این داروی خوراکی جدید کلسترول را 70 درصد کاهش می‌دهد

تیمی تحقیقاتی از دانشگاه کیس وسترن،دارویی خوراکی را شناسایی کرده‌اند که به طور موثر کلسترول را تا ۷۰ درصد در نمونه های حیوانی کاهش می‌دهد.

تیمی تحقیقاتی از بیمارستان‌های دانشگاهی و دانشگاه کیس وسترن،دارویی خوراکی را شناسایی کرده‌اند که به طور موثر کلسترول را تا ۷۰ درصد در نمونه های حیوانی کاهش می‌دهد.

به گزارش تکناک، مهارکننده‌های PCSK9 بعد از استاتین‌ها، دومین داروهای رایجی هستند که برای مدیریت میزان کلسترول استفاده می‌شوند.

این داروها در کاهش کلسترول اضافی خون بسیار موثر هستند، اما برخلاف استاتین ها که می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند، مهارکننده های PCSK9 باید تزریق شوند.همین مسئله می تواند مانعی برای استفاده از آنها برای برخی افراد باشد.

یک داروی کوچک مولکولی که می تواند به صورت خوراکی مصرف شود توسط محققان بیمارستان های دانشگاهی و دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن ساخته شده است نشان داده شده است که این دارو به طور قابل توجهی سطح PCSK9 را کاهش می دهد و کلسترول را تا 70 درصد در نمونه های حیوانی کاهش می دهد.این یافته‌ها که در مجله Cell Reports منتشر شده‌اند، نشان‌دهنده یک رویکرد جدید برای مدیریت کلسترول است و ممکن است پیامدهایی برای درمان سرطان نیز داشته باشد.

دکتر جاناتان اس. استاملر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: کاهش کلسترول یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی است که برای طولانی‌کردن عمر و محافظت از افراد در برابر بیماری‌های قلبی،که هنوز هم اولین علت مرگ و میر در غرب جهان است،داریم.

استاتین ها تا کنون فقط کلسترول را کاهش می دادند.این دارو یک طبقه بندی جدید است که فکر می کنیم نشان دهنده راه جدیدی برای کاهش کلسترول باشد،روشی جدید برای ضربه زدن به PCSK9.

یافته های این مطالعه

مرکز تنظیم کلسترول،گیرنده های LDL هستند که در سطح سلول های کبد قرار می گیرند و کلسترول را از خون حذف می کنند و در نتیجه سطح  موجود در خون را نیز کاهش می دهند. PCSK9 در جریان خون، تعداد گیرنده های LDL را با علامت گذاری برای تخریب آنها کنترل می کند.بنابراین، عواملی که PCSK9 را مهار می کنند، تعداد گیرنده های LDL را افزایش می دهند که کلسترول را حذف می کنند.

اکسید نیتریک مولکولی است که با گشاد کردن عروق خونی از حملات قلبی جلوگیری می کند.در مطالعه جدید، استاملر و همکارانش نشان دادند که اکسید نیتریک همچنین می تواند PCSK9 را هدف قرار داده و آن را مهار کند، بنابراین کلسترول را کاهش می دهد.آنها یک داروی مولکولی کوچک را شناسایی کردند که برای افزایش غیرفعال سازی اکسید نیتریک PCSK9 عمل می کند.موش های تحت درمان با این دارو 70 درصد کاهش کلسترول بد( LDL )را نشان دادند.

فراتر از کلسترول تا سرطان

علاوه بر تأثیر بر متابولیسم کلسترول،این یافته ها ممکن است بر بیماران مبتلا به سرطان تأثیر نیز بگذارد، زیرا شواهد در حال ظهور نشان می دهد که هدف قرار دادن PCSK9 می تواند کارایی درمان های ایمنی سرطان را بهبود بخشد.

استاملر گفت: PCSK9 نه تنها گیرنده های LDL را برای تخریب، مورد هدف قرار می دهد، بلکه باعث تخریب MHC 1 بر روی لنفوسیت ها نیز می شود،که برای شناسایی سلول های سرطانی استفاده می شوند. PCSK9 به طور موثری از شناسایی سلول های سرطانی توسط لنفوسیت های شما جلوگیری می کند. بنابراین، اگر PCSK9 را مهار کنید،می توانید نظارت بر سرطان را هم تقویت کنید. ممکن است روزی فرصتی وجود داشته باشد که از این داروهای جدید برای درمان سرطان استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.