تولد نوزاد با سه DNA برای اولین بار در جهان

سازمان تنظیم باروری در بریتانیا تایید کرده است که یک نوزاد با استفاده از DNA سه نفر برای اولین بار در این کشور متولد شده است.

به گزارش تکناک، بیشتر DNA این نوزاد از والدین خود و حدود 0.1٪ از یک زن اهداکننده تشکیل شده است.تاکنون پنج نوزاد از این دست متولد شده اند، اما جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.

بیماری های میتوکندریایی غیرقابل درمان هستند و می توانند طی چند روز یا حتی چند ساعت پس از تولد، منجر به مرگ نوزاد شوند. برخی از خانواده ها به دلیل همین بیماری های میتوکندریایی چندین فرزند از دست داده اند و این روش، تنها گزینه برای آنها برای داشتن فرزند سالم به حساب می آید.

میتوکندری ها محفظه های کوچکی در داخل تقریباً هر سلول بدن هستند که غذا را به انرژی قابل استفاده تبدیل می کنند.

میتوکندری های معیوب نمی توانند سوخت بدن را تامین کنند و منجر به آسیب مغزی، تحلیل رفتن عضلات، نارسایی قلبی و کوری می شوند.

میتوکندری فقط توسط مادر منتقل می شوند؛ بنابراین درمان از طریق اهدای میتوکندری یک شکل اصلاح شده از IVF است که نوزاد (infant : very young offspring of a human) برای داشتن یک کیتوکندری سالم، از یک تخمک اهداکننده سالم استفاده می کند.

البته میتوکندری ها اطلاعات ژنتیکی یا DNA خود را دارند، به این معنی که از نظر علمی کودکان DNA را از والدین خود به ارث می برند و لکه هایی را از اهداکننده نیز به ارث می برند. در حققیت این یک تغییر دائمی است که از طریق نسل ها منتقل می شود.

این DNA دهنده فقط برای ساختن میتوکندری مؤثر است و بر سایر صفات مانند ظاهر تأثیر نمی گذارد و در حقیقت اهدا کننده تخمک به عنوان والد سوم محسوب نمی شود.

این روش درمانی برای اولین بار در نیوکاسل انجام شد و قوانینی برای به دنیا آمدن نوزادان با چنین شرایطی در بریتانیا در سال 2015 معرفی شدند.

البته بریتانیا بعد از این تاریخ فورا این روش را ادامه نداد. اولین نوزادی که از طریق این روش به دنیا آمد، در یک خانواده اردنی بود که در سال 2016 در ایالات متحده تحت درمان بودند.

سازمان لقاح و جنین شناسی انسانی (HFEA) می گوید تا 20 آوریل 2023 کمتر از پنج نوزاد با این روش متولد شده اند.

تا به امروز هیچ خبری از تیم های تحقیقاتی نیوکاسل منتشر نشده است، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا این روش درمانی موفق بوده است یا خیر.

پروفسور رابین لاول-بج از موسسه تحقیقاتی فرانسیس کریک گفت: جالب است بدانیم که روش درمانی جایگزینی میتوکندری در سطح عملی چقدر خوب عمل کرده است، اما سوالی که پیش می آید این است که آیا نوزادان به دنیا آمده با این روش از تمام بیماری های میتوکندریایی عاری هستند و آیا ممکن است آنها در آینده دچار مشکل شوند؟

از نظر علمی در این مورد خطر “بازگشت” وجود دارد به این شکل که اگر در این فرآیند یک میتوکندری معیوب منتقل شود، تعداد آن ممکن است افزایش یابد و همچنان منجر به بیماری شود. زمانی تخمین زده می شد که در نهایت سالانه 150 نوزاد به این شکل در بریتانیا به دنیا آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.