درخشش استارت آپ‌های سوخت هیدروژنی در نمایشگاه خودرو پاریس

سوخت هیدروژنی

نمایشگاه خودرو پاریس در حالی امروز به پایان می رسد که دو خودروی سوخت هیدروژنی عرضه شده توسط دو استارت آپ به نام های Hopium Machina و NAMX SUV با طراحی شیک و نوآورانه خود از جاذبه‌های اصلی امسال بودند.

به گزارش تک ناک، درنمایشگاه امسال یک SUV با کپسول های پر از هیدروژن قابل جابجایی و یک سدان شیک توجه ما را به خود جلب کرد.

Hopium Machina خودرویی با قدرت 500 اسب بخار (373 کیلووات) با برد 621 مایل (1000 کیلومتر) است که به حداکثر سرعت 143 مایل در ساعت (230 کیلومتر در ساعت) می رسد. اولین خودروی جهان که تا حدی با مخزن های  قابل جابجایی نیرو می‌گیرد.

با توجه به اینکه Hopium توسط برنده سابق Le Mans  تاسیس شده است ، جای تعجب نیست که Machina روی عملکرد متمرکز باشد.

اولیویه لومبارد که در سال 2011 در رده LMP2 در لمانز برنده شد، همچنین به عنوان راننده توسعه نمونه اولیه هیدروژنی H24 که قرار است در مسابقات آتی لمانز شرکت کند ، حضور داشت. «به عنوان یک راننده با سابقه مسابقه، من یک ماشین مسابقه با فناوری هیدروژن توسعه دادم. به همین دلیل است که من به دنبال یک خودروی پرفورمنس رفتم که دارای برد بود و سوخت گیری بین سه تا چهار دقیقه طول کشید.

digikala

لومبارد در مورد حس  الهام بخشی Machina توضیح داد. وقتی شما یک راننده ماشین مسابقه هستید، با ماشین خود احساس نزدیکی میکنید. شما باید ماشین را درک کنید و هر حرکت آن را احساس کنید. ما با Machina نزدیکی یکسانی داریم، چه عملکرد خودرو در جاده باشد و چه تعاملات با اجزا درونی خودرو مانند لمس با بازخورد لمسی.

به گفته رمی وویسین، مهندس ارشد Hopium، چیزی که باعث متمایز شدن Machina شد، فناوری پیشرفته پیل سوختی آن بود. وی گفت: “پیل سوختی ما قوی‌ترین پیل سوختی (پیک توان 200 کیلوواتی) است که تاکنون تولید شده است که می‌تواند عملکرد منحصر به فردی را از نظر برد، قدرت و در دسترس بودن انرژی ارائه دهد.

یک مخزن و شش کپسول 

برای NAMX مستقر در پاریس، انگیزه طراحی یک SUV با مخازن قابل جابجایی، یافتن راه حل جدیدی برای تحرک هیدروژنی بود. توماس دلوساک، یکی از بنیانگذاران و رئیس بخش طراحی، به Ars Technica گفت: هزینه سیستم CapXstore ما بسیار کمتر از قیمت ساخت یک ایستگاه سوخت هیدروژن است.

خودروی پیشرفته NAMX «HUV» (خودروی هیدروژنی) 550 اسب بخار (410 کیلووات) تولید می کند و حداکثر سرعت آن 155 مایل در ساعت (250 کیلومتر در ساعت) با حداکثر برد 497 مایل (800 کیلومتر) است. از این مجموع، 311 مایل (500 کیلومتر) توسط مخزن ثابت اصلی تامین می شود، در حالی که خودرو به لطف کپسول های قابل جابجایی “CapX” پر از هیدروژن می تواند 186 مایل (300 کیلومتر) اضافی را طی کند. دی لوساک گفت: “NAMX HUV شش کپسول از این قبیل خواهد داشت که هر کدام با برد 31 مایل (50 کیلومتر) می باشد.

وی افزود :  کپسول های CapX را می توان از فروشگاه های CapX  که شرکت قصد دارد تا ابتدای سال 2026 راه اندازی کند تهیه کرد. هدف ما ایجاد شبکه ای از CapXstores است که در آن این کپسول ها در دسترس خواهند بود. ما قصد داریم هر 45 کیلومتر یک CapXstore قرار دهیم. وی افزود: این کپسول ها را می توان در ایستگاه های هیدروژن پر کرد. با این حال، NAMX هیدروژن خود را تولید نمی کند، بلکه آن را از تامین کنندگان تجاری موجود خریداری می کند.

De Lussac گفت که هدف آنها گسترش این مفهوم فراتر از خودروها برای انواع جابجایی و همچنین برای قایق ها و سایر کارهای ماشینی است.

دیگر خودروهای هیدروژنی نمایش داده شده شامل یک ون تجاری سبک سیتروئن با ظرفیت مخزن 8.8 پوند (4 کیلوگرم)، برد 249 مایل (400 کیلومتر) و زمان سوخت گیری سه دقیقه بود. این ون از سیستم هیبریدی هیدروژن و نیروی باتری استفاده می کند. طبق اظهار نظر تیری پینوت از Stellantis باتری که برد 50 کیلومتری را فراهم می کند، توسط سلول سوختی شارژ می شود. وی همچنین اضافه کرد سیستم هیبریدی هیدروژنی به ون اجازه می دهد تا ظرفیت باری مشابه با موتور احتراق داخلی خود داشته باشد.

در نهایت، نمایشگاه خودروی پاریس نیز یک خودروی مفهومی با طراحی چشمگیر به نام Alpenglow را به نمایش گذاشت. این خودرو که توسط سازنده خودروهای اسپورت فرانسوی Alpine ( به ویژه بخش ورزشی رنو ) توسعه یافته است، یک خودروی تک سرنشین آینده‌نگر است که از یک موتور احتراق داخلی با نیروی هیدروژن نیرو می‌گیرد.

Alpine می‌گوید که Alpenglow “از نظر طراحی و فناوری، احیای برند را تجسم می‌دهد” و این “تم را به عنوان منبع الهام برای همه مدل‌های آینده آلپاین قرار می‌دهد.” با این حال، این هدف برای تولید نیست و در حالی که Alpine برنامه‌هایی برای خودروهای اسپورت الکتریکی سبک وزن دارد که همراه با لوتوس توسعه داده شده‌اند، با توجه به قدرت بسیار کم و پایین بودن بازدهی که چنین موتورهایی ایجاد می کنند، دیدن یک Alpine با موتور احتراق داخلی هیدروژنی به زودی تعجب آور است

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.