خطر بالقوه نی های کاغذی برای سلامت انسان

یک مطالعه جدید اروپایی نشان داده است که 90 درصد از نی های کاغذی به اصطلاح دوستدار محیط زیست حاوی “مواد شیمیایی برای همیشه ” هستند و می توانند سلامت انسان را تهدید کنند.

به گزارش تکناک، این ترکیبات تجزیه نمی شوند یا به سختی تجزیه می شوند و می توانند در بدن ما جمع شوند و منجر به مشکلات سلامتی شوند.

“مواد شیمیایی برای همیشه” نام محاوره ای است که به دسته ای از بیش از 12هزار ماده شیمیایی داده می شود که به طور رسمی به عنوان مواد پلی و پرفلوئوروآلکیل (PFAS) شناخته می شوند. این مواد به سختی در محیط یا بدن ما تجزیه می شوند از این رو اینچنین نامیده میشوند.

انسان عمدتاً از طریق غذا و آب آشامیدنی در معرض PFAS قرار می گیرد. علاوه بر این، بسیاری از مواد بسته بندی مواد غذایی و کیسه های پلاستیکی نیز می توانند حاوی PFAS باشند که می تواند به غذایی که می خوریم منتقل شود. با مطالعه ای در سال 2021 در ایالات متحده که نشان داد PFAS در نی های نوشیدنی گیاهی وجود دارد، محققان دانشگاه آنتورپ در بلژیک نی های ساخته شده از مواد مختلف را تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند آیا این موضوع در اروپا نیز صادق است یا خیر؟

محققان 39 مارک مختلف نی ساخته شده از کاغذ، شیشه، بامبو، فولاد ضد زنگ و پلاستیک را آزمایش کردند و آنها را برای 29 ترکیب مختلف PFAS تجزیه و تحلیل کردند.

اکثر مارک های آزمایش شده (69٪) حاوی PFAS بودند که در مجموع 18 PFAS مختلف شناسایی شد. نی های کاغذی به احتمال زیاد حاوی PFAS بودند، به طوری که مواد شیمیایی در 90٪ مارک های آزمایش شده، البته در غلظت های بسیار متغیر، شناسایی شدند. اسید پرفلوئورواکتانوئیک (PFOA)، یک ترکیب مرتبط با کلسترول بالا، کاهش پاسخ ایمنی، بیماری تیروئید و افزایش سرطان کلیه و بیضه، اغلب شناسایی شد. PFOA از سال 2020 در سطح جهانی ممنوع شده است. همچنین تری فلورواستیک اسید (TFA) و اسید تری فلورومتان سولفونیک (TFMS)، که ترکیبات PFAS با زنجیره فوق العاده کوتاه که بسیار محلول در آب هستند و ممکن است از نی ها به نوشیدنی ها نفوذ کنند نیز شناسایی شدند.

نی بامبو فقط اندکی بهتر از نی های کاغذی بود، در 80٪ از مارک های آزمایش شده PFAS یافت شد. این مواد شیمیایی در 75 درصد نی های پلاستیکی و 40 درصد از برندهای شیشه ای یافت شد. PFAS در هیچ یک از نی های فولادی آزمایش شده شناسایی نشد.

تیمو گروفن، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: نی‌های ساخته شده از مواد گیاهی، مانند کاغذ و بامبو، اغلب به‌عنوان پایدارتر و سازگار با محیط‌زیست نسبت به نی‌هایی که از پلاستیک ساخته می‌شوند، تبلیغ می‌شوند. با این حال، وجود PFAS در این نی ها به این معنی است که این لزوما درست نیست.

به گفته محققان، غلظت PFAS کم بود و به گفته محققان، خطر کمی برای سلامت انسان به همراه دارد. با این حال، مشکل PFAS این است که آنها زیست انباشته هستند، به این معنی که می توانند در طول زمان ایجاد شوند زیرا جذب می شوند اما دفع نمی شوند.

گروفن گفت: مقدار کمی از PFAS، اگرچه به خودی خود مضر نیست، می تواند به بار شیمیایی موجود در بدن اضافه کند.

محققان می گویند این مطالعه مشخص نکرد که آیا PFAS به نی ها اضافه شده است یا نتیجه آلودگی است. برای مثال، از خاکی که مواد گیاهی در آن رشد می‌کنند وجود مواد شیمیایی در تقریباً هر برند نی کاغذی به این معنی است که احتمالاً در برخی موارد، PFAS به عنوان یک پوشش ضد آب استفاده شده است.

برای ایمن بودن، محققان پیشنهاد می‌کنند که افراد شروع به استفاده از نی‌های فولادی ضد زنگ کنند یا به طور کلی از نی‌ها استفاده نکنند.

گروفن گفت: وجود PFAS در نی های کاغذی و بامبو نشان می دهد که آنها لزوما زیست تخریب پذیر نیستند. ما هیچ گونه PFAS را در نی های فولادی ضد زنگ ردیابی نکردیم، بنابراین به مصرف کنندگان توصیه می کنیم از این نوع نی استفاده کنند یا اصلاً از نی استفاده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.