حذف چراغ خاموش برخی از خدمات شبکه P2P در ویندوز 11

ویندوز 11، جدیدترین سیستم‌عامل ارائه شده از شرکت بزرگ فناوری مایکروسافت است. این سیستم‌عامل تغییراتی را در خدمات شبکه نظیر به نظیر (P2P) خود اعمال کرده است.

به گزارش تکناک، اخیراً شرکت نسخه پیش نمایش Insider Build 25951 ویندوز 11 را در کانال Canary منتشر کرده است. در این نسخه جدید، کارشناس فناوری به نام Xeno متوجه شد که مایکروسافت به طور بی سر و صدا برخی از خدمات مرتبط با شبکه نظیر به نظیر (P2P) را از این نسخه حذف کرده است.

شبکه‌بندی P2P به دستگاه‌های موجود در یک شبکه اجازه می‌دهد تا منابع را به اشتراک بگذارند و به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بدون آنکه نیاز به سرور مرکزی باشد. اگرچه شبکه‌بندی P2P می‌تواند برای وظایفی مانند به اشتراک گذاری فایل و استریمینگ مفید باشد، اما نگرانی‌های امنیت و حریم خصوصی را هم به همراه دارد. در این مقاله، ما به بررسی این می‌پردازیم که چگونه ویندوز 11 به طور آرام برخی از خدمات شبکه نظیر به نظیر (P2P) را حذف می‌کند و پیامدهای این تغییرات را بررسی خواهیم کرد.

طبق گزارش‌ها، مایکروسافت چندین فایل DLL مرتبط با شبکه‌بندی نظیر به نظیر را حذف کرده است. این فایل‌ها شامل فایل‌های استفاده شده برای مسیریابی توزیع شده و خدمات P2P از پوشه ساخته شده System32 استفاده می شوند. Xeno متوجه شده است که همراه با حذف دوازده فایل مشابه، سه سرویس نیز ناپدید شده‌اند:

  • Peer Name Resolution Protocol
  • Peer Networking Grouping
  • Peer Networking Identity Manager

یک تحقیق انجام شده توسط ITHome نشان می‌دهد که این خدمات بسیار قدیمی هستند و یک سابقه 20 ساله دارند. به عنوان مثال، (PNRP)Peer Name Resolution Protocol در دوران ویندوز XP به عنوان یک راه حل برای برخی از نقص‌های DNS به وجود آمد. البته، ویندوز 11کانال Canary تنها یک نسخه استفاده شده برای آزمایش ویژگی‌های جدید است. بنابراین، این تغییرات لزوماً در نسخه رسمی نهایی ظاهر نمی‌شوند.

ویندوز 11 و شبکه P2P

ویندوز11 به تدریج از شبکه‌بندی P2P دور شده است و برخی کاربران گزارش داده‌اند که ناگهان دسترسی به کامپیوترهای شبکه از طریق ویندوز اکسپلورر را از دست داده‌اند. یکی از دلایل ممکن برای این تغییر، تمرکز مایکروسافت بر حریم خصوصی و امنیت است. شبکه‌بندی P2P  ممکن است کاربران را در معرض خطرات امنیتی قرار دهد زیرا ارتباط مستقیم بین دستگاه‌ها در یک شبکه را در بر می‌گیرد. با کاهش وابستگی به شبکه‌بندی P2P ، مایکروسافت ممکن است هدف خود را در ارائه یک سیستم‌عامل امن و حفظ حریم خصوصی بیشتر مدنظر قرار دهد.

بهینه سازی تحویل به روز رسانی ویندوز

یکی از زمینه‌هایی که ویندوز11 تغییرات قابل توجهی در خدمات شبکه P2P  خود ایجاد کرده است، ویژگی بهینه‌سازی تحویل بروزرسانی ویندوز است. این ویژگی به دستگاه‌های ویندوز امکان می‌دهد بروزرسانی‌ها و برنامه‌ها را از سایر دستگاه‌ها در اینترنت یا شبکه محلی دانلود کنند و باعث کاهش فشار بر سرورهای مایکروسافت و احتمالاً سرعت بیشتر فرآیند بروزرسانی شوند. با این حال، این ویژگی نیز نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی را به همراه دارد زیرا شامل به اشتراک گذاری فایل‌ها با سایر دستگاه‌ها در شبکه می‌شود.

برای مدیریت ویژگی بهینه‌سازی تحویل بروزرسانی ویندوز در ویندوز 11، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. Start > Settings > Windows Update > Advanced options را انتخاب کنید.
  2. بر روی Delivery Optimization کلیک کنید.
  3. مطمئن شوید که ” Allow downloads from other PCs” غیرفعال شده است.

با غیرفعال کردن این ویژگی، می‌توانید مطمئن شوید که دستگاه ویندوز 11 شما بروزرسانی‌ها یا برنامه‌ها را از سایر دستگاه‌ها در اینترنت یا شبکه محلی دانلود نمی‌کند و از این طریق خطرات احتمالی حریم خصوصی و امنیت مرتبط با شبکه‌بندیP2P  را کاهش می‌دهد.

شبکه‌سازی در گروه‌های کاری ویندوز 11

یکی دیگر از زمینه‌هایی که ویندوز11 تغییراتی در خدمات شبکه P2P خود ایجاد کرده است، شبکه‌بندی گروه کاری است. گروه‌های کاری به دستگاه‌های موجود در یک شبکه اجازه می‌دهند تا فایل‌ها و منابعی مانند چاپگرها و اسکنرها را به اشتراک بگذارند. در نسخه‌های قبلی ویندوز، کاربران می‌توانستند با رفتن به بخش “شبکه” در ویندوز اکسپلورر به راحتی به دستگاه‌های دیگر در شبکه دسترسی پیدا کنند. با این حال، در ویندوز 11، این ویژگی حذف شده است و کاربران گزارش داده‌اند که ناگهان دسترسی به کامپیوترهای شبکه را از طریق ویندوز اکسپلورر از دست داده‌اند.

برای حل این مشکل و دسترسی به دستگاه‌های دیگر در شبکه خود در ویندوز 11، می‌توانید یک پوشه با نام “شبکه من” ایجاد کنید و میانبرهایی به هر یک از کامپیوترهای خود اضافه کنید. اگرچه این روش جایگزین ممکن است همان سطح راحتی را که ویژگی مرور شبکه قبلی فراهم می‌کرد، ارائه ندهد؛ اما هنوز به شما امکان دسترسی به دستگاه‌های دیگر در شبکه و به اشتراک گذاری فایل‌ها و منابع را می‌دهد.

حریم خصوصی و امنیت در ویندوز 11

ویندوز 11 ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی و امنیت جدیدی را معرفی کرده است تا به کاربران کمک کند از داده‌های خود محافظت کنند و تجربه‌ای امن از محاسبات را تجربه کنند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • تنظیمات داده‌های تشخیصی: شما می‌توانید تنظیمات داده‌های تشخیصی را در ویندوز 11 به سطح پایین‌تری برای نسخه ویندوز خود تنظیم کنید تا حداقل میزان داده‌های به اشتراک گذاشته شده با مایکروسافت را کاهش دهید.
  • مجوزهای برنامه‌ها: ویندوز11 به شما اجازه می‌دهد تا کنترل کنید کدام برنامه‌ها به میکروفون، دوربین و سایر داده‌های حساس شما دسترسی داشته باشند. شما می‌توانید این مجوزها را با رفتن به  Settings > Apps > Advanced Settings  مدیریت کنید.
  • تنظیمات بروزرسانی ویندوز: در تنظیمات بروزرسانی ویندوز، می‌توانید انتخاب کنید که بروزرسانی‌ها به چه شکلی تحویل داده شوند و کنترل کنید که دستگاه شما فایل‌های بروزرسانی را با سایر دستگاه‌ها در اینترنت یا شبکه محلی به اشتراک بگذارد. برای دسترسی به این تنظیمات، به Settings > Windows Update > Advanced options > Delivery optimization بروید.

با استفاده از این ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی و امنیت، می‌توانید مطمئن شوید که دستگاه ویندوز11 شما در برابر خطرات احتمالی حریم خصوصی و امنیت مرتبط با شبکه‌بندیP2P  محافظت شده است.

کلام پایانی

مایکروسافت ویندوز 11 به‌صورت آرام و بی‌صدا برخی از خدمات شبکه P2P  را حذف کرده است. این اقدام در راستای ارائه یک سیستم عامل امن و حریم خصوصی بیشتر است. شبکه‌بندی P2P  می‌تواند برای وظایفی مانند به اشتراک گذاری فایل و استریمینگ مفید باشد، اما مسائل حریم خصوصی و امنیت را هم برجای می‌گذارد. با کاهش وابستگی به شبکه‌بندی P2P، ویندوز 11 به هدف حفاظت از داده‌های کاربران و تضمین تجربه‌ای امن از محاسبات می‌پردازد. با این حال، یک پرسش مطرح شده در ITHome نشان می‌دهد که برخی از این خدمات واقعاً قدیمی هستند و به 20 سال پیش برمی‌گردند. برای بهبود حریم خصوصی و امنیت خود در ویندوز 11، در نظر داشته باشید تنظیمات و ویژگی‌های توصیه شده در این مقاله را پیاده‌سازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.