم که در سال گذشته، مصرف آب مایکروسافت به دلیل افزایش تقاضا برای خنک کردن در مراکز داده‌های خود، 34٪ افزایش یافته است. مراکز داده‌ها، جایی است که ابزارهایی مانند Bing Chat و ChatGPT قرار دارند. گوگل نیز افزایشی 20٪ گزارش کرده است، که پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا آن را به رشد هوش مصنوعی مولد نسبت می‌دهند.

برای مایکروسافت، این موضوع یک دغدغه ایجاد می‌کند. مایکروسافت سخت کوشیده است تا با سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌هایی مانند سامانه ضبط هوای  Climeworks و تولید محصولات ایکس باکس از مواد بازیافتی، تصویر یک شرکت متعهد به مسائل آب و هوایی را بسازد. مصرف آب برای هوش مصنوعی، به صورت پتانسیلی می‌تواند این تلاش‌ها را به خطر بیندازد.

“مایکروسافت” در بیانیه‌ای به “AP” گفت: “ما به مانیتور کردن گازهای خروجی خود ادامه خواهیم داد و در عین حال با افزایش استفاده از انرژی تمیز برای تأمین نیروی مراکز داده، خرید انرژی تجدیدپذیر و سایر تلاش‌ها، به سرعت پیشرفت خواهیم کرد تا به اهداف پایداری خود یعنی منفی بودن کربن، مثبت بودن آب و صفر بودن ضایعات تا سال ۲۰۳۰ برسیم.”

این بیانیه در پاسخ به گزارش‌هایی بود که نشان می‌داد مایکروسافت بیش از ۱۱ میلیون گالن آب برای مراکز داده خود در آیووا از طریق دپارتمان West Des Moines Water Works جذب کرده است. به گفته گزارش‌ها، این مقدار، ۶٪ از کل آب استفاده شده در این منطقه را تشکیل می‌دهد که شامل آب نوشیدنی ساده نیز می‌شود.

موقعیت جغرافیایی آیووا و آب و هوای معتدل آن به معنای این است که به طور مؤثری در مقایسه با برخی از مراکز داده‌های مایکروسافت در جنوب، مانند مراکز در آریزونا، که احتمالاً برای تطبیق با دماهای بالاتر، مقدار بیشتری آب مصرف می‌کنند، بهره‌وری بیشتری دارد.

مقامات محلی West Des Moines به دلیل نیاز به حفظ تأمین آب برای ساکنان، گفته‌اند که تنها در صورتی که مایکروسافت “تکنولوژی‌هایی را پیاده‌سازی کند که مصرف آب در ساعات پربار را از سطوح کنونی به طور قابل توجهی کاهش دهد”، به پروژه‌های آینده با این مقیاس چراغ سبز نشان خواهند داد.

آیا باید تسلیم شد؟

طبق پیش بینی‌ها هرچه به سمت نیمه قرن بیست و یکم می‌رویم، کمبود آب قرار است چالشی عمده شود. تغییرات اقلیمی و تقاضاهای صنعتی برای آب در حال ایجاد تنش بین کشورها هستند – و با وجود سیاست‌گذاری آمریکا بر اساس تحقیقات علمی، واقعیت در حال حاضر بر پایه داده‌های سخت و حقایق غیرقابل انکاری رخ می‌دهد. علم به ما می‌گوید که اگر به آستانه‌های دمایی معینی برسد، اوضاع بدتر می‌شود، بسیار فراتر از چیزی که قبلاً دیدیم، زیرا رکوردهای دما شکسته می‌شوند، زیستگاه‌ها نابود می‌شوند و کمبود آب افزایش می‌یابد.

بنابراین، اگر به طور دسته جمعی از مبارزه با افزایش دما برای تولید ارزش برای سهامداران و صندوق‌های حوزه‌ای دست بکشیم، اگر دنیا به معنای واقعی در حال سوختن باشد، حداقل افزایش مصرف آب در چندین مرکز داده مایکروسافت به نظر می‌رسد که موضوعی بزرگ نباشد. افراد تنها می توانند کارهای زیادی برای کاهش ردپای کربن خود انجام دهند. این بر عهده بازیگران بزرگی مانند مایکروسافت است که در کنار دولت های ملی، اعتبار کربن خود را تقویت کنند.

مایکروسافت به تازگی تقریباً ۲۰۰ میلیون دلار ارزش اعتبارهای کربنی را از شرکتی به نام Heirloom خریداری کرده است و در حال حاضر سرمایه‌گذاری قابل توجهی در سایر تکنولوژی‌های مشابه ضبط هوا و کربن دارد. اما هنوز مشخص نیست که خرید اعتبارهای کربنی بتواند با تقاضاهای فناوری‌های مبتنی بر ابر مانند چت‌جی‌پی‌تی یا حتی بازی‌های ابری همگام شود و بر اساس برخی تحلیل‌ها، دلیل اثرگذاری تکنولوژی‌های ضبط هوا بر کاهش دماهای آتی قابل اثبات نیست.

با افزایش تقاضا برای نظرات اسپم جعلی در رسانه‌های اجتماعی، نقد جعلی برای آمازون و ایمیل‌های کلاهبرداری، باید تعجب کرد که آیا استفاده مشروع از این تکنولوژی‌ها ارزش دارد یا خیر. تنها راه اثبات‌شده برای کاهش گازهای خروجی، کاهش تقاضا و مصرف است و این متأسفانه با مدل رشد دائمی سرمایه‌داری مدرن در تضاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.