حل یک مجادله 25 ساله در مورد آگاهی

یک مجادله 25 ساله بر سر منبع آگاهی، بین یک دانشمند علوم اعصاب محاسباتی آلمانی آمریکایی به نام کریستف کخ و یک فیلسوف و دانشمند استرالیایی به نام دیوید چالمرز، با اعتراف به اولین شکست به پایان رسید.

به گزارش تکناک، در سال 1998، کخ اظهار داشت که اساس پایه و اساس آگاهی در طی 25 سال آینده درک خواهند شد و برای اثبات حدس خود، مجادله ای با یک فیلسوف داشت.

در آن زمان، عصب‌شناسی شاهد ظهور برخی پیشرفت‌های بسیار چشمگیر در تصویربرداری و کاوش بود که نویدبخش روش‌های جدیدی برای بررسی و نظارت بر فعالیت مغز در سطح دقیق بود.

در واقع، آگاهی موضوعی است که چالمرز آن را به «مشکلات آسان» و «مشکلات سخت» تقسیم کرد. مثال‌هایی از مشکلات آسان که ساده تعریف می شوند مانند ادغام اطلاعات در سیستم‌های مغزی یا بررسی نحوه تمرکز ما.

مسائل سخت به موارد فلسفی تری اشاره دارد، مانند اینکه چگونه مغز ما طول موج های الکترومغناطیس را که باعث ایجاد واکنش در چشمان ما می شود، به تصویری واضح تبدیل می کند؟

از سوی دیگر، کخ این نظریه را مطرح کرد که آگاهی از ناحیه گرم قشر خلفی پدیدار می شود. نظریه او که به عنوان نظریه اطلاعات یکپارچه (IIT) شناخته می شود، رمزگذاری اشیایی را که ما تجربه می کنیم به عنوان ویژگی های کلیدی فعالیت آگاهانه ترسیم می کند.

بر اساس یک مطالعه جدید، داوران امتیاز بیشتری به نظریه IIT دادند اما کخ شرط را باخت زیرا هنوز پاسخی قطعی در مورد آگاهی یافت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.