جدیدترین سگ رباتیک هوشمند جهان معرفی شد

محققان دانشگاه استنفورد نوع جدیدی از سگ رباتیک ساخته اند که قدرت خود را از الگوریتم هوش مصنوعی (AI) می گیرد.

به گزارش تکناک، به گفته محققان هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد و موسسه چی ژی شانگهای که این تلاش‌ها را رهبری می‌کنند، الگوریتم مبتنی بر بینایی جدید، سگ های رباتیک را قادر می‌سازد تا از اجسام بلند و موانع بپرند، به زیر اجسام بخزند و خود را فشرده کنند.

این قابلیت ها به این دلیل است که الگوریتم هوش مصنوعی به عنوان مغز سگ رباتیک عمل می کند.

چلسی فین، استادیار علوم کامپیوتر و نویسنده ارشد تحقیق جدید می گوید: استقلال و دامنه مهارت های پیچیده ای که ربات چهارپا ما آموخته است بسیار چشمگیر است و ما آن را با استفاده از ربات‌های ارزان‌قیمت و در دسترس ساخته ایم.

بنابراین مزیت ماشین جدید نسبت به سایر سگ های رباتیک چیست؟ تیم سازنده آن می گوید که می تواند کاملاً مستقل عمل کند.

زیپنگ فو، کاندیدای دکترا در آزمایشگاه فین و اولین نویسنده این مطالعه گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم ترکیب ادراک و کنترل است. با استفاده از تصاویر دوربین عمقی نصب شده روی ربات و یادگیری ماشینی برای پردازش همه ورودی‌ها و حرکت دادن پاها سگ رباتیک می تواند از موانع عبور کند.

این ویژگی ها سگ‌های جدید را برای ماموریت‌های جستجو و نجات در محیط‌های چالش‌برانگیز ایده‌آل می‌کند، زیرا می‌توانند در زمین‌های ناهموار حرکت کنند، به فضاهای محدود دسترسی داشته باشند و به مکان یابی و نجات افراد در مناطق آسیب‌دیده کمک کنند.

آنها همچنین می توانند در کاربردهای نظامی و دفاعی در شناسایی، نظارت و سایر وظایفی که در موقعیت های بالقوه خطرناک انجام می شوند، استفاده شوند.

فو گفت: ربات‌های ما هم بینایی و هم استقلال دارند. او ادامه داد: ربات های ما هوش ورزشی برای اندازه‌گیری یک چالش و انتخاب و اجرای مهارت‌های پارکور بر اساس خواسته‌های لحظه‌ای دارند.

برجسته کردن روند

این تیم در ساخت یک سگ رباتیک باهوش ورزشی موفق بود زیرا آنها ابتدا الگوریتم را با استفاده از یک مدل کامپیوتری که سپس روی دو سگ رباتیک واقعی اعمال کردند، توسعه دادند و کامل کردند. ربات‌ها به هر طریقی که می‌خواستند به کار خود ادامه می‌دادند و بر اساس میزان خوبی که کارهای خود را انجام می دادند در فرآیندی به نام یادگیری تقویتی، پاداش دریافت کردند. این یک روش بسیار کارآمد برای الگوریتم است تا در نهایت یاد بگیرد که چگونه یک مشکل جدید را به موثرترین روش حل کند.

سپس محققان آزمایش‌های گسترده‌ای را با استفاده از سگ های رباتیک واقعی انجام دادند تا استراتژی چابکی جدید خود را در شرایط خاص نشان دهند و در عین حال فقط از رایانه‌های موجود و حسگرهای بینایی سگ های رباتیک استفاده کنند.

از نظر عملکرد، سگ های رباتیک باهوش ورزشی می‌توانند از موانعی که بیش از 1.5 برابر قد آنها بودند، بپرند و از شکاف‌هایی که بیش از 1.5 برابر طول آنها بودند جهش کنند. همچنین آنها توانستند از زیر موانعی که 4/3 ارتفاع آنها بود، بخزند و بر روی موانعی که کوچکتر از عرض آنها بود مانور دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.