جمع آوری نمونه بزاق با آب نبات چوبی

محققان اخیرا دستگاهی به نام CandyCollect ساخته اند که با شکلی شبیه به یک آبنبات چوبی و پوششی شیرین شده، قابلیت جمع آوری نمونه بزاق را دارد.

به گزارش تکناک، هنگام آزمایش عفونت‌هایی مانند گلودرد استرپتوکوکی، نمونه‌برداری از بزاق اغلب به عنوان یک جایگزین کمتر تهاجمی برای گرفتن نمونه گلو استفاده می‌شود. در آینده ای نه چندان دور و با استفاده از یک نوع آبنبات چوبی، جمع آوری بزاق می تواند ساده تر از همیشه باشد.

در کیت‌های معمولی تست کووید-19 (به عنوان یک نمونه)، کاربران باید بارها و بارها داخل یک قیف تف کنند و یک لوله جمع‌آوری ارائه شده را با 2 تا 3 میلی‌لیتر بزاق پر کنند. ممکن است تا پنج دقیقه طول بکشد تا آنها این کار را انجام دهند، که این مدت زمان زیادی برای انجام فعالیتی است که اکثر مردم آن را تا حدودی منزجرکننده می دانند.

محققان دستگاه CandyCollect را ساخته اند که دارای انتهای قاشق مانند با یک شیار مارپیچی باز در آن است که با یک پوشش شیرین شده با یک جایگزین قند مشتق شده از چغندر به نام ایزومالت پوشیده شده است. برای استفاده از آن، بیماران به سادگی آن را مانند آبنبات چوبی معمولی می مکند.

سطح شیار مارپیچی پلاستیکی با یک ماده شیمیایی پر می‌شود تا باکتری‌ها را از بزاق جمع‌آوری و متصل کند. زمانی که کسی آب نبات چوبی را می مکد، بزاق در داخل و خارج شیار مبادله می شود و باکتری ها در طول زمان جمع می شود و بعداً می توانند در درون یک دستگاه شسته شوند [در آزمایشگاه] و تجزیه و تحلیل شوند.

در آزمایشی از این فناوری، دانشمندان دستگاه‌های CandyCollect را به همراه دو کیت نمونه‌گیری بزاق معمولی دیگر برای 28 داوطلبی که از آن‌ها در خانه استفاده می‌کردند، فرستادند.

مشخص شد که هر زمان یکی از کیت‌های معمولی، باکتری استرپتوکوک موتانس یا استافیلوکوکوس اورئوس را در نمونه‌ها شناسایی کردند، CandyCollect نیز این کار را انجام داد. علاوه بر این، شرکت کنندگان آب نبات چوبی را به عنوان روش نمونه گیری که بیشتر دوست داشتند، ارزیابی کردند. علاوه بر این، مشخص شد که دستگاه ها پس از یک سال نگهداری در دمای اتاق، همچنان نتایج دقیقی را ارائه می دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.