جدیدترین موتور مافوق صوت جهان آماده آزمایش می شود

آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یک پروژه پیشگامانه را برای توسعه یک موتور مافوق صوت جدید که قادر به تغییر شکل در طول پرواز است، تأمین کرده است.

به گزارش تکناک، این پروژه اکنون در حال ورود به آزمایشات تجربی در دانشگاه فلوریدای مرکزی (UCF) است.

هواپیماها و موشک‌های مافوق صوت، که می‌توانند بین 5 تا 20 برابر سرعت صوت حرکت کنند، در مرکز یک مسابقه تسلیحاتی بین‌المللی پرسرعت قرار دارند و چندین کشور در حال تلاش برای ساخت و آزمایش تسلیحات و هواپیماهایی هستند که می توانند تقریباً از هر مهمات معمولی بجز لیزر پیشی بگیرند.

اما آیرودینامیک در این سرعت ها بسیار مهم است، و این منجر به پروژه های بسیار جالبی شده است. یکی از این پروژه ها در سال 2019 به دنبال تغییر شکل کلی یک هواپیما در حال پرواز بود، تا سطوح کنترلی صاف و بدون درز، بدون افزودن مقدار زیادی کشش و گرما، جایگزین شهپر‌ها و فلپ‌های لولایی شوند.

اکنون تیمی از دانشگاه مرکزی فلوریدا در حال استفاده از مفهومی مشابه در داخل موتور مافوق صوت اسکرم جت هستند. این تیم توسط پروفسور کریم احمد رهبری می‌شود. در سال 2020، پروفسور احمد و تیمش اولین عملیات پایدار یک موتور انفجاری چرخان را در جهان ساختند.

پروژه موتور مافوق صوت که کمک مالی 450،000 دلاری NRL دریافت کرده است، بررسی خواهد کرد که وقتی سطوح شکل‌گیری برای هدایت جریان هوا در محیط احتراق مافوق صوت موتور اسکرم جت استفاده می‌شود، چه اتفاقی می افتد. احمد و تیمش قبلاً یک مدل آیروترمودینامیکی برای این موتور ساخته اند و در حال حاضر در مرحله آزمایشات تجربی هستند.

کریم احمد، محقق اصلی پروژه، استاد دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضا UCF می‌گوید: بیشتر موتورهای مافوق صوت به دلیل محیط چالش‌برانگیز پرواز از نظر ساختاری ثابت هستند. تحقیق ما دستاوردهای عملکردی از یک پیکربندی موتور سازگار را نشان خواهد داد که سطوح خود را برای به حداکثر رساندن قدرت عملکرد، رانش و مسافت طی شده بهینه میکند و اولین مورد از نوع خود برای موتورهای مافوق صوت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.