توپ‌‌های صخره‌ای مانع فرسایش خط ساحلی دریاها می‌شوند

آیلین ماهر مدیر حفاظت از محیط زیست در بندر سن دیگو در کالیفرنیا است

مسئولان محلی در بندر سن دیگو کالیفرنیا با استفاده از توپ‌های صخره‌ای یک خط ساحلی زنده ساخته اند که می تواند ضمن جلوگیری از فرسایش خطوط ساحلی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی اثرگذار باشد.

به گزارش تکناک، هدف مسئولان منطقه از اجرای این پروژه مدیریت جزر و مدهای اطراف خلیج سن دیگو است که مساحتی بیش از 4،850 هکتار را در بر می گیرد و سه چهارم آن در هنگام جزر توسط آب پوشیده می شود.

حداقل 60 درصد از خط ساحلی خلیج سخت شده است و بدین معنی که با دیواره‌ای محکم، سنگریزه یا انبوهی از تخته سنگ‌های مصنوعی لبه دار شده اند.

برای جلوگیری از فرسایش خط ساحلی طبیعی مجاور و احیای تالاب‌ها، ما در پروژه خط ساحلی بومیOyster Living San Diego Bay شرکت می‌کنیم. به عنوان بخشی از آن، در دسامبر 2021، ما 360 توپ صخره‌ای را از سپتامبر امسال در امتداد 260 متر خط ساحلی قرار دادیم تا شالوده یک صخره صدفی بومی در خلیج جنوبی را تشکیل دهیم. در اینجا، من به دنبال صدف هایی هستم که روی توپ ها نشسته اند و در حال رشد می باشند.

توپ‌های صخره‌ای از بایکریت ساخته شده‌اند، مخلوطی بتن که با ماسه محلی و پوسته صدف‌های پرورشی ساخته شده است. این ترکیبات صدف های وحشی را جذب می کنند که برای زندگی در آنجا می آیند. ما صدف‌های بومی المپیا (Ostrea lurida) را هدف قرار می‌دهیم که می‌توانند تا 190 لیتر آب در روز را فیلتر کنند و رسوب باید در پشت توپ های صخره جمع شود و رشد علف مارماهی (Zostera marina) را تشویق کند. این چمن پایه و اساس زنجیره غذایی خلیج است.

در چند سال دیگر، صدف‌های بومی گوی‌های صخره‌ای را می‌پوشانند و یک صخره مصنوعی فراساحلی تشکیل می‌دهند. این صخره باعث می شود امواج طوفان دورتر از خط ساحلی شکسته شوند و از نمکزار مجاور محافظت کنند. علاوه بر این داخل این منطقه یک پناهگاه زیستگاهی تالاب برای کوچکترین درنای در خطر انقراض کالیفرنیا (Sternula antillarum browni) است، و بسیاری از پرندگان در حال حاضر روی توپ های صخره ای می پرند و در آنجا زندگی و تغذیه می کنند.

سواحل زنده بخش مهمی از جداسازی کربن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی هستند. هم علف مارماهی و هم صدف مقدار زیادی کربن ذخیره می کنند. توپ های صخره ای در حقیقت یک معامله برد-برد هستند و به نجات سیاره زمین کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.