داروی جدیدی برای مقابله با جهش‌های مختلف کرونا ویروس کشف شد

ققان با شناسایی یک پروتئین به نام GRP78 که در بروز کووید19 و اشکال متعدد سرطان نقش دارد داروی جدیدی برای مهار و مقابله باکرونا کشف کردند.

محققان با شناسایی یک پروتئین به نام GRP78 که در بروز کووید19 و اشکال متعدد سرطان نقش دارد داروی جدیدی برای مهار و مقابله با کرونا کشف کردند.

به گزارش تکناک، در حالی که واکسیناسیون می تواند محافظت بسیار زیادی در برابر COVID-19 فراهم کند، محققان همچنان به دنبال راه های موثری برای درمان عوارض جانبی شدید این ویروس هستند.

یک مطالعه جدید به رهبری امی سی لی دکترای بیوشیمی و پزشکی مولکولی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، نشان می‌دهد که GRP78 که یک پروتئین همراه در انتشار سایر ویروس‌ها می باشد،نقش مهمی در گسترش SARS-CoV-2(عامل ابتلا به COVID-19 ) دارد. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که تکثیر SARS-CoV-2 با جلوگیری از تولید GRP78 یا با مهار آن از طریق استفاده از یک داروی هدف‌مند جدید به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

طبق این مطالعه که اخیراً در مجله Nature Communications منتشر شده است، این دارو ممکن است به طور بالقوه نوع جدیدی از ایمنی را در برابر COVID-19 ارائه دهد، محافظتی که ممکن است حتی با گسترش سویه‌های جدید مؤثر باقی بماند.

لی،همکار جودی و لری فریمن در این تحقیقات، گفت: یک مشکل اصلی در مبارزه با SARS-CoV-2 این است که دائماً این ویروس در حال جهش است و خود را برای آلوده کردن و تکثیر مؤثرتر در سلول های میزبان وفق می دهد. اگر رد این ویروس را بزنیم، این موضوع می تواند بسیار چالش برانگیز و غیرقابل پیش بینی پیش برود.

نقش GRP78 در گسترش ویروس ها

در جستجوی راهی پایدارتر برای مبارزه با کووید-19، لی و همکارانش در دانشکده پزشکی کِک USC و مرکز تحقیقات و نوآوری کلینیک کلیولند فلوریدا، شروع به بررسی نقش GRP78 که یک پروتئین محافظ سلولی کلیدی است که به تنظیم چین خوردگی سایر پروتئین های سلولی کمک می‌کند، پرداختند.در حالی که سلول های سالم برای عملکرد طبیعی به مقداری از GRP78 نیاز دارند،سلول های تحت استرس به GRP78 بیشتری برای مقابله نیاز دارند.

محققان دانشکده پزشکی کک در مطالعه‌ای در سال 2021 نشان دادند که وقتی SARS-CoV-2 وارد صحنه می‌شود، GRP78 پنهان می‌شود تا در کنار سایر گیرنده‌های سلولی عمل کند و ویروس SARS-CoV-2 را وارد سلول کند، جایی که می‌تواند در آنجا تکثیر شود. و گسترش یابد.

اما سوالاتی در مورد اینکه آیا GRP78 برای تکثیر SARS-CoV-2 در داخل سلول های ریه انسان “ضروری و مهم” است یا خیر باقی ماند. تیم تحقیقاتی با بررسی سلول های اپیتلیال ریه انسان آلوده به SARS-CoV-2 مشاهده کردند که با تشدید عفونت ویروسی، سلول های آلوده سطوح بالاتری از GRP78 تولید می کنند.

قدرت مهار GRP78

لی و تیمش از یک ابزار RNA پیام رسان ویژه برای سرکوب تولید پروتئین GRP78 در سلول های اپیتلیال ریه انسان در کشت سلولی، بدون ایجاد وقفه در سایر فرآیندهای سلولی استفاده کردند. زمانی که آن سلول‌ها بعداً به SARS-CoV-2 آلوده شدند،مقدار کمتری از پروتئین اسپایک ویروسی را تولید کردند و ویروس بسیار کمتری را برای آلوده کردن سلول‌های دیگر آزاد کردند، که ثابت کرد GRP78 برای تکثیر و تولید ویروس ضروری است.

لی گفت: ما اکنون شواهد مستقیمی داریم که نشان می دهد GRP78 یک پروتئین پروویروسی است که برای تکثیر ویروس ضروری است.

برای بررسی بیشتر اینکه آیا هدف قرار دادن GRP78 می تواند به عنوان داروی کرونا کار آمد باشد یا نه، محققان یک داروی مولکولی کوچک تازه شناسایی شده به نام HA15 را بر روی سلول های ریه آلوده آزمایش کردند. این دارو که برای استفاده علیه سلول های سرطانی ساخته شده است، به طور خاص به GRP78 متصل شده و فعالیت آن را مهار می کند.

لی گفت:ما متوجه شدیم که این داروی کرونا در کاهش تعداد و اندازه پلاک‌های SARS-CoV-2 تولید شده در سلول‌های آلوده، در دوزهای ایمن که هیچ اثر مضری بر سلول‌های طبیعی نداشت، بسیار مؤثر بود.

محققان سپس HA15 را در بدن موش هایی که به طور ژنتیکی برای دریافت گیرنده SARS-CoV-2 انسانی و آلوده به SARS-CoV-2 مهندسی شده بودند، آزمایش کردند و متوجه شدند که این دارو به میزان زیادی بار ویروسی را در ریه ها کاهش می دهد.

داروهایی که GRP78 را هدف قرار می دهند

به طور جداگانه، لی و همکارانش در دانشکده پزشکی Keck در حال بررسی اثربخشی HA15 در درمان سرطان،و همچنین مهارکننده GRP78 دیگری به نام YUM70، با همکاری محققان دانشگاه میشیگان هستند. آنها کشف کردند که HA15 و YUM70 می توانند تولید پروتئین های KRAS جهش یافته را سرکوب کنند که این جهش رایج تمایل به مقاومت در برابر درمان دارویی دارد و زنده ماندن سلول های سرطانی حامل چنین جهش هایی در سرطان پانکراس، ریه و روده بزرگ را کاهش می دهد. این یافته ها که اخیراً در مجله Neoplasia منتشر شده است، نشان می دهد که هدف قرار دادن GRP78 ممکن است به مبارزه با این سرطان های کشنده کمک کند.

همه اینها اثبات اولیه مطالعات اخیر هستند. تحقیقات بیشتری، از جمله آزمایش‌های بالینی، مورد نیاز است تا ثابت شود که HA15 و YUM70 برای استفاده در انسان بی‌خطر و مؤثر هستند. این داروی کرونا و سایر مهارکننده‌های GRP78 اکنون به‌عنوان درمان‌هایی برای کووید-19 و سرطان در حال آزمایش هستند. لی گفت، این داروها همچنین ممکن است برای درمان کروناویروس‌های آینده که برای ورود و تکثیر به GRP78 وابسته هستند، مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.