این میکروسکوپ با الهام از تلسکوپ مولکول‌ها را 6 بعدی نشان می‌دهد

طرح مفهومی raMVR

یک فناوری جدید با الهام از طراحی تلسکوپ فضایی جیمز وب، از قطعات آینه‌ای برای مرتب‌سازی و جمع‌آوری نور در مقیاس میکروسکوپی استفاده می‌کند و از مولکول‌ها با سطح جدیدی از وضوح تصویربرداری می کند.

به گزارش تکناک جزئیات این سیستم جدید که توسط آئومنگ ژانگ، فارغ التحصیل اخیر مقطع دکتری و لیو متئو، دانشیار مهندسی برق و سیستم در دانشکده مهندسی مک کلوی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، توسعه یافته در 5 دسامبر در مجله Nature Photonics منتشر شد.

مانند تلسکوپ فضایی، میکروسکوپ نوری پلاریزه بازتابنده چند نمایی شعاعی(raMVR) وابستگی زیادی به جذب نور دارد. اما به جای استفاده از این نور برای دیدن چیزهای دوردست، از آن برای تشخیص ویژگی های مختلف مولکول های کوچک و فلورسنت متصل به پروتئین ها و غشای سلولی استفاده می شود.

ژانگ گفت: این راه اندازی تا حدی از تلسکوپ ها الهام گرفته شده است. اما به جای اشکال لانه زنبوری آشنا در تلسکوپ جیمز وب، ما از آینه های هرمی شکل استفاده می کنیم.

لیو گفت: در مورد این میکروسکوپ تصور کنید که می خواهید عکس های رنگی خلق کنید در حالی که حسگرهای دوربین شما در مقیاس خاکستری هستند. در این حالت شما می توانید رنگ را با استفاده از یک ابزار محاسباتی بازسازی کنید، یا اینکه می‌توانید مستقیماً یک حسگر رنگی که فیلترهای رنگی مختلف را در بالای پیکسل‌های متفاوت برای تشخیص رنگ‌ها استفاده می کند به کار ببرید.

به روشی مشابه، میکروسکوپ های استاندارد به سادگی نحوه جهت گیری مولکول ها را تشخیص نمی دهند. میکروسکوپ raMVR از اپتیک های پلاریزه به نام “صفحات موج” همراه با آینه های هرمی شکل برای جداسازی نور به هشت کانال استفاده می کند که هر کدام نشان دهنده بخش متفاوتی از موقعیت و جهت مولکول است.

قابل ذکر است که میکروسکوپ raMVR فناوری کوچکی نیست. اما کوچکتر همیشه بهتر نیست.

لیو نتیجه گیری کرد: در عصر پیشرفت فیزیک مهندسی، ما اغلب مجبوریم برای فشرده سازی ابزارمان تبادلاتی هایی انجام دهیم. در اینجا، ما تصمیم گرفتیم روش متفاوتی را در پیش بگیریم: چگونه می‌توانیم از هر ذره گرانبهای نور برای انجام دقیق‌ترین اندازه‌گیری ممکن استفاده کنیم؟ کاملاً جالب است که در مورد معماری یک میکروسکوپ متفاوت فکر کنیم، و در اینجا، ما فکر می کنیم که عملکرد تصویربرداری 6 بعدی جدید، اکتشافات علمی جدید را در آینده نزدیک امکان پذیر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.