سبزیجات می‌توانند یک فرصت جدید برای تولید داروهای ضد سرطان باشند

سرطان سبزیجات

محققان دانشگاه آدام میک‌ویچ در مسیر جستجوی داروهای احتمالی سرطان با عوارض جانبی کمتر، گلیکوآلکالوئیدها که مواد فعال زیستی موجود در سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی هستند را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش تکناک، پیشرفت‌های پزشکی و فناوری تاکنون به دانشمندان کمک کرده تا درمان‌های موثرتری برای سرطان پیدا کنند.با این حال،این درمان ها می توانند به سلول های سالم نیز آسیب برسانند و اغلب باعث عوارض جانبی شدیدی در بیماران دارند.

ماگدالنا وینکیل در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: دانشمندان در سراسر جهان هنوز در جستجوی داروهایی هستند که سلول های سرطانی را نابود کند اما در عین حال برای سلول های سالم بی خطر باشد.

وی افزود: البته این موضوع با وجود پیشرفت های پزشکی و توسعه قدرتمند تکنیک های درمانی مدرن، آسان نیست. به همین دلیل است که شاید بهتر باشد به گیاهان دارویی رجوع کنیم که سال‌ها پیش با موفقیت در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شدند.من معتقدم که ارزش بررسی مجدد خواص آنها و شاید کشف مجدد پتانسیل آنها را وجود دارد.

آزمایش گلیکوآلکالوئیدها

این تیم تحقیقاتی بر روی پنج گلیکوآلکالوئید با نام های سولانین، چاکونین، سولاسونین، سولامارژین و توماتین  کار کردند که در عصاره‌های خام خانواده گیاه Solanaceae وجود دارند که به نام تاجریزی نیز شناخته می‌شوند.خانواده گیاهی Solanaceae شامل چندین غذای رایج مصرفی همراه با بسیاری از مواد سمی است که در نتیجه ی تولید آلکالوئیدهایی است که برای محافظت از خود در برابر حیوانات گیاهخوار تولید می کنند.با این حال، تحقیقات قبلی نشان می دهد که سم می تواند در صورتی که در دوز صحیح مصرف شود،اثر دارویی داشته باشد.

گلیکوآلکالوئیدها به دلیل مهار رشد سلول های سرطانی و به طور طبیعی کشتن آنها معروف هستند.بنابراین، گلیکوآلکالوئیدها به دلیل پتانسیل بسیار بالای درمانی، اهداف مهمی برای تحت کنترل گرفتن سرطان و بهبود بیماران هستند.مطالعات سیلیکونی که به وسیله شبیه سازی روی رایانه انجام شد،نشان داد که گلیکوآلکالوئیدها سمی نیستند و خطر آسیب رساندن به DNA یا ایجاد توموردر آینده را ندارند، اگرچه در آنجا خطر تأثیرگذاری بر سیستم تولید مثل وجود دارد.

وینکیل گفت:حتی اگر نتوانیم داروهای ضد سرطانی که امروزه استفاده می‌شود را جایگزین کنیم،شاید درمان های ترکیبی تاثیر این نوع از درمان را افزایش دهد.سوالات زیادی وجود دارد،اما بدون دانش دقیق از خواص گلیکوآلکالوئیدها،ما نمی توانیم به آن پی ببریم.

سولانین و چاکونین برای محققان مهم است

پس از انجام مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی برای ارزیابی اینکه کدام گلیکوآلکالوئیدها بی خطر و به اندازه کافی  برای آزمایش در انسان امیدوارکننده هستند، تیم تحقیقاتی سولانین و چاکونین، گلیکوآلکالوئیدهای موجود در سیب زمینی را یافتند.با این حال، مقدار آنها در سیب زمینی بسته به تعداد و همچنین دما و شرایط نوری که در معرض آن قرار گرفته اند متفاوت است.

سولانین از پیشروی بیماری بوسیله جلوگیری از تبدیل ترکیبات سرطان زا به مواد سرطان زا در بدن جلوگیری می کند. علاوه بر این، تحقیقات روی نوع خاصی از سلول های سرطان خون نشان داد که سولانین می تواند سلول های سرطانی را در صورت استفاده دوزهای درمانی از بین ببرد. همچنین چاکونین می تواند عفونت را نیز درمان کند زیرا اثرات ضد التهابی دارد.

سولامارژین از تولید مثل سلول های سرطانی کبد جلوگیری می کند و سلول های بنیادی سرطانی را مورد هدف قرار می دهد که انتظار می رود نقش مهمی در مقاومت دارویی سرطان ایفا کنند. بنابراین استفاده از آن می تواند به عنوان یک داروی مکمل،حیاتی باشد.

همچنین بنظر می رسد که سولاسونین که در گیاهان مختلف خانواده شب بو وجود دارد با هدف قرار دادن همان مسیر قبلی به سلول های بنیادی سرطانی حمله می کند.

حتی گوجه فرنگی نیز این پتانسیل را دارد که در آینده در پزشکی مورد استفاده قرار گیرد زیرا گوجه فرنگی به بدن کمک می کند تا چرخه سلولی را تنظیم کند تا بتواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود که چگونه این پتانسیل آزمایشگاهی می تواند به بهترین شکل به پزشکی در دنیای واقعی خدمت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.