جهان از ماده ای شبیه سوپ تشکیل شده است

دانشمندان آمریکایی بر اساس مطالعات جدید خود مدعی شدند جهان در آغاز پیدایش از ماده ای به نام کوارک تشکیل شده که احتمالاً شبیه سوپ بوده است.

دانشمندان آمریکایی بر اساس مطالعات جدید خود مدعی شدند جهان در آغاز پیدایش از ماده ای به نام کوارک تشکیل شده که احتمالاً شبیه سوپ بوده است.

به گزارش تکناک، دانشمندان مدت‌ ها به دنبال فهم چگونگی آغاز پیدایش جهان بوده‌ اند. اکنون، محققان آزمایشگاه ملی بروکهاون در لانگ آیلند، برای بازسازی شرایط آن زمان و نگاهی اجمالی به آن با استفاده از یک برخورد دهنده یون‌ های سنگین نسبیتی (RHIC) تلاش می‌ کنند.

براساس گزارشی که در ساینتیفیک امریکن منتشر شده است، دانشمندان حدس می ‌زنند که می توانند با استفاده از یک شتاب‌ دهنده ذرات، نمایی از چیزی شبیه به یک سوپ که خیلی شبیه به جهان الان ما است به دست آورند. این نظریه بر این فرض استوار است که رویداد بیگ بنگ در میلیاردها سال گذشته، در زمانی رخ داده که اتم‌ها هنوز در جهان وجود نداشتند.

در جهان ما، مواد تشکیل دهنده اتم‌ها، شامل پروتون‌ ها و نوترون ‌ها، در چیزی به نام کوارک، در یک مایع با ذرات گلوئون به نام پلاسمای کوارک-گلوئون، مخلوط  شده‌ اند. محققان توانستند چیزی شبیه به این مخلوط را با استفاده  از برخورد دهنده یون‌ های سنگین نسبیتی به طول 3.8 کیلومتر شبیه سازی کنند . در روند مذکور، این یون می تواند ذرات را تا 99.995 درصد سرعت نور ارسال کند. دانشمندان با استفاده از آهنربا های ابررسانا در برخورد دهنده یون‌ های سنگین نسبیتی  توانستند “قطرات ریز پلاسمای کوارک گلوئون” را تولید کنند.

گام بعدی برای محققان استفاده از قدرت تقویت ‌شده برخورد دهنده یون‌ های سنگین نسبیتی برای درک بهتر نیروهای قدرتمندتر در طبیعت، معروف به نظریه کرومودینامیکی کوانتومی است.

شناخت طبیعت و نیروهای آن

فیزیکدان به نام هایان گائو در یک مصاحبه با مجله علمی Scientific American اظهار داشت: ما به عنوان انسان می خواهیم طبیعت را درک کنیم و بخشی از درک طبیعت، درک کرومودینامیک کوانتومی و نیروی قوی آن است. انجام آزمایش ‌هایی بر روی پلاسمای کوارک-گلوئون می‌ تواند به ما کمک کند تا نظریه‌ هایمان را بهتر درک کنیم.

بیورن شنکه، یک فیزیکدان نظری هم در این رابطه گفت: این ماده، کل جهان را حدود 10 میکروثانیه پس از بیگ بنگ  ایجاد کرده است و می‌ تواند به ما اجازه بدهد تا حدی به گذشته بازگردیم و مراحل شکل ‌گیری جهان را درک کنیم”

نتیجه نهایی، رسیدن به ماده ای است که در 13 میلیارد سال گذشته وجود نداشته است. مطالعه این ماده  سوپ شکل به نام کوارک، به دانشمندان امکان درک منشاء کیهانی اولیه جهان و ماده ای که امروزه اطراف ما را احاطه کرده است، خواهد داد. این مطالعات نهایتاً به پاسخ به سوالاتی مانند اینکه جهان ما چگونه به وجود آمده و به کجا می ‌رود، کمک می ‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.