آیا حمام کردن هنگام رعد و برق خطرناک است؟

آیا شما هم شنیده اید حمام کردن هنگام رعد و برق کار خطرناکی است؟ به نظر می رسد یک سری کارها هستند که نباید هنگام رعد و برق آنها را انجام داد.

آیا شما هم شنیده اید حمام کردن هنگام رعد و برق کار خطرناکی است؟ به نظر می رسد یک سری کارها هستند که نباید هنگام رعد و برق آنها را انجام داد.

به گزارش تکناک، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا همه چیز را در این مورد به شما بگوییم.

در زمان رعد و برق دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

رعد و برق همیشه با هم می آیند و می توانند عواقب مرگباری داشته باشند. رعد و برق اساساً یک جرقه عظیم الکتریسیته در جو بین ابرها، هوا یا زمین است.

بیشتر رعد و برق های ناشی از طوفان ها، از داخل ابر شروع می شوند. اگر قرار باشد به زمین برخورد کند، کانالی از انرژی به سمت پایین به سمت سطح زمین سرازیر می شود. هنگامی که رعد و برقی سهمگین به زمین می زند، چیزهایی مانند درختان و بوته ها و ساختمان ها شروع به ارسال جرقه های انرژی (نامرئی) برای برخورد با آن می کنند. هنگامی که یکی از آن جرقه ها به جریان برقی که در جو است برخورد کند، یک جریان الکتریکی عظیم به سرعت شکل می گیرد و موج این اتفاق به زمین می خورد.

صاعقه چه تاثیری می تواند روی انسان ها داشته باشد؟

حمام کردن هنگام رعد و برق

رعد و برق می تواند انسان ها را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد که بخشی از آنها به شرح زیر هستند:

  • از برخورد مستقیم (اغلب کشنده است)
  • آسیب ناشی از تماس (جایی که رعد و برق به چیزی که در حال لمس آن هستید برخورد می کند)
  • جریان زمین

حدود 10 درصد از افرادی که صاعقه با آنها برخورد می کند، معمولاً در اثر حمله قلبی جان خود را از دست می دهند. همچنین برخورد با صاعقه می تواند آسیب های جدی مانند ترومای بلانت، سندرم های عصبی، آسیب های عضلانی، آسیب های چشمی، ضایعات پوستی و سوختگی برای فرد به همراه داشته باشد.

چرا حمام کردن هنگام رعد و برق خطرناک است؟

یک حقیقت ترسناک این است که هنگام حمام کردن هنگام رعد و برق (lightning : weather phenomenon involving electrostatic discharge) ،صاعقه می تواند از طریق لوله ها و آب عبور کند و در حین دوش گرفتن به شما برخورد کند!

لوله کشی و سایر فلزات موجود در خانه های ما می توانند به عنوان رسانای جریان الکتریکی عمل کنند. اگر بسیار بدشانس باشید و با برخی از لوله کشی ها یا فلزات دیگر در خانه خود تماس مستقیم داشته باشید و رعد و برق (پدیده آب و هوایی شامل تخلیه الکترواستاتیکی) بزند، ممکن است شما به طور جدی آسیب ببینید.اما مسئله فقط فلز نیست. آب می تواند جریان های الکتریکی را از صاعقه نیز حمل کند.

بنابراین، اساساً حمام کردن هنگام رعد و برق و طوفان باعث می‌شود که شما در برابر جریان برق مضاعف قرار بگیرید که می‌تواند از طریق لوله‌ها و آب موجود در آن عبور کند.

دلیل این اتفاق این است که صاعقه در تلاش است تا راهش را به زمین پیدا کند. اگر صاعقه مستقیماً به خانه برخورد کند یا از طریق سیم کشی، لوله کشی یا سیم تلفن های ثابت وارد ساختمان شود، برق مسیری را با کمترین میزان مقاومت از طریق سیم ها یا لوله کشی طی می کند تا به زمین برسد.

خطرات دوش گرفتن در هنگام رعد و برق چیست؟

اگر در طول رعد و برق دوش بگیرید، ممکن است در معرض خطرات زیر قرار بگیرید:

  • بی حسی و گزگز
  • غش کردن
  • سوختگی
  • ایست قلبی
  • مرگ

البته خیلی مهم است که به یاد داشته باشید این خطرات فقط مختص حمام کردن هنگام رعد و برق نیست. در حقیقت وقتی رعد و برق را می بینید یا صدای رعد و برق را می شنوید واقعاً باید از هر چیزی که مربوط به لوله ها است دوری کنید.

چه اقدامات احتیاطی دیگری باید انجام دهید؟

اگر صدای رعد و برق را از دور می شنوید، حتی سمت حمام هم نروید. اگر می توانید صدای رعد و برق را بشنوید، پس آنقدر به طوفان نزدیک هستید که رعد و برق به محل شما برسد. احتیاط شرط عقل است.

آسیب ناشی از برخورد صاعقه هنگام حمام کردن هنگام رعد و برق مسئله ای نیست که زیاد اتفاق بیفتد، اما ممکن است که این اتفاق رخ دهد. در واقع می توان گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که هیچ اتفاقی برای شما نیوفتد.حمام کردن هنگام رعد و برق

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.