تکنیک رمزگشایی از راه دور افکار ابداع شد

دانشمندان به تکنیکی دست یافته اند که می تواند افکار افراد را بدون تماس با آنها رمزگشایی کند.

دانشمندان به تکنیکی دست یافته اند که می تواند افکار افراد را بدون تماس با آنها رمزگشایی کند.

به گزارش تکناک، تکنیک های گذشته ذهن خوانی بر کاشت الکترود در عمق مغز افراد متکی بود اما روش جدید، که در گزارش29 سپتامبر پایگاه داده پیش‌چاپ bioRxiv ارسال شد، یک تکنیک غیرتهاجمی اسکن مغز به نام تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) توضیح داده شد.

اما به‌طور قابل‌توجهی، نویسندگان مطالعه دریافتند که هنوز می‌توانند از این معیار پراکسی ناقص برای رمزگشایی معنای افکار افراد استفاده کنند، اگرچه نمی‌توانند ترجمه‌های کلمه به کلمه از افکار را به دست بیاورند.

الکساندر هوث، نویسنده ارشد، عصب‌شناس دانشگاه تگزاس در آستین، به The Scientist گفت: اگر 20 سال پیش از هر عصب‌شناس شناختی در جهان می‌پرسیدید که آیا این کار شدنی است، آن‌ها شما را از اتاق با تمسخر بیرون می کردند.

برای مطالعه جدید، که هنوز به صورت تخصصی مورد داوری قرار نگرفته است، این تیم مغز یک زن و دو مرد 20 تا 30 ساله را اسکن کردند. هر یک از شرکت‌کنندگان در مجموع 16 ساعت از پادکست‌ها و برنامه‌های رادیویی مختلف را در چندین جلسه در اسکن گوش کردند.

این تیم سپس این اسکن ها را به یک الگوریتم رایانه ای که آن را رمزگشا می نامیدند، داد که الگوهای موجود در صداها را با الگوهای فعالیت مغزی ضبط شده مقایسه می کند.

هاث به The Scientist گفت که الگوریتم می تواند سپس یک ضبط fMRI بگیرد و داستانی را بر اساس محتوای آن تولید کند، و آن داستان با طرح اصلی پادکست یا نمایش رادیویی بسیار خوب مطابقت داشته باشد.

به عبارت دیگر، رمزگشا می تواند استنباط کند که هر شرکت کننده بر اساس فعالیت مغز خود چه داستانی را شنیده است.

گفتنی است، الگوریتم برخی از اشتباهات را، مانند تغییر ضمایر کاراکترها و استفاده از اول و سوم شخص مرتکب شد. هوث گفت: این الگوریتم با دقت بالا می داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اما در تشخیص اینکه چه کسی اتفاق را رقم می زند عاجز است.

در آزمایش‌های اضافی، این الگوریتم می‌تواند به طور نسبتاً دقیقی طرح یک فیلم صامت را که شرکت‌کنندگان در اسکنر تماشا می‌کردند، توضیح دهد. حتی می‌توانست داستانی را بازگو کند که شرکت‌کنندگان در ذهنشان تصور میکنند یا برای خود تعریف می کنند.
در درازمدت، تیم تحقیقاتی قصد دارد این فناوری را توسعه دهد تا بتوان از آن در رابط های مغز و رایانه طراحی شده برای افرادی که نمی توانند صحبت کنند یا تایپ کنند، استفاده کرد.

این نوشته در علمی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.