تاثیر مثبت داروهای بی‌خوابی در مبارزه با اعتیاد

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه راتگرز انجام شد نشان داد چگونه برخی از داروهای بیخوابی می‌توانند میل به مواد مخدر در افراد  و اعتیاد را کاهش دهد.

به گزارش تک ناک، محققان دانشگاه راتگرز یک فرآیند بیولوژیکی بالقوه برای اعتیاد به مواد مخدر و الکل کشف کرده‌اند و معتقدند که درمان‌های کنونی برای بیخوابی می‌تواند به طور بالقوه برای کاهش یا از بین بردن اعتیاد استفاده شود.

مقاله ای که اخیراً در مجله Biological Psychiatry منتشر شده است،یافته های محققان مؤسسه سلامت مغز راتگرز و سایر موسسات را در مورد نقش سیستم اورکسین در اعتیاد به مواد مخدر مورد بحث قرار می دهد.

در این تحقیق ثابت شده است که سیستم اورکسین که الگوهای خواب،مسیرهای پاداش و خلق و خو را تنظیم می‌کند،میل به مصرف مواد مخدر را تحریک می‌کند.

همچنین مشاهده شده است که بسیاری از داروهای  مصرف مواد مخدر،تولید اورکسین را هم در مغز انسان و هم در مغز حیوانات افزایش می دهند و مسدود کردن این سیستم می تواند اعتیاد را در حیوانات از بین ببرد.

علاوه بر این،یک مطالعه جداگانه نشان داده است که یکی از سه داروی بیخوابی مورد تایید FDA که اورکسین را مسدود می کند، می تواند میل به مواد افیونی را در انسان ها کاهش دهد.

گری استون جونز، نویسنده این مطالعه و مدیر موسسه سلامت مغز گفت: هنوز چیزهای زیادی برای کشف چگونگی تحریک اورکسین برای میل به مواد مخدر وجود دارد، اما ما کاملا می دانیم که با آزمایش مسدود کننده های اورکسین در آزمایشات بالینی، می توانیم درمانی برای اعتیاد پیدا کنیم. ما برای کمک مالی از مؤسسه ملی بهداشت درخواست می کنیم و به دنبال استخدام یک پزشک با تجربه انجام ازمایش های بالینی برای رهبری این تحقیقات هستیم.

این تحقیقات که بیش از یک دهه از انتشارات محققان در راتگرز و موسسات مشابه را نشان می‌دهد،نشان می‌دهد که اورکسین میل به مواد مخدر و در نتیجه، انگیزه برای تهیه این مواد را تحریک می‌کند.

در شرایط عادی، بسیاری از سلول های تولید کننده اورکسین در مغز، تولید اورکسین را به گونه ای خاموش و روشن می کنند که انگیزه را بالا و پایین می کند.این سلول‌ها وقتی روشن می‌شوند،افراد با ضرب‌الاجل محدودی مواجه می‌شوند و باید کارها را سریعا انجام دهند و شب‌ها این سلول ها خاموش می‌شوند تا افراد بخوابند.با این حال، زمانی که افراد به مواد افیونی مثل کوکائین،الکل و سایر مواد معتاد می شوند،این سلول ها تولید اورکسین را افزایش می دهند اما دیگر آن را خاموش نمی کنند.آنها دائماً فعال می مانند و سطوح بالایی از اورکسین را تولید می کنند که میل به مصرف مواد را تحریک می کند که این مسئله چیزی نیست جز ضربه ای دیگر.

مطالعات کنترل شده روی موش ها،خفاش ها،گورخرماهی و سایر حیوانات به محققان این امکان را داده است که به طور سیستماتیک هر مرحله از این فرآیند را بررسی کنند. تجزیه و تحلیل پس از مرگ بافت مغز افرادی که از هروئین استفاده می کردند، همان افزایشی را در سیستم اورکسین انسانی نشان می دهد که محققان در حیوانات معتاد مشاهده کرده اند.پس از شروع این فرایند، این بیش فعالی ممکن است برای همیشه ادامه یابد.در واقع،تیم تحقیقاتی افزایش سطح اورکسین را در موش‌های معتاد به کوکائین مشاهده کردند که بیش از یک چهارم طول عمر طبیعی خود را پاک بودند.

تحقیقات قبلی در مورد اثرات مسدودکننده خواب در اورکسین منجر به تولید داروهای ضد بیخوابی فاقد اورکسین شد که سه مورد از آنها توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده تایید شده است.با آشکار شدن نقش اورکسین در اعتیاد، محققان این داروها را به عنوان درمان اعتیاد، بیشتر در حیوانات آزمایش کردند.تحقیقات انجام شده در راتگرز نشان داده است که دوزهای پایین یکی از این داروها می‌تواند رفتار جستجوی دارو را در موش‌ها کاهش دهد،بدون اینکه آنها را آرام کند یا عملکرد ذهنی را مختل کند.علاوه بر این،یک مطالعه اخیر از دانشگاه جانز هاپکینز نشان داد که این دارو می تواند هوس را در افرادی که از مواد اعتیاد اور سم زدا استفاده می کنند، کاهش دهد.

مورگان جیمز،نویسنده این مطالعه و استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی راتگرز رابرت وود جانسون گفت: بدیهی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که مسدود کننده های اورکسین به طور موثر اعتیاد را درمان می کنند، اما تحقیقات ما امیدوار کننده هستند. نیاز به درمان های موثر بسیار زیاد است. مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر به بیش از 100هزار نفر در سال افزایش یافته است و گزینه های درمانی موجود تاثیر بسزایی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.