دردسر جالب ربات‌های سخنگو CHATGPT برای سیستم آموزشی

توسعه ربات های سخنگو ChatGPT، پیشرفتی مهمی در هوش مصنوعی است اما به نظر می رسد این روزها به چالشی برای سیستم آموزشی برخی کشورها تبدیل شده است.

توسعه ربات های سخنگو ChatGPT، به نظر می رسد موجب پیشرفت قابل توجهی در هوش مصنوعی شده‌اند اما این روزها به چالشی برای سیستم آموزشی برخی کشورها تبدیل شده است.

به گزارش تکناک، طبق گزارش گاردین برخی از موسسات استرالیایی به استفاده تعدادی از دانش آموزان از ربات‌های سخنگو برای تکمیل تکالیف خود از جمله انشا و حتی در امتحان پی‌برده‌اند.

این ربات‌های سخنگو برنامه های نرم افزاری متشکل از هوش مصنوعی برای تولید پاسخ های خودکار هستند. به عنوان مثال، از آنها می توان برای ارائه خدمات 24 ساعته به مشتریان استفاده کرد. با این وجود، به نظر می‌رسد برخی از دانشجویان استرالیایی از آن برای پاسخ به سوالات خود استفاده کرده‌اند.

به گزارش بریتیش دیلی، هشت موسسه بزرگ استرالیایی با عنوان Group of Eight، موظف به تغییر روش های ارزیابی خود شده‌اند. سخنگوی اصلی این گروه، دکتر متیو براون، ادعا می‌کند مؤسسات مجبور به تغییر مجدد «نحوه انجام ارزیابی‌های خود در سال 2023» هستند و بسیاری از آنها روش‌های آزمایش شده و واقعی از جمله «استفاده بیشتر از آزمون‌های نوشتاری (روی کاغذ)» را انتخاب کرده‌اند.

شروع نظارت دانشگاه ها بر استفاده از هوش مصنوعی

digikala

به گفته براون، برای مدتی کالج ها به رفع اشکال استفاده از هوش مصنوعی با به کارگیری تکنیک‌های تشخیص تخصصی پیام‌های ربات سخنگو و دیگر ابزارها در آموزش اساتید و دانشجویان پرداخته‌اند. او همچنین بر اهمیت نحوه طراحی مجدد ارزیابی‌ها تاکید کرد و این امر را مستلزم کار مداوم دانشگاه ها در تلاش برای پیش بینی پیشرفت در هوش مصنوعی دانست.

ممنوعیت استفاده از ربات ChatGPT در مدارس نیویورک

ربات سخنگو ChatGPT در نوامبر 2022 توسط شرکت OpenAI معرفی شد. این شرکت در ۲۰۱۵ توسط ایلان ماسک و برخی دیگر تشکیل شد. این ربات قادر به بررسی سوالات مختصر کاربران و ارائه پاسخ های طولانی است. اداره آموزش و پرورش نیویورک تصمیم به ایجاد محدودیت در دسترسی به این ربات‌های سخنگو در تمام دستگاه های مورد استفاده در مدارس، احتمالا به دلیل سوء استفاده دانش آموزان از این برنامه، گرفته است. بر اساس مقاله اخیر وال استریت ژورنال، این ربات توانایی خلاصه‌سازی جلسات کاری و برنامه درسی مدارس دولتی را دارد.

دقت عالی در پاسخ‌دهی

اثربخشی این الگوریتم ها وابسته به سرعت و دقت آنها در ارائه پاسخ های خودکار است. پل تیلور، استاد انفورماتیک سلامت در دانشگاه کالج لندن، در مقاله‌ای اخیر در مجله London Review of Books به بررسی پاسخ‌های ارائه شده توسط ربات سخنگو به سؤالات خاص امتحانات پرداخت. به گفته تیلور، این هوش مصنوعی توانایی ارائه پاسخ‌ها به شیوه‌ای منسجم، کامل و متناسب با موضوع، مواردی که گاها دانش‌آموزان قادر به انجام آن نیستند، را دارد.

بازرسی سرقت ادبی

پروفسور ادامه داد، با توجه به پاسخ متفاوت الگوریتم ChatGPT به هر کاربر، دانش آموزان نتایج مختلفی دریافت می‌کنند، در اینجا پاسخ منحصر به‌فرد و قابلیت بازرسی سرقت ادبی این ربات‌ها کار آموزش را دشوارتر می‌کند. نتیجه نهایی تیلور ایجاد انواع امتحانات جدید در آینده و یا برگزاری امتحانات در فضایی بدون دسترسی به اینترنت بود.

از سوی دیگر، در صورت استفاده صحیح، این ربات‌های سخنگو می توانند ابزار مفیدی در محیط آموزشی باشند. استوارت براون، معلم مدرسه ابتدایی، هفته گذشته در توییتی عنوان کرد ChatGPT ممکن است حجم کاری معلمان را کاهش دهد. او با پست ویدئویی اجرای دستورالعمل‌هایی توسط ربات سخنگو برای تمرین کلاسی بر اساس دستورالعمل‌های معلم را به نمایش گذاشت.

انجام سریع و عاقلانه وظایف

به گفته توبی والش، استاد هوش مصنوعی در دانشگاه نیو ساوت ولز، دانشگاه‌ها در یک نبرد بی‌پایان با استفاده از ربات‌های سخنگو دست و پنجه نرم می‌کنند و آنها پیروز نخواهند شد.

بنابراین، ربات‌های سخنگو خود مشکل ساز نیستند، بلکه نحوه استفاده از آنها دردسر ساز است. کلید اطمینان از استفاده صحیح از این برنامه ها، یکپارچه‌سازی این پیشرفت های فناوری در مؤسسات آموزشی و آموزش معلمان و دانش آموزان آنها در مورد نحوه عملکرد و استفاده از آنها خواهد بود.

ویژگی های ربات ChatGPT

  • توانایی درک و پاسخ به زبان محاوره‌ای
  • استفاده آن از یادگیری عمیق برای تولید پاسخ شبه انسانی و قادر به پاسخ‌ به داستان‌ها، راه حل‌های ریاضی، مقالات نظری و…
  • به‌خاطر سپردن نظرات طی یک مکالمه توسط آن و بازگویی آنها برای کاربر با استفاده از حافظه منحصر به فرد خود
  • ارائه پاسخ مفصل به استدلال های تاریخی اشعار در هر موضوع
  • تلاش بر کاهش ارائه پاسخ های خطرساز به کاربران در مقایسه با نسخه قبلی خود InstructGPT.
  • یادگیری از بازخورد انسان
  • ارائه پیشنهاد در مورد هر مساله‌ای از نحوه برگزاری جشن تولد تا نوشتن یک مقاله و حل سوالات استدلالی

کارهای جالبی که می توان با ربات ChatGPT انجام داد

ChatGPT، یک ابزار پردازش زبان قوی و هوشمند است و توانایی انجام کارهای شگفت انگیزی را دارد. از ChatGPT می توان برای دستیابی به اهداف مختلف از گپ زدن با دستیار مجازی تا ایجاد متن در پاسخ به یک درخواست استفاده کرد. برخی از قابلیت‌های سرگرم کننده  ChatGPT در لیست زیر عنوان شده است. قابلیت های این ربات هوش مصنوعی همه‌ را صرف نظر از کاربر جدید یا متخصص، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • استفاده از ChatGPT به عنوان Linux Terminal
  • عیب‌یابی کد
  • کد نویسی
  • انجام بازی Tic-Tac-Toe
  • توضیح موارد
  • توضیح به سبک خاص
  • ارائه ایده هایی برای هنر هوش مصنوعی، دکوراسیون، تم مهمانی
  • یافتن پاسخ سوالات تکالیف درسی و کاری
  • نوشتن موسیقی
  • استفاده برای ترجمه
  • استخراج داده از متن

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.