خنک کننده‌ های جدید CPU با راندمان بالا به زودی عرضه می‌شوند

خنک کننده CPU

دو شرکت مهندسی در کاری مشترک هیت سینک های‌ جدیدی طراحی و تولید کرده اند که ۲۲ درصد خنک‌ کنندگی بهتر را برای CPU رایانه های شخصی ارائه می‌دهند.

به گزارش تکناک، به نظر می رسد طراحی خنک کننده CPU رایانه شخصی برای سال ها ثابت بوده است و تنها تغییراتی جزئی در همان طرح های آزمایش شده و قابل اعتماد گذشته داشته است.

بنابراین، طراحی هیت سینکی که مربوط به 10 سال گذشته است، ممکن است از نمونه های مشابه جدید خود قابل تشخیص نباشد. با این حال، یک شرکت نرم‌افزار مهندسی حرارتی بلژیکی به نام Diabatix می‌خواهد وضعیت موجود را تغییر دهد و اخیراً یک شریک هم افزایی به نام Amnovis (سازنده‌ای که در چاپ سه بعدی مس تخصص دارد) پیدا کرده است.

برخی از نتایج خوب اولیه این همکاری اخیراً در یک وبینار به اشتراک گذاشته شد است به نحوی که این دو شرکت ادعا کرده اند که هیت سینک‌های جدیدی ساخته اند که ۲۲ درصد خنک‌کنندگی بهتر CPU را ارائه می‌دهند.

محصول نرم افزاری اختصاصی Diabatix اپلیکیشنی به نام ColdStream است. این پلتفرم بومی ابری از کل فرآیند طراحی خنک‌کننده، از تحلیل حرارتی تا طراحی حرارتی پشتیبانی می‌کند. ColdStream از طریق پروفایل محصولات الکترونیکی می تواند دما را پیش بینی کند و به طور خودکار اندازه و شکل صحیح خنک کننده CPU استاندارد را نشان دهد. ColdStream می تواند فراتر رفته و بر اساس علم دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و با استفاده از هوش مصنوعی و دانش بیش از 250 نوع ماده حرارتی، یک هیت سینک سفارشی بهینه تولید کند. طرح‌های زایان معمولاً ظاهری ارگانیک دارند و هیچ شباهتی به هیت سینک‌های سنتی که یک آرایش متقارن و منظم از پره ها یا پین‌ها  را داشتند ندارند.

داشتن این طرح های بهینه شده خوب است، اما در مورد تولید چطور؟ اکثر مردم می دانند که برای تولید کوتاه مدت، که برای طراحی تخصصی محبوب است، چاپ سه بعدی یک مزیت فوق العاده است. برای هدایت حرارتی، فلز مس در هنگام بررسی قیمت و عملکرد خنک‌کننده، انتخابی بهینه باقی می‌ماند. آمنوویس این قدرت را تشخیص داد و در حال حاضر یک تجارت چاپ سه بعدی مس را تاسیس کرده است. اکنون Diabatix طرح های ColdStream را به مجموعه خود اضافه کرده است.

بهترین پیشنهاد آمنوویس استفاده از پودرهای مس اختصاصی این شرکت و یک روش تولید منحصر به فرد ثبت شده برای ارائه خواص بی سابقه حرارتی، الکتریکی و مکانیکی برای قطعات رسانای گرما و الکتریسیته است که شکل ظاهری پیچیده دارند. محصولات مسی به ضخامت 200 میکرون و با شکاف های ریز 250 میکرون جزو قابلیت های ویژه اختراع اخیر آمنوویس هستند.

هیت سینک سفارشی طراحی شده توسط Diabatix و تولید شده توسط Amnovis، اکنون در حال بررسی عملکرد مستقل توسط دانشگاه لوون، بلژیک است. انتظار می رود نتایج آزمایش در بهار سال آینده در دسترس قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.