زنان چاق کمتر دچار التهاب مغزی می‌شوند

یافته های جدید نشان می دهد گرایش بدن زنان به چربی زیر جلدی یعنی چربی ذخیره شده در جاهایی مانند ران، باسن، و پشت بازوها، از آنان در برابر التهاب مغز تا زمان یائسگی محافظت می کند.

به گزارش تکناک، این یافته بر اساس یک مطالعه جدید توسط دانشمندان کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا به دست آمده است.

این یافته علمی از آن جهت اهمیت زیادی دارد که التهاب مغز می تواند منجر به مشکلات جدی مانند زوال عقل و سکته شود.

از سوی دیگر، مردان در هر سنی، تمایل بیشتری به رسوب چربی در اطراف اندام های اصلی در حفره های شکمی خود دارند. این رسوب چربی، چربی احشایی یا چاقی احشایی نامیده می شود و التهاب خیلی زیادی را بوجود می آورد.قبل از اینکه زنان به یائسگی برسند،مردان در معرض خطر بسیار بیشتری برای مشکلات مربوط به التهاب از جمله حمله قلبی و سکته مغزی هستند.

الکسیس ام. استراناهان، دکترای علوم اعصاب در گروه علوم اعصاب و پزشکی در کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا می گوید: وقتی مردم در مورد محافظت در زنان فکر می کنند، اولین چیزی که به ذهنشان میرسد،استروژن است.اما ما باید از این نوع ایده ساده‌انگارانه که هر تفاوت جنسی شامل تفاوت‌های هورمونی و قرار گرفتن در معرض هورمون است، فراتر برویم.

ما باید واقعاً عمیق‌تر در مورد مکانیسم‌های اساسی تفاوت‌های جنسی فکر کنیم تا بتوانیم آنها را درمان کنیم و نقشی را که جنسیت در پیامدهای بالینی مختلف بازی می‌کند، بپذیریم.

استراناهان ، نویسنده مسئول مطالعه‌ای که اخیراً در مجله دیابت انجمن دیابت آمریکا منتشر شده است، می‌گوید رژیم غذایی و ژنتیک عوامل احتمالی دیگری هستند که تفاوت‌های استروژن را توضیح می‌دهند.

استراناهان تصدیق می کند که یافته های جدید به طور ذاتی تازه و انقلابی هستند و حتی برای او نیز تعجب آور هستند.وی افزود: ما این آزمایش‌ها را انجام دادیم تا اول از همه چیزهایی که در ابتدا اتفاق می‌افتد یعنی اختلالات هورمونی، التهاب یا تغییرات مغزی را مشخص کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ملتهب شدن مغز، محققان افزایش میزان و محل بافت چربی و همچنین سطوح هورمون های جنسی و التهاب مغزی در موش های نر و ماده را در فواصل زمانی مختلف بررسی کردند، زیرا موش ها با رژیم غذایی پرچرب تر،چاق تر می شدند.

در پاسخ به یک رژیم غذایی پرچرب، محققان دوباره الگوهای متمایز توزیع چربی را در مردان و زنان پیدا کردند. آنها هیچ نشانه‌ای از التهاب مغز یا مقاومت به انسولین که  التهاب را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به دیابت شود را پیدا نکردند،تا زمانی که موش‌های ماده به یائسگی رسیدند. در حدود 48 هفتگی، قاعدگی متوقف می شود و وضعیت چربی در زنان تا حدودی تغییر می کند تا بیشتر شبیه وضعیت بدنی مردان شود.

محققان سپس تأثیر رژیم غذایی پرچرب را که به افزایش التهاب در سراسر بدن معروف است،در موش‌های هر دو جنس پس از یک جراحی مشابه لیپوساکشن، برای برداشتن چربی زیر جلدی، مقایسه کردند. آنها هیچ کاری برای تداخل مستقیم با سطوح طبیعی استروژن، مانند برداشتن تخمدان ها انجام ندادند.

کاهش چربی زیر جلدی باعث افزایش التهاب مغز در زنان بدون تغییر سطح استروژن و سایر هورمون‌های جنسی می‌شود.

استراناهان و همکارانش گزارش می‌دهند که التهاب مغز زنان بسیار شبیه مردان است، از جمله افزایش سطح محرک‌های التهاب کلاسیک مانند پروتئین‌های سیگنال‌دهنده IL-1β و TNF آلفا در مغز.

استراناهان گفت: زمانی که چربی زیر جلدی را از معادله خارج کردیم،ناگهان مغز زنان شروع به التهاب کرد و مانند مغز مردان،مغز زنان نیز چربی بیشتری به دست ‌آورد.این فرایند به نوعی همه چیز را به سمت ذخیره سازی برد.این انتقال در حدود سه ماه اتفاق افتاد که برای انسان ها چندین سال طول می کشد.

استراناهان می‌گوید در مقایسه، تنها پس از یائسگی بود که زنانی که چربی زیر جلدی آنها را برنداشته بودند اما رژیم غذایی پرچرب داشتند، سطوح التهاب مغزی مشابه مردان را نشان دادند.

هنگامی که چربی زیر جلدی موش‌هایی که در سنین پایین از رژیم غذایی کم‌چرب استفاده می‌کردند، برداشته شد، چربی احشایی کمی بیشتر و کمی التهاب بیشتر در چربی ایجاد شد.اما استراناهان و همکارانش هیچ مدرکی مبنی بر التهاب در مغز مشاهده نکردند.

استراهانان گفت:چند نکته را فراموش نکنید.اول اینکه لیپوساکشن نکنید و دوم اینکه از رژیم غذایی پرچرب استفاده کنید.

مورد مهم بعد اینکه معیار BMI که به سادگی وزن را بر قد تقسیم می‌کند و معمولاً برای نشان دادن اضافه وزن، چاقی و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های بی‌شماری استفاده می‌شود، احتمالاً معیار خوبی برای سنجش چاقی  نیست.

وی افزود:یک شاخص آسان و دقیق‌تر که هم برای جلوگیری از خطرات متابولیک و هم سلامت بالقوه مغز کارآمد است، محاسبه آسان نسبت دور کمر به باسن است.

استراهانان گفت:در اینجا صحبت فقط از چاقی نیست.ما باید شروع به صحبت در مورد محل چربی کنیم که در اینجا موضوعی حیاتی است.

او اشاره می کند که مطالعه جدید به طور خاص در هیپوکامپ و هیپوتالاموس مغز بررسی شده است. هیپوتالاموس متابولیسم را کنترل می کند و تغییراتی را با التهاب ناشی از چاقی نشان می دهد که به کنترل شرایطی که در نتیجه در سراسر بدن ایجاد می شود کمک می کند. استراناهان خاطرنشان می کند که هیپوکامپ، مرکز یادگیری و حافظه، توسط سیگنال های مرتبط با این آسیب شناسی ها تنظیم می شود، اما آنها را کنترل نمی کند.در حالی که این نقاط مکان‌های خوبی برای شروع چنین کاوش‌هایی هستند، سایر مناطق مغز می‌توانند پاسخ بسیار متفاوتی دهند، بنابراین استراهانان در حال حاضر به تأثیر از دست دادن چربی زیر جلدی در سایر نقاط نگاه می‌کند.همچنین،از آنجایی که شواهد نشان می‌دهد که استروژن ممکن است محافظت زنان را توضیح ندهد،استراهانان می‌خواهد بهتر تعریف کند که چه چیزی این کار را انجام می‌دهد. یکی از مظنونان او تفاوت های کروموزومی واضح بین XX ماده و XY نر است.

استراهانان چندین سال است که روی تأثیر چاقی بر مغز مطالعه می کند و جزو اولین دانشمندانی است که نشان می دهد چربی احشایی باعث التهاب مغز در موش های نر چاق می شود و برعکس، پیوند چربی زیر جلدی التهاب مغز آنها را کاهش می دهد. زنان همچنین دارای سطوح بالاتری از پروتئین هستند که می تواند التهاب را کاهش دهد. نشان داده شده است که در مردان، میکروگلیا که سلول های ایمنی در مغز هستند، با رژیم غذایی پرچرب فعال می شوند.

او خاطرنشان می کند که دلیل اینکه زنان ذخایر چربی زیر پوستی بالاتری دارند، فعال کردن ذخایر انرژی کافی برای تولید مثل است. استراناهان می‌گوید،بسیاری از سؤالات مانند میزان چربی مورد نیاز برای حفظ باروری در مقابل سطحی که بر متابولیسم شما تأثیر می‌گذارد،هنوز بی جواب مانده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.