درمان جدید زوال عقل کشف شد

محققان دانشگاه موناش یک درمان جدید موثر برای شکل رایج زوال عقل در سنین زیر 60 سال یافته اند. در یک آزمایش مشخص شد که سلنات سدیم مشکلات رفتاری را تثبیت می کند و انقباض مغز را آهسته می کند که این کشف امیدی را برای بیماران مبتلا به زوال عقل پیشانی-گیجگاهی (bvFTD) از نوع رفتاری ارائه می دهد

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه موناش، درمانی نویدبخش برای بیماران مبتلا به نوعی از زوال عقل یافته است.

به گزارش تکناک، زوال عقل پیشانی-گیجگاهی دومین شکل شایع زوال عقل در سنین زیر 60 سال است و این درمان منجر به تثبیت عامل تشدید کننده مشکلات رفتاری و همچنین کندی مغز در این افراد می شود.

این دومین آزمایشی است که نشان می‌دهد سدیم سلنات، ممکن است روند زوال عقل و آسیب‌های عصبی را که مشخصه بسیاری از زوال عقل‌ها از جمله بیماری آلزایمر است، کاهش دهد.

نوع رفتاری زوال عقل پیشانی-گیجگاهی (bvFTD) یک بیماری مخرب به سرعت در حال پیشرفت است و می تواند حتی در جوانان از 35 سال نیز رخ دهد. این بیماری با اختلالات رفتاری و تغییرات شخصیتی مشخص می شود و می تواند برای بیماران و خانواده آنها بسیار مخرب و ناراحت کننده باشد. در حال حاضر، هیچ درمانی برای bvFTD وجود ندارد و میزان زنده ماندن فرد بعد از تشخیص این بیماری به طور معمول 5-7 سال است.

این آزمایش در یک دوره 12 ماهه نشان داد که مصرف دارو سدیم سلنات در بیماران مبتلا به bvFTD بیش از یک سال بی‌خطر است و به خوبی قابل تحمل است. نکته مهم این است که اکثر بیمارانی که سلنات سدیم مصرف می‌کنند، هیچ تغییری در علائم مغزی یا رفتاری خود نشان ندادند اما میزان تحلیل مغز در طول دوره آزمایشی در آنها به طرز چشمگیری کاهش یافت.

تقریباً در نیمی از موارد مبتلا به bvFTD، آسیب به نورون‌های مغز ناشی از ساخت پروتئینی به نام تاو است. این پروتئین یک هدف اصلی برای پیدا کردن راهی برای از بین بردن تخریب عصبی ناشی از تجمع آن، در پیشگیری و درمان آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل است.

به گفته دکتر ویواش، سلنات سدیم آنزیمی را در مغز تنظیم می کند که به طور موثر پروتئین تاو را تجزیه می کند. او گفت: ما قبلاً در یک آزمایش نشان داده‌ایم که سلنات سدیم که به بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​داده می‌شود، منجر به تخریب عصبی کمتری نسبت به افرادی که این دارو را مصرف نکرده اند، می شود. نکته مهم این است که آن دسته از بیمارانی که در آزمایش، میزان بالاتر سلنیوم که محصول تجزیه سلنات سدیم است، در جریان خون خود داشتند، عملکرد مغز آنها کمتر کاهش پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.