ثبت یک دستاورد بزرگ برای نجوم نوترینو

یک بیانیه مطبوعاتی نشان می دهد که دانشمندان برای اولین بار با استفاده از رصدخانه نوترینو ایس کیوب، انتشار نوترینویی با انرژی بالا را از کهکشان راه شیری شناسایی کردند.

به گزارش تکناک، لوئیجی آنتونیو فوسکو در یک دیدگاه مرتبط توضیح داد: تأیید وجود این سیگنال که مدت‌ها به دنبال آن بودیم، راه را برای آینده فیزیک ذرات ستاره‌ای در کهکشان ما هموار می‌کند.

نوترینوها که به “ذرات روح” نیز معروف هستند، ذرات بنیادی در کنار پروتون ها، نوترون ها و الکترون ها هستند.

تشخیص آنها فوق العاده سخت است، زیرا از بیشتر مواد عبور می کنند و توسط میدان های الکترومغناطیسی مختل نمی شوند. این شرایط تخریب پذیر نبودن، آنها را بسیار ارزشمند می کند، زیرا می توانند اطلاعاتی را از اجسام دور، مانند سیاهچاله ها، حمل کنند.

تشخیص انتشار نوترینو با انرژی بالا از کهکشان راه شیری

تا به امروز، تمام مشاهدات نوترینوهای پرانرژی نشان داده است که آنها خارج از کهکشان ما سرچشمه می گیرند. با این حال، دانشمندان بر این باورند که پرتوهای گاما و نوترینوها از طریق همان فرآیندهای اخترفیزیکی تولید می شوند.

همانطور که ستاره شناسان مشاهداتی از پرتوهای گاما انجام داده اند که از صفحه کهکشانی راه شیری منشا می گیرند، این نشان می دهد که انتشارات نوترینو احتمالاً از داخل کهکشان ما نیز می آید.

اکنون دانشمندان با استفاده از رصدخانه نوترینویی ایس کیوب اولین شواهد مستقیمی را یافته اند که راه شیری منبع نوترینوهای پرانرژی است. مطالعات قبلی شواهد غیرقطعی برای وجود این سیگنال پیدا کرده بود.

در مقاله‌ای جدید، محققان توضیح می‌دهند چگونه از الگوریتم یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده‌های ۱۰ ساله از رصدخانه نوترینویی ایس کیوب استفاده کردند.

در بیانیه مطبوعاتی توضیح داده شده است که نتایج تحقیق اخیر، اولین شواهد آماری قوی برای انتشار نوترینوها از بخش های داخلی کهکشان راه شیری را فاش کرده است.

آنها در مشاهدات خود دریافتند که تعداد نوترینوهای «ذرات ارواح» درون کهکشانی نسبت به برون کهکشانی بسیار بیشتر است. به گفته محققان، این مازاد نوترینوها از صفحه کهکشانی شواهدی را ارائه می دهد که راه شیری منبع نوترینوهای پرانرژی است.

تشخیص نوترینوها بسیار دشوار است. به منظور شناسایی این ذرات به اصطلاح ارواح، رصدخانه نوترینویی ایس کیوب دارای ابزار دقیقی در اعماق سطح زمین است تا از هرگونه تداخل پرتوهای کیهانی و تشعشعات پس زمینه جلوگیری شود. این ابزارها در عمق بیش از 2 کیلومتری قطب جنوب در یخ ها قرار دارد.

کشف جدید نقطه عطف مهمی برای حوزه نسبتاً جدید نجوم نوترینو است. به دلیل تعامل ضعیف بین نوترینوها و ماده، مشاهدات نوترینوها می تواند به روشن کردن عملکرد درونی سیاهچاله ها کمک کند و به جامعه نجوم جهانی کمک کند تا درک بهتری داشته باشند.

همچنین می تواند اطلاعات جدیدی از عملکرد درونی سیاهچاله ها ارائه دهد و به جامعه علمی کمک کند تا غول های کیهانی در مرکز اکثر کهکشان های بزرگ را بهتر درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.