خودرو آفرودی تمام برقی مرسدس بنز G 580 رونمایی شد

مرسدس بنز از نسخه‌ الکتریکی خودرو شاسی بلند کلاس G خود با نام مرسدس بنز G 580 با فناوری EQ رونمایی کرد.این خودرو نسبت به مدل‌های بنزینی قبلی از قدرت و توانایی بیشتری در زمینه‌های آفرود برخوردار است.

به گزارش تکناک و به نقل از سایت Techcrunc،خودروی مرسدس بنز G 580 دارای چهار موتور الکتریکی است، هر کدام با یک گیربکس دو سرعته، که امکان مانور بیشتر و کنترل بهتر در مسیرهای لغزنده را فراهم می‌کند. علاوه بر این، توانایی عبور از آب به عمق تقریبی ۸۵ سانتی‌متر را دارد و از زاویه نزدیکی بهتری برخوردار است.

رویکرد مرسدس به برقی کردن این شاسی‌بلند لوکس نشان می‌دهد که این خودروساز آلمانی اهمیت موضوع را درک کرده است. اولین نسخه الکتریکی کلاس G، نه تنها از نظر قدرت و توانایی‌های آفرود همتایان بنزینی خود را پشت سر می‌گذارد، بلکه آن‌ها را شکست می‌دهد. اما نام آن باعث تعجب می‌شود.

 تغییری در سنت نام‌گذاری مدل‌های برقی

در حالی که بسیاری منتظر عرضه‌ مدل EQG بودند، مرسدس بنز روند معمول نام‌گذاری مدل‌های تمام برقی خود مانند EQS، EQE و EQB را با معرفی G ۵۸۰ تغییر داد. این تغییر در استراتژی برندینگ، با توجه به شباهت‌های فراوان بین نسخه‌های برقی و بنزینی کلاس G، از نظر منطقی قابل درک است. مرسدس بنز با این حرکت، نام‌گذاری مدل‌های برقی خود را به سنت‌های طبقه‌بندی الفبایی خود نزدیک‌تر کرده است.

جزئیات فنی

مانند سایر خودرو های کلاس G  مرسدس، G 580  همچنان روی یک شاسی نردبانی سنتی ساخته شده است، که چیدمانی رایج در خودروهای شاسی بلند و خودروهای آفرود ساخته‌شده برای کاربری خاص است. این خودرو به همین ترتیب، همچنان از یک محور یکپارچه در عقب استفاده می‌کند که باز هم مورد علاقه‌ علاقه‌مندان جدی مسیرهایآفرودی است. خودروی کلاس G برقی با سیستم تعلیق مستقل جلو، امتیازی به مدرنیته می‌دهد، اما این هم درست شبیه سایر مدل‌های فعلی کلاس G است.

مهم‌تر اینکه، ظاهر این خودرو تقریباً از مدل به‌روزرسانی‌شده‌ی ۲۰۲۵ کلاس G قابل تشخیص نیست. مرسدس چند تغییر ظریف در طراحی ایجاد کرد، که قابل توجه‌ترین آن‌ها جلوپنجره‌ی مشکی به همراه برخی چراغ‌های متمایز و اختصاصی EQ است. تغییرات دیگری مانند گوشه‌های کمی گرد و امثال آن وجود دارد تا شکل ناگهانی این شاسی‌بلند را برای عبور از باد بهینه‌تر کند، اما تشخیص آن‌ها تقریباً غیرممکن است.

با یک نگاه، به راحتی می‌توان دید که اولویت اینجا آیرودینامیک نیست. عملکرد آفرودی خودرو اولویت است و مرسدس با ایجاد یک قوای محرکه‌ی سفارشی برای کلاس G، سنگ تمام گذاشته است.

تمرکز بر عملکرد آفرود

در تازه‌ترین نوآوری‌های مرسدس بنز، G  کلاس برقی به مانند مدل‌های Rivian R1T و R1S، با چهار موتور الکتریکی، هر یک مختص یک چرخ، تجهیز شده است. این موتورها، که در شاسی این خودرو نصب شده‌اند، هر کدام دارای گیربکس دو سرعته خود هستند که این امکان را به مرسدس بنز G کلاس برقی می‌دهد که در سرعت کم ،خودرو قدرت بیشتری داشته باشد و در شرایط کم‌کشش، کنترل بهتری ارائه دهد.

سیستم چهار موتوره این امکان را فراهم می‌کند که کنترل دقیق‌تری بر سرعت هر چرخ به صورت جداگانه داشته باشد، که این نسبت به سیستم‌های دیفرانسیل قفل سنتی، مدیریت بهتری را به ارمغان می‌آورد و فرصت‌هایی برای نمایش ترفندهای سرگرم‌کننده را فراهم می‌کند.

مرسدس بنز با معرفی قابلیت‌های منحصربه‌فرد در G کلاس برقی، فصل جدیدی از نوآوری‌های خودرویی را رقم زده است. یکی از این ویژگی‌ها، “G-Turn” نام دارد که به خودرو امکان می‌دهد روی محور خود بچرخد؛ کافیست چند دکمه روی کنسول مرکزی فشرده شود و با نگه داشتن یکی از پدال‌های روی فرمان و فشار دادن پدال گاز، این حرکت انجام می‌شود. این حرکت که تا دو چرخش کامل ادامه می‌یابد، نه تنها برای نمایش است بلکه برای خروج سریع از مسیرهای ناگهانی کاربرد دارد، ویژگی‌ای که پیش‌تر در خودروهای Rivian مشاهده شده بود.

همچنین، ویژگی “G-Cornering” اجازه می‌دهد که در هنگام پیچیدن، سرعت چرخ‌های عقب داخلی کاهش یابد، این امر به G کلاس کمک می‌کند تا در مسیرهای تنگ و پیچ در پیچ بسیار کارآمدتر از یک خودروی آفرود معمولی با دیفرانسیل‌های قفل حرکت کند.

این قابلیت‌ها تنها در مدل‌های برقی G کلاس در دسترس هستند و در نسخه‌های مجهز به موتورهای احتراق داخلی یافت نمی‌شوند. علاوه بر این، مدل EQ G-Class توانایی حرکت در آب تا عمق ۸۵ سانتی‌متر (۳۳.۵ اینچ) را دارد، که تقریباً ۱۵ سانتی‌متر (شش اینچ) عمیق‌تر از سایر مدل‌های G است و همچنین ارتفاع بیشتری از سطح زمین به همراه یک درجه زاویه نزدیک شدن اضافی ارائه می‌دهد.

مرسدس بنز G 580؛ استحکام و قابلیت در بازار کم‌تقاضای خودروهای برقی

با وجود نگرانی‌های احتمالی در مورد استحکام، مرسدس-بنز تأکید کرده که مدل G 580 با فناوری EQ مجهز به محافظت‌های فلزی و فیبر کربنی دور پک باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی خود است و به طور کامل در برابر آب، گل و سایر عناصر محافظت می‌شود. با این حال، این مدل هنوز از فناوری آند سیلیکونی که مرسدس در همکاری با شرکت Sila توسعه داده، بهره نمی‌برد؛ این فناوری قرار است در نسخه‌های “با برد بیشتر” این خودرو در چند سال آینده به کار گرفته شود.

هرچند این مدل ۱۶ کیلووات ساعت ظرفیت بیشتری نسبت به مدل X تسلا ارائه می‌دهد، برد آن در چرخه WLTP اروپا به ۴۷۳ کیلومتر می‌رسد، که تقریباً معادل ۲۵۰ مایل در تست EPA آمریکا است و کمتر از ۳۳۵ مایل برد مدل X تسلا است. با این محدودیت‌های برد، G کلاس برقی همچنان بسته‌ای جذاب است که می‌تواند توجه دوستداران واقعی عملکرد را به خود جلب کند، هرچند که این معرفی در زمانی صورت می‌گیرد که عموماً تمایل به خودروهای برقی در حال کاهش است.

شرکت مرسدس بنز اخیرا به دلیل شرایط سخت بازار، از هدف خود برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده‌ی کاملاً برقی تا سال ۲۰۳۰ عقب‌نشینی کرد.

بریتا زیگر، عضو هیئت مدیره مرسدس بنز، پیش از رونمایی G ۵۸۰ گفت که علاقه به خودروهای برقی در اروپا بسته به منطقه بسیار متغیر است. او افزود: با حذف ناگهانی مشوق‌های مربوط به خودروهای برقی، میزان پذیرش این خودروها اخیراً به شدت کاهش یافته است.

این موضوع باعث ایجاد «کمی ابهام» در بین مشتریان این برند شده است. زیگر ادامه داد:

«و بدیهی است که اگر مشوق‌ها را حذف کنید، تأثیر مستقیمی روی بازار می‌گذارد.»

به گفته‌ی زیگر، مرسدس بنز در اروپا با اجرای برنامه‌های تشویقی ویژه، توانسته است اثرات کاهش تقاضا برای خودروهای برقی را جبران کند و نتایج حاصله از این اقدامات را «امیدوارکننده» ارزیابی کرده است. در ایالات متحده، به دلیل وجود “راه حل اجاره”، بسیاری از خودروهای برقی این برند تا زمانی که به صورت اجاره به فروش می‌رسند، همچنان مشمول مشوق فدرال 7500 دلاری می‌شوند.

حتی زمانی که این خودروها به صورت اجاره‌ای عرضه می‌شوند. علاوه بر این، نمایندگی‌های فروش در ایالات متحده نیز اغلب تخفیف‌های قابل توجهی را به مشتریان ارائه می‌دهند، تا تقاضا برای خرید خودروهای برقی را تحریک کنند.

او گفت:

«در مورد ایالات متحده، افرادی را می‌بینیم که بسیار علاقه‌مند هستند، اما باید بگویم اکثراً مردد هستند.»

او می‌گوید این شرکت همچنان به برنامه‌های برقی‌سازی خود پایبند است، اما از تعیین اهداف فروش مشخص برای G ۵۸۰ با فناوری EQ در مقایسه با سایر مدل‌های G کلاس با موتور احتراقی خودداری کرد.

زیگر گفت:

«ما برای همه چیز آماده‌ایم.. ما در پاسخ به نیازهای مشتریان انعطاف‌پذیری کامل داریم.»

به عبارت دیگر، باید منتظر بمانیم و ببینیم G ۵۸۰ با فناوری EQ چقدر در مجموع فروش G کلاس تأثیرگذار است.

مرسدس بنز تاکنون از نسخه‌های با اسب بخار بالاتر و قیمت گران‌تر با برند AMG برای مدل‌های برقی EQE و EQS خود استفاده کرده است. در ایالات متحده، نسخه AMG کلاس G سنتی با وجود قیمت اولیه نزدیک به ۲۰۰ هزار از نسخه‌های ارزان‌تر آن بیشتر به فروش می‌رسد.

به همین دلیل است که مدیرعامل مرسدس بنز، Ola Källenius، کلاس G را «کیف برکین سبد محصولات ما» می‌نامد. آیا مدل جدید EQ می‌تواند این اعتبار را حفظ کند؟ مطمئناً به نظر می‌رسد که از نظر آفرود می‌تواند به راحتی از مدل‌های قبلی خود پیشی بگیرد، اما اینکه آیا این برای جلب توجه مشتریان خاص G کلاس کافی باشد، هنوز مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.