فواید دراگون فروت برای سلامتی

اگرچه این میوه انواع مختلفی از رنگ ها را دارد، اما تفاوت های تغذیه ای زیادی بین رنگ های گوناگون آن وجود ندارد.

به گزارش تکناک، این میوه‌  اژدها شکل، نام خود را از نمای بیرونی‌ اش گرفته است که مملو از باله‌هایی است که روی هم قرار دارند که شبیه فلس‌های اژدها هستند و معمولاً به نام پیتایا نیز شناخته می‌شوند.

دراگون فروت سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که به محافظت در برابر سرطان، دیابت و بیماری های قلبی و همچنین بیماری های تنفسی، گوارشی و ادراری کمک می کند.

با ما تا آخر این مطلب همراه باشید تا همه چیز را در مورد این میوه سرشار از خاصیت برای شما بگوییم.

کمک به سلامت روده

دراگون فروت از دو طریق می تواند سلامت روده را تقویت کند. این میوه سرشار از فیبر است که به هضم سالم و به جلوگیری از یبوست کمک می کند. یک فنجان دراگون فروت زرد 5.58 گرم فیبر که 20 درصد از ارزش روزانه است (DV) را فراهم می کند.

همچنین دراگون فروت حاوی پری بیوتیک هایی به نام الیگوساکارید است که به تحریک رشد میکروب های مفید روده مانند بیفیدوباکتری و لاکتوباسیلوس کمک می کند. این باکتری های پروبیوتیک از بیماری های گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS) پیشگیری یا آنها را درمان می کنند.

از بروز بیماری های مزمن جلوگیری می کند

دراگون فروت به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های ضد التهابی، برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با التهاب بسیار موثر است. این بیماری ها شامل دیابت، بیماری های قلبی، سرطان و سندرم متابولیک (به معنی داشتن سه یا بیشتر از موارد زیر است: دور کمر زیاد، فشار خون بالا، قند خون بالا، تری گلیسیرید بالا، کلسترول HDL خوب پایین) هستند.

آنتی اکسیدان هایی به نام بتاسیانین که رنگ گوشت و پوست دراگون فروت های قرمز را می دهند، به کاهش استرس اکسیداتیو که به آسیب سلولی ناشی از ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد کمک می کند.

رادیکال های آزاد زمانی تولید می شوند که بدن شما غذا را تجزیه می کند، یا زمانی که در معرض دود تنباکو یا تشعشع قرار می گیرید.

تجمع رادیکال های آزاد در طول زمان تا حد زیادی مسئول پیری و بیماری هایی مثل بیماری قلبی، سرطان و حتی آرتروز است.

دراگون فروت قرمز و سفید، سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام ترکیبات فنلی هستند که به طعم، رنگ و فواید گیاهان کمک می کند. یک گزارش تحقیقاتی در سال 2021 بیان می‌کند که دراگون فروت قرمز در مقایسه با انواع سفید و زرد، دارای بالاترین غلظت پلی‌فنل‌ها و فعالیت آنتی‌اکسیدانی است.

در مورد سرطان، محققان معتقدند که تغییر میکروبیوم روده ناشی از تخمیر پری بیوتیک ها در دراگون فروت، می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. محافظت از بدن در برابر سایر سرطان ها می تواند به دلیل وجود سایر آنتی اکسیدان ها از جمله اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها و بتاسیانین در این میوه باشد.

به تنظیم قند خون کمک می کند

دراگون فروت حاوی قند طبیعی است، اما این میوه می تواند در واقع به کنترل میزان قند خون کمک کند. محققان بر این باورند که دراگون فروت قرمز به طور ویژه ای پتانسیل کمک به مدیریت میزان قند خون را دارد.

این به این دلیل است که ترکیبات طبیعی موجود در این میوه می تواند به بازسازی سلول های بتا در لوزالمعده کمک کنند تا انسولین و آمیلین که دو هورمونی هستند که میزان قند خون را تنظیم می کنند، بسازند و ترشح کنند.

همچنین دراگون فروت دارای اثرات ضد التهابی است و همانطور که ممکن است بدانید، التهاب یک عامل خطرناک برای ابتلا به دیابت نوع 2 است.

دراگون فروت تأثیر قابل توجهی در کاهش میزان قند خون ناشتا در افراد مشکوک به دیابت دارد.

کمک به جریان خون سالم

خوردن دراگون فروت ممکن است راهی ساده برای کمک به بهبود گردش خون یا جریان خون باشد. یک مطالعه کوچک روی 18 نفر که جوان و سالم بودند و سیگار هم نمی‌کشیدند، اثرات مصرف روزانه 24 گرم پودر دراگون فروت یا دارونما با مقدار مساوی مواد مغذی را بررسی کرد.

محققان نتایج مربوط به جریان خون، سفتی شریان و فشار خون را بررسی کردند که یک، دو، سه و چهار ساعت پس از مصرف و پس از 14 روز اندازه‌گیری شد.

دانشمندان متوجه شدند افرادی که پودر دراگون فروت مصرف کردند، دو، سه و چهار ساعت پس از مصرف در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف کرده بودند، بهبود قابل توجهی در جریان خون خود داشتند و این اثر در طول یک دوره دو هفته ای ادامه داشت.

تحقیقات نشان می دهد که این اتفاق می تواند به این معنی باشد که مصرف منظم دراگون فروت ممکن است تأثیر بسزایی بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشد و احتمالاً به دلیل رنگدانه بتالاین دراگون فروت قرمز است.

تقویت سیستم ایمنی

دراگون فروت به طور مستقیم و غیرمستقیم عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند. خود این میوه دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروسی و ضد میکروبی است. همچنین نشان بخش هایی از گوشت و پوست این میوه، میکروارگانیسم های موجود از غذا، از جمله مخمرها و کپک ها را مهار می کند. همچنین تغییر میکروبیوم روده که با خوردن دراگون فروت رخ می دهد ، به فعال شدن و حمایت از پاسخ ایمنی کلی بدن کمک می‌کند.

حقایق تغذیه ای

یک فنجان دراگون فروت موارد زیر را فراهم می کند:

  • کالری: 103
  • چربی: 0.252 گرم
  • پروتئین: 0.648 گرم
  • کربوهیدرات: 27.4 گرم
  • فیبر: 5.58 گرم (20٪ از ارزش توصیه شده روزانه)
  • سدیم: 1.8 میلی گرم (0٪ از ارزش توصیه شده روزانه)
  • ویتامین C: 7.74 میلی گرم (8%)
  • پتاسیم: 209 میلی گرم (4.4%)
  • منیزیم: 12.6 میلی گرم (3%)

خطرات احتمالی

اگرچه حساسیت به دراگون فروت خیلی نادر است، اما ممکن است برخی افراد به این میوه حساسیت داشته باشند که می تواند علائمی مانند استفراغ، کهیر، عارضه های پوستی و تورم زبان را ایجاد کند.

خوردن دراگون فروت قرمز ممکن است باعث شود ادرار شما به رنگ قرمز مایل به صورتی درآید. به نظر اورولوژیست‌ها، قرمزی ادرار به دلیل خون نیست. این مسئله که به شبه‌ماچوری معروف است، می‌تواند ناشی از خوردن مقادیر زیاد دیگر غذاهای قرمز رنگ با رنگدانه بالا، مانند چغندر، توت‌ یا هر هر ماده غذایی قرمز دیگری باشد.

نکاتی برای افزودن دراگون فروت به رژیم غذایی

دراگون فروت تا چند روز هم می تواند خارج از یخچال و در دمای محیط نگهداری شود، اما برای نگهداری طولانی مدت، بهتر است آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و در یخچال خود نگهداری کنید.

دراگون فروت را می توان در نوشیدنی ها، وعده های غذایی، میان وعده ها و به عنوان یک چاشنی منحصر به فرد میل کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.