جوان کردن انسان ها رنگ واقعیت می گیرد

با آزمایشگاه‌های Altos، آخرین شرط بندی وحشیانه سیلیکون ولی برای زندگی جاویدان انسان آشنا شوید

آبان ماه سال گذشته گروه بزرگی از دانشمندان راهی عمارت فوق العاده یوری میلنر در تپه های لوس آلتوس شدند.
به گزارش تک ناک، آنها برای کووید-19 مورد آزمایش قرار گرفتند و هنگام جمع شدن در سالنی در این ملک برای یک کنفرانس علمی دو روزه، ماسک به صورت داشتند و دیگران نیز از طریق کنفرانس تلفنی به آن پیوستند.
اما موضوع این کنفرانس متفاوت با خیلی از رویداد های مشابه بود. چگونه می‌توان از بیوتکنولوژی برای جوان‌تر کردن افراد استفاده کرد.

میلنر یک میلیاردر روسی الاصل است که در فیس بوک و Mail.ru ثروت زیادی به دست آورد .او جوایز معتبر Breakthrough Prizes را بنیان گذاری کرده است. جوایز 3 میلیون دلاری که هر سال به فیزیکدانان، زیست شناسان و ریاضیدانان برجسته اهدا می شود.. اما شور و شوق میلنر برای علم در حال گرفتن یک جهت جدید بود. با ادامه جلسات علمی، کارشناسان برای توصیف تلاش‌های رادیکال برای «جوان‌سازی» حیوانات به صحنه آمدند.

طبق گفته افراد آشنا با این برنامه، این جلسه اکنون منجر به تشکیل یک شرکت جدید جاه طلبانه ضد پیری به نام Altos Labs شده است. Altos به دنبال فناوری برنامه‌ریزی مجدد بیولوژیکی است، راهی برای جوان‌سازی سلول‌ها در آزمایشگاه که برخی از دانشمندان فکر می‌کنند می‌تواند برای احیای کل بدن حیوانات گسترش یابد و در نهایت عمر انسان را طولانی‌تر کند.

شرکت جدید که در اوایل سال جاری در ایالات متحده و بریتانیا تأسیس شد، چندین مؤسسه را در مناطقی از جمله خلیج، سن دیگو، کمبریج، بریتانیا و ژاپن تأسیس خواهد کرد و کادر بزرگی از دانشمندان دانشگاهی را با حقوق و دستمزدهای هنگفت استخدام می‌کند. این شرکت قصد دارد تحقیقات بدون محدودیت در مورد چگونگی پیری سلول ها و چگونگی معکوس کردن این فرآیند را دنبال کند.
برخی از افراد شرکت مطلع شده اند که جف بزوس به صورت مستقیم و میلنر و همسرش جولیا از طریق یک بنیاد در Altos سرمایه گذاری کرده اند.
در میان دانشمندانی که گفته می‌شود به Altos می‌پیوندند، خوان کارلوس ایزپیسوا بلمونته، زیست‌شناس اسپانیایی در انستیتو سالک، به چشم میخورد. شهرت سالک که به دلیل تحقیقات در مورد ترکیب جنین‌های انسان و میمون است . او پیش‌بینی کرده بود طول طول عمر اسنان میتواند 50 سال افزایش یابد.
همچنین استیو هوروات، استاد دانشگاه UCLA و توسعه‌دهنده «ساعت بیولوژیکی» که می‌تواند پیری انسان را به دقت اندازه‌گیری کند، به این برنامه می‌پیوندد. شینیا یاماناکا که در سال 2012 جایزه نوبل را برای کشف برنامه‌ریزی مجدد سلول ها دریافت کرد، یک دانشمند ارشد بدون دستمزد خواهد بود که ریاست هیئت مشاوره علمی شرکت را بر عهده خواهد داشت.

کشف موفقیت آمیز یاماناکا این بود که با افزودن تنها چهار پروتئین، که اکنون به عنوان عوامل یاماناکا شناخته می شوند، می توان به سلول ها دستور داد تا به حالت اولیه با خواص سلول های بنیادی جنینی برگردند.

آیا هنوز خیلی زوداست؟

برخی از محققان این سوال را مطرح می کنند که آیا برنامه ریزی مجدد سلولی ،فناوری است که واقعاً می تواند از صدها میلیون سرمایه گذاری تجاری سود ببرد؟ آلخاندرو اوکامپو که قبلاً در آزمایشگاه سالک ایزپیسوآ بلمونته کار می‌کرد و اکنون استاد دانشگاه لوزان در سوئیس است، نسبت به اینکه فناوری برنامه‌ریزی مجدد سلولی به این زودی‌ها قابل تبدیل شدن به پزشکی باشد تردید دارد.
او گفت : “من فکر می کنم این ایده ی محکمی است، اما تبلیغات زیادی وجود دارد. این خطرناک است و تا درمان انسانی فاصله زیادی دارد.” یک مشکل این است که برنامه‌ریزی مجدد نه تنها سلول‌ها را جوان‌تر می‌کند، بلکه هویت آنها را نیز تغییر می‌دهد – به عنوان مثال، تبدیل یک سلول پوست به سلول بنیادی. این همان چیزی است که این فناوری را برای آزمایش روی مردم بسیار خطرناک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.